Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

blaasontsteking

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
E.R.

Goede voorlichting

Bericht door E.R. »

Goede voorlichting

[COLOR="Blue"]Moeten mensen/[U]M[/U]en[U]S[/U]en niet beter geïnformeerd worden hoe ze dit kunnen [I]voorkomen [/I]en dat bijv [B]cranberry[/B] helpt bij voorkomen (en volgens mij ook bestrijden) ervan.

Ik zelf sta niet te juichen als mijn ha of neuroloog me een [B]AB-kuur [/B]wil geven. Dit komt ook omdat ik (wrs daardoor) eens een candida-infectie heb opgelopen. Voor de volgende keer weet ik dat als ik een AB-kuur krijg ik er een [B]pro-biotica[/B] naast moet nemen, ivm het doden van de goede bacteriën in je darmen door de AB. (En dat is best wel een uitdaging - het innemen van pro-biotica - met mijnlactose-intollerantie, maar dat passen we vast wel weer een mouw aan.. :cool: Dan gooien we er een lactasepilletje oid tegenaan.. )


Gr
ER[/COLOR]
loesepoes

Bericht door loesepoes »

Pro biotica: Orthiflor Original van de apotheek is Gluten en Lactose vrij;)
Knillis

Bericht door Knillis »

Helaas werkt granberry niet bij iedereen. Bij mij leek het een poosje te helpen om blaasontstekingen te voorkomen.

Inmiddels werkt het gewoon helemaal niet meer.

Als ik een blaasontsteking heb gaat het nooit zonder medicatie over.

Sterkter nog als ik er te lang mee blijf rondlopen (want soms kan ik het aan de urine zien (troebel) en ruiken maar heb ik er verder geen pijn van) omdat ik geen puf heb alweer aan de AB te moeten loop ik de kans dat het doorschiet naar een nierbekkenontsteking en dan ben je nog verder van huis.

Brr dat doet pas echt pijn. Dus ik ben er tegenwoordig snel bij als ik denk dat het weer mis is.
crootje

Bericht door crootje »

Hmm, hier vanmorgen ook maar weer een beetje urine opgevangen. Heel de week eigenlijk al wel wat vage klachten, maar ik dacht gisteren dat ik het deze keer gered had zonder kuur. Dat blijkt toch niet zo te zijn. Nu alleen nog aan het twijfelen of ik het erg genoeg vind om naar de hap te gaan ermee.

Ik meen dat cranberry ook alleen maar werkt als de ontsteking door de E-coli bacterie, maar dat kan ik ook mis hebben.
Ruitje † 17-03-2019

Bericht door Ruitje † 17-03-2019 »

Ik heb deze week van de uroloog een zelfstarttherapie gekregen met Trimethoprim 100 mg (AB). Als een blaasontsteking komt opzetten mag ik 1 tablet per dag nemen en moet veel drinken. Zet de ontsteking door, dan mag ik drie dagen drie tabletten per dag. Zo wordt de blaasontsteking de kop ingedrukt.

Bij mij triggeren blaasontstekingen nieuwe schubs, vandaar deze aanpak.
E.R.

Bericht door E.R. »

[COLOR="Blue"]Oke, de naam Orthiflor zou ik onthouden!

[U]Even een ander vraagje:[/U]
Gaan jullie bij verdenking met je plasje langs de huisarts
of hebben jullie thuis een zelftest liggen?

gr,
ER[/COLOR]
Knillis

Bericht door Knillis »

Een test met een stripje heeft bij mij niet zo veel zin. Er moet of een eenvoudige kweek bij de huisarts gedaan worden (dat duurt 24 uur) maar eigenlijk moet ik de urine altijd naar het ziekenhuis brengen en dan duurt het 5 dagen.

De uroloog wil graag weten welke bacterie de ontsteking veroorzaakt.

Bij mij is dat meestal een eenvoudige darmbacterie. En die komen in mijn blaas door lekkage van ontlasting
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

[quote=E.R.;921012][COLOR=blue]Moeten mensen/[U]M[/U]en[U]S[/U]en niet beter geïnformeerd worden hoe ze dit kunnen [I]voorkomen [/I]en dat bijv [B]cranberry[/B] helpt bij voorkomen (en volgens mij ook bestrijden) ervan.[/COLOR]

[/quote]
Voorkomen van blaasontstekingen kan volgens mij alleen door veel te drinken.

Bedankt voor de cranberry tip. Ga het eens proberen.

In het ziekenhuis van Sittard is de regel: "Heb je MS klachten, dan urine laten checken bij de HA. Als er een ontsteking is dan deze bestrijden met AB, zoniet opschrijven op het lijstje voor de neuroloog"
E.R.

Bericht door E.R. »

[QUOTE=Lief Leeuwtje;921149]Voorkomen van blaasontstekingen kan volgens mij alleen door veel te drinken.

Bedankt voor de cranberry tip. Ga het eens proberen.

In het ziekenhuis van Sittard is de regel: "Heb je MS klachten, dan urine laten checken bij de HA. Als er een ontsteking is dan deze bestrijden met AB, zoniet opschrijven op het lijstje voor de neuroloog"[/QUOTE]

[COLOR="Blue"]Probeer inderdaad cranberries of cranberrytabletten (bijv Kruidvat) eens.
Verder: google is op 'cranberry & blaasonsteking'.

Maar mijn natuurarts zei dat gewone goedkope vit. C ook helpt. (Alleen daar heb ik zelf geen ervaring mee. Vaak zit er aprataam in en dat probeer ik te mijden.)

Want dat creeërt een zure base in je blaas en daardoor kan de onsteking niet nestelen in je blaas.

[/COLOR]
Artemis-

Stootkuur Monurol.

Bericht door Artemis- »

Stootkuur Monurol.

Ik krijg nu een (andere) stootkuur antibiotica om de blaasontsteking te bestrijden.
Monurol, dit in poedervorm, op te lossen in een glas water.

Moet s 'avonds ingenomen worden voor het slapen gaan, op een lege maag èn een geledigde blaas.
Vandaag 1 dosis en over 4 dagen nog eens extra stootkuur.

Monurol, hier had ik nog nooit van gehoord...iemand ervaring?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp