Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Ritalin tegen vermoeidheid

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Ekster

Bericht door Ekster »

Ik heb het wel eens gebruikt. Vond de bijwerkingen te heftig. Kreeg het via de neuroloog.
Knillis

Bericht door Knillis »

Ook bij mij is vermoeidheid mijn ergste beperking. Ik heb al verschillende soorten medicatie gebruikt.

Onlangs nog 4 ap gebruikt op advies van de meuroloog maar dat deed niets en veroorzaakte terukerende blaasontstekingen.

Eerder symmetrel gebruikt, werk te na drie jaar ook niet meer.

Nu al enkele jaren Modiodal, eerst 1 dd nu 2 dd.

Huisarts noemde nog ritalin als mogelijkheid. Toen ik dit voorlegde aan de neuroloog was hij terughoudend. Hij is bang dat ik daar zoals hij het noemt helemaal hyperdepiep van wordt.

Dus voorlopig blijf ik bij de modiodal. Ik blijf last houden van moeheid maar voel met niet meer "ziek" van vermoeidheid.

Je kunt het eens voorleggen aan je neuroloog?

Sterkte!
loesepoes

Bericht door loesepoes »

Ben je wel eens op B12 tekort nagekeken?
marion.h69

Bericht door marion.h69 »

ik heb modiodal, symetrel en 4 aminpopyridine gehad (dit laatste nu nog). Maar niets helpt . Ik ben total loss en word er gewoon depri van. Steeds heel moe, zelfs als ik lang heb uitgeslapen en alleen maar heb gelegen.. De pijn word dan ook steeds meer.

Heeft ritalin contra-indicaties met andere medicijnen?

En helpt het evt. snel?

Ik zal er toch eens naar informeren..
E.R.

Bericht door E.R. »

[COLOR="Blue"]Wat voor middel is Modiodal?
En wordt Modiodal vergoed?
[/COLOR]
Knillis

Bericht door Knillis »

Modiodal is een medicijn dat gebruikt wordt door mensen die lijden aan de zgn slaapziekte. Ze vallen overdag voortdurend spontaan in slaap.

Bij mensen met ms die last hebben van ernstige vermoeidheid wordt het door de neuroloog wel voorgeschreven om meer energie te krijgen. Het werkt niet bij iedereen en er zijn ook mense die er hyper van worden en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Mijn neuroloog noemt het een soort epo. Ik heb er baat bij. Heb een paar jaar kunnen volstaan met 1 x per dag, sinds kort is het 2 x per dag geworden. Ik heb nog steeds een energie gebrek maar voel me niet meer "ziek" van vermoeidheid.

In het begin moest de neuro vooraf toestemming vragen aan de zorgverzekeraar (machtiging). Nu hoeft dat niet meer. Het is een redelijk duur medicijn maar mij verzekeraar vergoedt het, dus ik neem aan dat andere verzekeraars dat ook doen.
Mim_nl

Bericht door Mim_nl »

Hoi allemaal.
Ik heb PPMS en ADHD.
Door de MS ben ik veel moe. Sinds ong. 2 jaar neem ik Ritalin i.v.m. de ADHD en bij mij werkt het toevallig ook heel goed tegen de moeheid van de MS.
Maar ik neem het in 1te instantie voor de ADHD. Het is dus voor mij een uitkomst voor alle 2. De ADHD en de MS.
Je moet gewoon rekening houden met het aantal keren per dag dat je het neemt. Zolang je geen last van Rebound heb, kan het een uitkomst zijn.
Succes.
10Marian100

Bericht door 10Marian100 »

Ik heb van mijn neuroloog citalopram aanbevolen gekregen maar na 2 week enorme jeukbuien gehad.Ben nu gestopt want dit was niet leuk.Heeft er iemand nog meer deze klachten gehad.
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

[QUOTE=10Marian100;n475549]Ik heb van mijn neuroloog citalopram aanbevolen gekregen maar na 2 week enorme jeukbuien gehad.Ben nu gestopt want dit was niet leuk.Heeft er iemand nog meer deze klachten gehad.[/QUOTE]
Ik ken het niet Marian, ben je gestopt in overleg met de neuroloog? En wat zegt hij/zij ervan?

Eventueel kun je kijken bij het Lareb hoe vaak de bijwerking al bij hun gemeld is.
10Marian100

Bericht door 10Marian100 »

Ja ik ben gestopt ,De neuroloog zei dat ik het wel weer zou kunnen proberen om te zien of de jeuk terug komt.Ga ik niet doen.Het was te heftig.Nu jeuk vrij.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp