Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Rust roest en fitness en zo....

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Fratema

Rust roest en fitness en zo....

Bericht door Fratema »

Ik weet het, dat ik in beweging moet blijven om in beweging te kunnen blijven... Ik weet het wel hoe dat zit met vicieuze cirkels en zo en dat jijzelf de enige bent die een doorbraak kan forceren

Maar het is zo verdomd moeilijk om weer aan de crosstrainer te gaan als je chronisch moe bent
Terwijl daar toch de sleutel ligt tot een opgaande lijn

Ik heb al zo vaak goede voornemens gemaakt maar het volhouden is haast onmogelijk. 2 jaar geleden was ik wel erg fanatiek, 1x per week medische fitness en daarnaast 3 of 4 keer per week 16 minuten op de crosstrainer. Met een stevige trance 140 BPM kwam ik tot grote vooruitgang en dat had echt zijn uitwerking op mijn gehele conditie en welbevinden. Maar nu... huilen met de pet op.

Zijn er meer mensen onder jullie die nog fitnessen en die dit herkennen? Hoe gaan jullie hiermee om?
blauwtje

Bericht door blauwtje »

Hoi Frans,

Ik herken wel wat je schrijft,tot twee jaar geleden ging ik 2x in de week naar de sportschool om lekker in beweging te blijven.

Maar de opgave om er naar toe te gaan werd steeds groter en de M.S ging ook weer opspelen,vermoeidheid voornamelijk.Diagnose heb ik nu 4 jaar.

Thuis heb ik nu een home-trainer staan maar de stap om erop te gaan zitten al is het maar 5 min is erg hoog.Moet me er echt toe zetten,wat niet elke keer lukt hoor.

Ik weet dat het beter is om in beweging te blijven,maar ja?

gr ingrid
M&MS

Bericht door M&MS »

Ehm, telt het ook dat ik alleen het abonnement heb?:o

Ik geloof dat ik 2 jaar geleden lid ben geworden bij fysiofitness. Een tijd keurig 2x per week, toen 1x pw, toen 1x per maand, enz.

Ik trainde altijd gedurende 1,5 uur heel rustig. Alles op de laagste stand en duidelijk meer tijd aan het trainen van de spiertjes dan de cardio-training, zoals fietsen.

Ideaal, en ik had ook minder pijn. Maar ja, je moet er een kwartier heen rijden via een hele smalle weg langs het water. En op de tijd dat ik op mijn best ben is de sportschool net dicht.:(

Nou ja, en ik heb natuurlijk altijd weer goede excuses.

:haha: Momenteel doe ik vrijwilligerswerk. Ik zit in de communicatiegroep van Locaal actief, je weet wel, 30 minuten bewegen. Dat is toch eigenlijk ook een sport.;)
Ekster

Bericht door Ekster »

Ik vind op de fiets naar de supermarkt gaan en weer terug (4 km) en slepen met mijn boodschappen al een sport op zich.

Verder wandel ik een paar keer week 20 minuten en in de zomer fiets ik vaak.

Als ik echt zou gaan sporten, moet ik weer andere activiteiten laten staan en dat wil ik niet.

Daarbij doe ik graag iets buiten dus sporten binnen trekt mij niet. Ik zit al genoeg binnen. En fietsen en lopen kun je doen wanneer je je goed voelt. Je bent niet gebonden aan openingstijden.

In de winter gebruik ik mijn hometrainer (een kwartiertje per keer) alhoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik me er deze winter niet toe heb kunnen zetten vanwege die ellendige vermoeiheid.

Daarnaast doe ik nog Ceasar therapie oefeningen om vooral de spieren in bovenlijf soepel te houden.
Fratema

Vanavond maar weer eens een poging gedaan...

Bericht door Fratema »

Vanavond maar weer eens een poging gedaan...

4 virtuele kilometers op standje 3

2 weken geleden kostte me dat 10.28 minuter, nu 11.11

Toch maar eens proberen door te zetten :o

Wie doet er mee?
Candy † 2-12-2016

Bericht door Candy † 2-12-2016 »

Frans,

Hoeveel is dat in km's?
Kunnen we echt zien hoe ver je komt.;)
benka

fitness

Bericht door benka »

fitness

mijn advies: ga naar een wekelijkse physio-afspraak
daar kun je per keer zien wat haalbaar is op bijv. legpress, loopband, etc.
op de fiets klimmen is mij al te veel.
verder "sport" ik op een invaliden sport-uurtje op een andere dag en het samen komen geeft me vaak de moed om te gaan (vrijwel altijd)
we oefenen een half uurtje, na een kwartier oefen ik op een stoel
dan een half uur spel.ik als keeper op een stoel
samen gaat het beter
benka
storm

Bericht door storm »

onze zolder is ingericht als fitness-ruimte, met veel gewichten,drukbank en andere vage apparaten:D (hobby van mijn man) en ik maak daar dankbaar gebruik van, ik doe om de dag oefeningen, en dat varieert van iets met gewichten of mijn step-trainer of gewoon op muziek een beetje fitness-oefeningen doen. ik voel me er goed bij, dus ik hoop het nog lang vol te kunnen houden.

gr,
christa (storm)
Sara

Bericht door Sara »

Op 't moment gaat 't met mijn gesport ook niet zo fantastisch :(.

Meestal voel ik me na de gebruikelijke tegenzin na een kwartiertje sporten op het mini-sportschooltje van m'n fysiotherapeut al wel een stuk lekkerder, maar op 't moment lukt dat ff niet: de spier-strakheid gaat niet zo makkelijk weg, ik ben duizelig, heb last van de warmte (die ik zelf produceer :eek:)

Ik probeer maar mezelf er toch twee keer per week naar toe te schoppen, en ter plekke tevreden te zijn met alles wat ik 'presteer', en een beetje te blijven varieren om 't leuk te houden.

'Gelukkig' ;) heb ik wel vaker dit soort dips gehad, en ben ik ook steeds weer een stuk opgeknapt.
Sun

Bericht door Sun »

Hallo Frans,

Twee keer per week sport ik op een goede sportschool onder leiding van een fysio-therapeut, 1 op 1. Dat bevalt me heel goed, de afspraken maken dat ik er ook heen ga. Als ik die oefeningen alleen thuis zou moeten doen, zou ik wel erg laks worden, denk ik (weet ik wel zeker ;) ). Ik krijg er daarna veel energie van, die ik benut om boodschappen te doen en een aardige klus in huis. En daarna slaap ik als een roosje.

Mijn vaste fysio-therapeut is helaas vertrokken uit deze sportschool. Ik heb nu afspraken met ALLE therapeuten daar, stuk voor stuk. Uit hen allen ga ik uiteindelijk diegene kiezen die mij het meest weet te prikkelen en uit te dagen, om net iets meer te doen dan ik denk te kunnen.

Want DAAR gaat het om, om die prikkel. Liep ik eerst als een slak met sterke tegenwind en loodzware benen (niet vooruit te branden!): door het sporten wordt het lopen steeds beter! Al heb ik SP-MS. Sporten is enorm belangrijk, dat kan niet genoeg gezegd worden.

Maar verwachten dat je kunt wat je vroeger kon, zoals jij met het fietsen Frans: dat is niet echt realistisch. Wees blij met wat je nu bereikt, want dat is al heel mooi! Al is het nu huilen met de pet op: elke stukje meer dat je bereikt is een klein beetje feest. En je zult merken dat juist dat bewegen je de energie geeft die je kwijt bent. Heus!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp