Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

vitamine B12

Alles omtrent voeding en supplementen
greta † 2017

Bericht door greta † 2017 »

Ik zie het..:haha:
Vlinder70

Bericht door Vlinder70 »

[QUOTE=Blom;925431]
Gelukkig dat in het geval van B vtaminen het overschot uitgeplast kan worden, dit is met de niet in water oplosbare vitamine D (in olie oplosbaar) een ander verhaal.....
[/QUOTE]

Hoi Blom, ben je dan bang een te hoge D3 waarde te krijgen? Dit is bijna onmogelijk hoor. Men moet eerder bang zijn een te lage waarde D3 te hebben. Dit is bij de meeste Nederlanders gevaarlijk laag.

Maar jij gebruikt toch ook hoge doseringen D3?

Pas boven de 250nMol/L zou het toxisch kunnen worden; dit haal je nagenoeg nooit. En... ze hebben deze waarde inmiddels verhoogd naar 400nMol/L. Bij een heel hoge dosering van 10.000IE per dag kom je rond de 200nMol/L te zitten.

Groetjes,
Vlinder
sabine-vl

Bericht door sabine-vl »

Ben ik toch benieuwd hoe ik met 800 ie per dag na 3 maanden al op een waarde van 148 zat. Van de 42 af.

Ik slik nu weer 400 ie per dag en eind van de maand weer bloedprikken of t niet nog veel verder is verhoogd
Ekster

Bericht door Ekster »

Dames, bedankt voor jullie antwoorden. Toch ben ik niet een voorstander van zulke grote hoeveelheden, omdat het lichaam het overschot weg moet werken en daar wel werk van heeft en met bv. die vitamine C kan het inderdaad gevaarlijk zijn.

Vitamine C kan ook bepaalde aandoeningen maskeren zodat je ze minder snel opmerkt.

Greta, het zijn zuigtabletten, maar ik neem aan dat die ook opgenomen worden via het slijmvlies in de mond net als smeltabletten.

Er zit cyanocobalamine in. Niet de goede soort dus als ik het goed begrijp. Ik dacht dat Orthica altijd één van de betere merken was...

Ik maak het eerst toch maar op, want zo'n potje was 25 euro.
Blom

Bericht door Blom »

[QUOTE=Vlinder70;925445]Hoi Blom, ben je dan bang een te hoge D3 waarde te krijgen? Dit is bijna onmogelijk hoor. Men moet eerder bang zijn een te lage waarde D3 te hebben. Dit is bij de meeste Nederlanders gevaarlijk laag.

Maar jij gebruikt toch ook hoge doseringen D3?

Pas boven de 250nMol/L zou het toxisch kunnen worden; dit haal je nagenoeg nooit. En... ze hebben deze waarde inmiddels verhoogd naar 400nMol/L. Bij een heel hoge dosering van 10.000IE per dag kom je rond de 200nMol/L te zitten.

Groetjes,
Vlinder[/QUOTE]

Nee ik ben niet ban dat ik een te hoge waarde van vit. D3 krijg en ik slik geen hoge waarde vitamine D.
Ik weet dat je moet uitkijken met in olie oplosbare vitaminen.
Meningen zijn nogal verdeeld over vitamine D gebruik etc. etc.
greta † 2017

Bericht door greta † 2017 »

[I]Bij MS, maar ook bij het vermoeden van MS, moet er ook gekeken worden naar een eventueel vitamine B12-tekort[/I]

[url]http://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b ... b12-en-ms/[/url]

Lastig als de referentiewaarden niet blijken te kloppen :???:
Blom

Bericht door Blom »

Assistente van huisarts belde net, waarde van de vitamine B12 was goed.
639.
Ik vertelde dat ik al jaren spuiten krijg, om de zes weken gemiddeld.

Volgens mij moet de waarde boven de 1000 zijn, volgens de stichting B12 tekort.
Hier was ze het niet mee eens. Ik vertelde dat de waarde na injecties minimaal 1000 moest zijn, is me ook wel door een neuroloog gezegd.....
Nee daar was ze het niet mee eens.
Patiënten stoppen als de waarde goed is :???: . [URL="http://stichtingb12tekort.nl/wetenschap ... artikelen/"]http://stichtingb12tekort.nl/wetenschap ... artikelen/[/URL]

De link op de bovenstaande site of B12 in relatie met MS is weg??

TSH was 1.2 en de rest moet nog binnenkomen
Candy † 2-12-2016

Bericht door Candy † 2-12-2016 »

De artsen die ik op mijn weg ontmoet, hebben mij verteld dat het zinloos is om Vit.B12 te prikken als je al langer injecties vit.B12 krijgt.

Omdat ik in het begin op 0 zat, gewoon doorgaan,
De waarde zal altijd hoger aangeven dan ie in werkelijkheid is........ Gaat al jaren zo.
Blom

Bericht door Blom »

Ja zal het maar zo laten en blijf het spuiten, weet wel dat de waarde een vertekend beeld geeft, maar heb toch ook echt wel boven de 1000 gezeten in het begin van het prikken. Dat had ik eigenlijk nu willen zien, nou ja....

Misschien inderdaad omdat ik het inmiddels al wel zo'n 5-6 jaar spuit dat het meer vertekend beeld geeft en idd echt onzin is om te prikken. Toch vinkt de huisarts het er wel standaard bij als ik vraag om weer eens de vitaminen te laten checken.

Bedankt voor je reactie Candy.
Artemis-

Bericht door Artemis- »

@Blom, het mòment van bloed testen is hierin vanzelfsprekend van belang.
Wanneer je bijv. de vorige dag net een injectie hebt gehad is jou B12 level natuurlijk flink hoger dan wanneer dit pas na 5 weken gebeurd...
Vlak nà een injectie, is het peil normaliter hoger dan 1500 pmol bij vrijwel iedere patient.

Overigens staat in het Farmaceutisch Compas als onderhoud advies:1x per maand B12 injectie.
Maar veel huisartsen houden 6 wekelijks aan.

Als jij al jaren op deze wijze je injecties haalt, en je voelt je er goed onder, heeft het checken van bloed weinig toegevoegde waarde...;)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp