Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Ritalin tegen vermoeidheid

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
E.R.

Bericht door E.R. »

[QUOTE=josfromglos;804325]Ik heb jarenlang Modafinil gebruikt Juutje, dat zowel in Nederland als in Groot-Brittannië tevreden resultaten blijkt te geven mbt de bestrijding van fatigue (ook al is het van oorsprong bedoeld voor apnoea).

Onlangs heb ik het gebruik overigens tijdelijk gestaakt omdat het niet samen lijkt te gaan met Citalopram (?).

Ik ben wel van plan om het binnenkort weer te 'reinstalleren' om de scherpe kantjes van 'fatigue momenten' af te halen.

Ik heb trouwens geen ervaringen met Ritalin.[/QUOTE]
[COLOR="Blue"]
Wat waren jou klachten met Modafinil in combi met Citalopram?

Ik heb van de week een pilletje Modafinil 'geleend' van mijn broer. Maar nu besef ik wel dat het heel dom is geweest.. met mijn Citalopram. Het werkte ook voor geen meter! Ik werd er heel loom van - dus het tegenovergestelde van wat het zou moeten doen- maar slapen lukte niet. Zat ik daar de hele dag te knikkebollen op de bank. :moe: VET vervelend.

Nu toch maar eens aan een echte arts om advies vragen!! Dit doe ik namelijk niet meer. Er is niks gebeurd, maar wel onvoorzichtig van me.

Gr,
E.R.[/COLOR]
Fransientje

Bericht door Fransientje »

Hoihoi,

Ik heb ADHD en gebruikte ritalin voor een lange tijd, maar wanneer het uitgewerkt is voel je je geestelijk leeg...niets eigenlijk.
Dit voelt niet zo prettig.

Vergeet niet dat het een stof is die ook in je hersenen werkzaam is.

Ook denk ik dat wanneer je een boost krijgt je misschien teveel gaat doen zodat je de volgende dag vermoeider bent en denkt: Ik neem maar weer voor nieuwe energie!!!

Zoishet mogelijk verslaafd te raken geestelijk. Lichamelijk heb je daar niet veel last van.
Uitgewerkt is uitgewerkt.

Misschien heb je hier iets aan.

Ik vraag mij af of het wel verstandig is om bij MS te gebruiken. Je spieren gaan wat strakker staan weet ik uit ervaring en had veel nekpijn,strakke spieren ervan.
Dat was voor mij een reden om te stoppen en toen is het beter gegaan.

groetjes Fransientje
fluffy

Bericht door fluffy »

Ritalin staat in de opiumlijst en is een amfetamine. De drugs die gelijk is aan Ritalin is speed.

Als je dat gebruikt dan sta je strak en kun je lang lang door gaan. De dosis werkzame stof in Ritalin is natuurlijk een stuk lager dan als je een snuif speed zou nemen.

Het lege gevoel is ook typisch wat je ziet bij speedjunks als hun snuif is uit gewerkt. Leeg, emotieloos en down.

Ik zelf heb ook al zitten te overdenken om eens aan mijn neuro te vragen of Ritalin iets is om van die killer vermoeidheid af te komen. Ook al is het een heftig medicijn.

Ik heb ook modiodal gebruikt, maar daar werd ik zo depressief van dat ik dat weer moest staken.

Nu doe ik alweer een tijdje zonder, maar die vermoeidheid is inmiddels zo erg dat ik daar ook erg depri van ben. Ik ben al tijdje geleden begonnen met de daglichtlamp te gebruiken want van het donkere weer word je ook niet vrolijk. Ik eet gezond en probeer nog wat te doen aan beweging (sinds kort op mijn elektrische fiets). Maar het valt allemaal niet mee....

IK WIL LEVEN :D ...... :zon: :joepie: :feest:

Groetjes Ingrid
josfromglos

Bericht door josfromglos »

[QUOTE=juutje71;804333]Hallo Jos,
Wat zijn jou klachten dan mbt het samen gebruiken van Citalopram en Modafinil? [QUOTE]

Hallo Judith, ik meen dat gelezen te hebben in de bijsluiter van Citalopram; ik zal het nog eens nalezen als ik daartoe de gelegen heb en op dit onderwerp terugkomen (ik ga vanmiddag een voetbalwedstrijd van mijn zoontje bekijken in het gezelschap van mijn 'levendige' dochter...., ik ga waarschijnlijk het gebruik van Modafinil 'rather sooner than later' hervatten....) :D
sookie

Ritalin

Bericht door sookie »

Ritalin

Hey,

Ik gebruik al een ganse tijd dagelijks Rilatine met heel goed resultaat

Ik ben gestart met Relatine,maar ik ben overgeschakeld op een nieuwere versie van dit middel wat Focaline noemt

Het werkt sterker en heeft minder nevernwerkingen.
Ik weet niet of het in Belgie te krijgen is. Ik woon in de USA

Ik gebruik het dagelijks. Zonder dit middel zou ik niet in staat zijn om een job te hebben en te doen

Inerdaad soms na 5 uur moet ik een volgende pil nemen omdat ik me zo moe en slap voel,maar vaak tijdens het weekend als ik genoeg slaap kan ik een dagje zonder.

Ik ben heel tevreden over dit medicament

Groetjes Lut
E.R.

Bericht door E.R. »

[COLOR="Blue"]Ik ben benieuwd wie er nu nog Ritalin gebruikt, aangezien de laatste reactie op dit topic in oktober was.

Wat zijn jullie ervaringen?

En wat is het alternatief voor Ritalin?

Bij mij zijn verdenkingen van ADD maar de huisarts wil het niet voor schrijven voordat ze zeker weet dat ik dit heb.

Zou ik misschien het via de neuroloog kunnen krijgen? Ik wil niet zelf mijn medicatie bepalen, maar als het echt werkt dan kan het dus helpen voor de MS én de ADD. Dat zou super zijn! Maarja, dan moet ik wel weten dat het echt werkt en een arts vinden die hier achter staat (en niet alleen omdat ik het wil).

Gr,
ER[/COLOR]
Gijs

Bericht door Gijs »

Na Amantadine en Symmetrel slik ik nu al een paar jaar Ritalin tegen de vermoeidheid. Hoeveel het helpt weet ik niet precies, want de vermoeidheid blijft een stempel op m'n leven drukken. Denk dat het zonder erger zou zijn, en blijf de Ritalin dan ook braaf slikken. Bij de andere middelen had ik helemaal het idee dat het weinig hielp.
sookie

Rilatine

Bericht door sookie »

Rilatine

Hallo E.R.

Ik gebruik nog steeds de Focalin wat een variant is van de Rilatine.
Nog steeds HEEL tevreden !



Lut
E.R.

Bericht door E.R. »

[QUOTE=Gijs;835707]Na Amantadine en Symmetrel slik ik nu al een paar jaar Ritalin tegen de vermoeidheid. Hoeveel het helpt weet ik niet precies, want de vermoeidheid blijft een stempel op m'n leven drukken. Denk dat het zonder erger zou zijn, en blijf de Ritalin dan ook braaf slikken. Bij de andere middelen had ik helemaal het idee dat het weinig hielp.[/QUOTE]

[COLOR="Blue"]Ik heb Symmetrel geprobeerd. Ik ging werd er stoned van. Is ammatadine niet hetzelfde?


@sookie: Dat is fijn! Ik google t gelijk even op!

Gr,
ER[/COLOR]
E.R.

Beginnen ritalin (of Focalin)? en hoe?

Bericht door E.R. »

Beginnen ritalin (of Focalin)? en hoe?

[COLOR="Blue"]Voor de ervaringsdeskundigen onder ons..

Ik heb een vraag / opzoek naar advies:

Mijn twee hoofdproblemen met MS in mijn leven zijn vermoeidheid en pijn.
Nu ben ik laatst gehalveerd met mijn cita lopram.

Nu heb ik een probleem bij en dat heet:
chaos in mijn hoofd, continue denken/piekeren, somber.

Er is ooit bij mij op ADD getest en er waren vermoedens dat dat speelde, maar men durfde mij niet het stempel te geven aangezien de MS (toen hield met het nog op een burn-out) een betere verklaring zou geven. En de regel is nu eenmaal dat als er een andere, betere, verklaring is, ze daarvoor moeten gaan.

Maar ik vraag me nu af: Zou ritalin (of Focalin) mij kunnen helpen bij mijn vermoeidheid als zowel mijn chaos/piekeren in mijn hoofd?

En hoe breng ik dit bij mijn huisarts?
Ik heb deze man nog maar kort namelijk, en zie het al gebeuren dat ik op weerstand stuit.

Iemand tips?
Of hoe ging dat bij jullie?

ps. het liefst gebruik ik helemaal geen pillen, daarom was ik ook gehalveerd met de citalopram, maar merk dat ik het niet red zonder iets.. helaas. en misschien is ritalin (of Focalin) wel de uitkomst voor meerdere problemen.


Groetjes,
E.R.[/COLOR]
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp