Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Wie gebruikt 4 aminopirydine en bij welke verzekeraar?Aanvraag afgewezen door menzis!

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
jootje69

Wie gebruikt 4 aminopirydine en bij welke verzekeraar?Aanvraag afgewezen door menzis!

Bericht door jootje69 »

Hallo medems'ers,

Na veel proberen van medicatie en andere dingen tegen de extreem verlammende vermoeidheid, heeft mijn neuroloog 4 aminopirydine voorgeschreven.

Ik heb veel vertrouwen in dit medicijn en hoop ontzettend dat het wat gaat werken.

Alleen moest het speciaal aangevraagd worden bij menzis, en die hebben de aanvraag afgewezen! Ik zit in de hoogste klasse verzekering, ben echt ten einde raad wb de moeheid.

Wie gebruikt ook 4 amino en bij welke verzekeraar zitten jullie? Ook mensen die wel bij menzis zitten?

Als ik dat weet kan ik dat namelijk aanvoeren als argument om toch te vergoeden.

En wat voor stappen kan ik verder nemen?

Ik krijg nu een klachtenformulier maar daar gaan weer weken overheen, en de energie die dit allemaal weer kost, maakt me moedeloos. De kwaliteit van leven is bijna nihil op deze manier.
Billy

Bericht door Billy »

Ik gebruik het sinds januari. Mijn neuroloog heeft in december een brief gestuurd, daarin stond zoiets als vergoeden vanwege een coulanceregeling.

Ik zit bij CZ.

Snap je frustratie goed, ik was al kwaad om het feit dat mijn zorgverzekeraar bepaalt of ik een medicijn krijg en niet mijn neuroloog :slecht:.
Knillis

Bericht door Knillis »

Jootje,

Ik snap er werkelijk geen snars van. Ik ben bij Menzis verzekerd en heb 4 aminopyridine gebruikt zonder er een cent voor te hoeven betalen.

Hoefde ook niet van de voren een machtiging voor te worden aangevraagd. Mijn apotheker heeft dat destijds voor me uitgezocht (ook waar ze vandaan moesten komen) en dat liep prima.

Helaas werkte het medicijn voor mijn alleen maar verkeerd. Kreeg blaasontsteking op blaasontsteking en daarnaast merkte ik geen enkele verbetering.

Als je er helemaal niet uitkomt wil ik wel eens navraag doen bij mijn apotheek? Want het moet toch niet kunnen dat de één het wel vergoed krijgt en de ander niet.

Of het zou iets te maken moeten hebben met welke aanvullende verzekering iemand heeft? Maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen.

Of er zou iets veranderd moeten zijn per 1 januari 2013 want ik gebruikte de 4-app vorig jaar.

Sterkte, als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
joge

Bericht door joge »

Ja, blaasontstekingen is een van de bekende bijwerkingen.

Ik ben nog aan de Fampyra (is feitelijk ook 4AP) maar heb bij CZ geïnformeerd of ze 4AP zouden vergoeden als het Fampyraverhaal niet door gaat.

Antwoord: Ja, als de neuroloog een brief schrijft.

Raar dat jouw verzekeraar dat niet doet; volgend jaar snel een andere nemen. Gebruik de tussentijd om uit te zoeken welke wel vergoed.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Ik gebruik het al jaren inmiddels, ik krijg het uit de ziekenhuis apotheek en deze zorgen voor de afwikkeling met Stad-Holland zorgverz.

Nog nooit een probleem geweest in al de jaren dat ik het gebruik.
Annet1968

Bericht door Annet1968 »

Ik gebruik het ook al een hele poos. Wordt vergoed door de Friesland zorgverzekering.
Ekster

Bericht door Ekster »

Een aantal jaar geleden kreeg ik het ook al vergoed door de Friesland.
Jildau

Bericht door Jildau »

[COLOR="Blue"]
De Neuroloog /- MSVP heeft de machtiging geregeld bij Zorgverzekeraar De Frieslan, wordt besteld via de Magistrale Apotheek door mijn apotheek.

Ik ben erg blij dat ik de 4 - amino pyridine vergoed krijg
zolang de Fampyra nog niet wordt vrijgegeven [/COLOR]
jootje69

Bedankt

Bericht door jootje69 »

Bedankt

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik snap er ook echt niks van, ga er ook niet zomaar mee akoord.

Ik heb 1 iemand gelezen die het wel via menzis vergoed kreeg, was dit vorig jaar Knillis? Het kan zijn dat ze het er dit jaar uitgegooid hebben?

Ik hoop dat nog meer mensen zich melden die bij menzis zitten en het wel vergoed krijgen, dan heb ik een pootje om op te staan.

En inderdaad, ik hoop dat het werkt, maar dat weet ik natuurlijk helemaal niet zeker, voor mijn part laten ze me het een probeerperiode gebruiken, desnoods betaal ik dat zelf wel.
Knillis

Bericht door Knillis »

Dat klopt, ik heb het eind vorig jaar een poosje gebruikt. Toen ik zelf Menzis vooraf belde kende ze het medicijn niet eens.

Ze konden dus niet zeggen of het vergoed werd.

Mijn apotheker heeft vervolgens alles afgehandeld en vertelde mij dat het gewoon vergoed wordt.

Het lijkt me stug dat het dan plots in het nieuwe jaar niet meer vergoed wordt. Misschien kan jouw apotheker het ook eens voor je uitzoeken?

Ik zal nog eens in mijn rekeningoverzicht op mijn menzis nakijken of ik iets terug kan vinden. Laat het je nog wel weten.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp