Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Nieuwe rolstoel

Alles omtrent werk en uitkeringen
Fia

Nieuwe rolstoel

Bericht door Fia »

Vanmorgen passing gehad voor een nieuwe rolstoel de nieuwste van Quickie ( ben uiteraard de naam alweer vergeten).

Nooit geweten dat je aan zo verschrikkelijk veel dingen moet denken bij een passing. Dacht eerst dat alleen breedte, hoogte en zitdiepte belangrijk waren, maar dingen als hoe wil je je rugleuning qua hoek, qua hoogte, hoe moeten je voetsteunen komen te staan (welke hoek).
Wil je spaakbeschermers, welke remmen wil je, wel kussen wil je enz enz

Het duizelt behoorlijk en ik ben geloof ik ook nog wel wat dingen vergeten en oh ja als klap de vuurpijl moest ik ook nog een kleur uitzoeken. Men wat een keuzes op de vroege ochtend (ze kwamen om 9:00 uur van Beenhakker en Sunrise):???::???: gelukkig was mijn ergo er ook bij, maar ik vond het wel moeilijk al die keuzes)

Nu wordt er een offerte gemaakt (was echt super duur ) en dan naar de gemeente gestuurd, hopelijk krijg ik voldoende pgb om de rolstoel aan te schaffen. (De rolstoel die standaard in het pakket zit van de WMO voldoet niet, dus vandaar proberen we het via PGB.

Hopelijk hoor ik snel iets van de gemeente.

Fia
Artemis-

Bericht door Artemis- »

Fia, wordt er nog wel PGB uitgegeven voor aanschaf van een rolstoel?:???:

Ik had (vorig jaar) begrepen dat je het kan doen met de modellen die in de "pakketten" zitten die de gemeente samenstelt.
Lukt het qua jou beperkingen niet in catagorie A, gaan ze vervolgens naar catagorie B...
Tenminste wanneer een ergo therapeut dit voldoende kan onderbouwen dat er meer nodig is dan standaard.

(Ik heb zelf sinds september een (volledig aangepaste) nieuwe Quicky Salsa voor binnen/buiten, daarnaast een handbewogen Quicky Neon, voor een dagje weg ofzo.)

Ik ben benieuwd hoe dit traject bij jou gaat.
Zou natuurlijk super zijn als jou aanvraag voor dit specifieke model wordt gehonoreerd...;)
Knillis

Bericht door Knillis »

Hoi Fia,

Als jij niet geholpen bent met een rolstoel die standaard in het WMO pakket van je gemeente zit zal de WMO toch naar verstrekken vaneen wel passende rolstoel moeten gaan.

Je hebt toch niets aan een niet passende rolstoel? Ik kan er best helemaal naast zitten hoor maar omdat ze hem niet standaard vergoeden hoef jij toch niet zelf een rolstoel aan te schaffen middels een PGB? Bij mij hoefde dat tenminste niet.

De rolstoel die ik nu één jaar heb valt ook buiten de gebruikelijke verstrekkingen van de gemeente. Dus mocht de leverancier die stoel niet zo maar leveren men had alleen toestemming een rolstoel uit het gebruikelijke assortiment te leveren

Er moest dus eerst een offerte gemaakt worden en naar de WMO worden gestuurd (met motivatie van mijn ergo). Daarna moest de leverancier wachten op toestemming van de WMO. Toen de toestemming kwam kon de rolstoel besteld en geleverd worden.

Dus laat je nog even goed informeren voordat je je laat afschepen met iets dat misschien helemaal niet hoeft.

Succes
Fia

Bericht door Fia »

@knillis ( en artemis ook) dank voor je reactie ik had juist van mijn ergo begrepen dat dit de manier was om eventueel toch aan die stoel te komen. Had hij geloof ik bij de gemeente nagevraagd.

We hadden in eerste instantie voor een andere stoel dan mijn huidige gevraagd bij de gemeente. De optie ze toen gaven sloeg nergens ( was praktisch dezelfde stoel) , dus toen heeft volgens mij mijn ergo dit traject bij de gemeente voorgesteld en daar wilden ze wel naar kijken of ze daarin mee konden gaan als ze een offerte kregen.

Nou ja afwachten dus.

Liefs,

Fia
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Volgens mij snijden ze zichzelf met een verstrekking op PGB nog in de vingers ook. Als particulier krijg jij nl. niet de korting die de gemeente krijgt. En aangezien ze zo te lezen toch al een contract hebben met sunrise medical, is de kans groot dat als ze de stoel in natura aan jou verstrekken wèl die korting krijgen.

Daarbij loop jij nu het risico dat je een PGB krijg voor het bedrag dat zij zouden betalen als ze korting zouden krijgen, waardoor je zelf bij moet leggen. En op PGB ben je zelf verantwoordelijk voor onderhoud...

Ik kon met een standaard pakketvoorziening ook niet uit de voeten. Te lomp, te zwaar, niet felxibel genoeg instelbaar, niet sterk genoeg om goed mee te kunnen handbiken etc.

Nu heb ik gewoon in natura een TiLite ZRA2. Een fijn titanium rolstoel, die ik ook gemakkelijk zelf bij iemand achter in de auto kan leggen, waar zo'n beetje levenslange garantie op het frame zit en waar ik goed mee uit de eh... wielen kan. En is er iets stuk, dan bel ik Emcart.
pokey

Bericht door pokey »

Zooo interessant topic, aangezien woensdag argonaut bij me thuis komt om te inventariseren waarom mijn (slechts 2 jr oude )quicky neon, totaal niet voldoet voor mij.

Via de ergo bij de reva kliniek een nieuwe melding gedaan en ik hoop zo dat ik een rolstoel mag kiezen waarmee ik wel zelf kan hoepelen door de gangen van het zkh of in winkels zonder dat ik total in de kramp schiet met mn linkerarm en rug.

ben wel heel benieuwd wel merk en model het word bij je Fia :D
Mocht het een neon zijn dan ben je gewaarschuwd , de reva kliniek vindt dit een transportstoel en geen ADH stoel en zelfs de welzorgmedewerkers vinden de neon te zwaar :(
Fia

Bericht door Fia »

@anne, de gemeente heeft contracten met Beenhakker. Heb echt geen idee hoe dit verhaal verder gaat. Is echt afwachten.

@pokey, heb even gezocht en het was de quickie xenon sa. Voor mij zal het ook echt wel om een transportrolstoel gaan. Heb hem gelukkig (nog) niet elke dag nodig echt alleen bij uitstapjes.

Misschien ook eens kijken naar die TiLite...
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

De TiLite die ik heb is wel een vastframe, maar ze hebben ook vouwmodellen.

Beenhakker is bij jou wat elders bv Welzorg, Ligtvoet of Emcart is, nl. de partij die de passing doet voor de rolstoel en dan een aanbeveling doet voor een van de rolstoelen uit het basispakket van de gemeente.

Meestal heeft of de gemeente of zo'n tussenpartij een contract met een paar leveranciers, zoals Sunrise en/of Invacare, waarbij ze dan met korting o.a. rolstoelen en scootmobielen kunnen inkopen.

Hoe de constructie is, zal misschien ook afhangen van de vraag of de gemeente koopt of huurt. Hier worden de passingen gedaan door mensen van Emcart Reha-team en/of bij bijzondere vraagstelling door mensen van Emcart Sport.

Bij mij moest de rugleuning bv wel hoog genoeg zijn om bij spasmen in mijn romp niet over de rugleuning te klappen. Tegelijkertijd moest de stoel, en daarmee dus ook de rugleuning, onderin breed genoeg voor mijn heupen en derrière ;), maar boven in smal genoeg om met hoepelen niet met mijn ellebogen tegen de rugleuning te slaan.

Ik ben nu eenmaal breder in mijn heupen dan in mijn (boven) rug. Daarbij heb ik sowieso voldoende rugsteun nodig om goed en fijn te kunnen zitten.

Daarnaast wilde ik graag goed en veilig kunnen handbiken en moest de stoel qua gewicht zo zijn dat ik 'm zelf in de auto kon leggen, want als ik met mijn zus op stap ga, dan kan zij me daar niet mee helpen. Zij heeft een CVA gehad en voelt rechts niks meer, dus als ze de stoel zou oppakken en weg zou kijken van haar rechterhand, dan zou ze de stoel met rechts weer loslaten.

Ik had het boekje Rolstoelkunde toevallig gekregen en heb dat gelezen ter oriëntatie en ben op de balans en supportbeurs geweest om eens te kijken wat er zoal te halen valt.

Bij het revalidatiecentrum ben ik eerst gaan kijken of handbiken beviel, alvorens over te gaan tot de aanvraag van een andere rolstoel (Had een Quickie Easymax, nu onder die naam in elk geval niet meer bekend, vouwframe log geval) en een aankoppelbare handbike.

Toen ik alles eenmaal had, heb ik nog een rolstoelvaardigheidstraining gedaan bij het revalidatiecentrum. Ook wel handig als je zelf uit de voeten wilt kunnen met je stoel.
Fia

Bericht door Fia »

@anna, vanmorgen was er idd iemand van Beenhakker en iemand van Sunrise. Mijn ergo had contact met Beenhakker oogenomen en die hebben hem deze Quickie Neon/ Xenon geadviseerd.

Eerlijk gezegd had ik mezelf nog niet echt ontzettend in verschillende rolstoelen verdiept. Heb het wel nodig, maar gelukkig nog niet dagelijks. Heb nu een rolstoel via Doove, maar goed sinds begin dit jaar heeft de gemeente met Doove gebroken en is met Beenhakker verder gegaan.

Had mijn ergo ook naar rolstoelvaardigheid training gevraagd, maar daar nooit echt een verwijzing naar gekregen:(
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Rolstoelvaardigheid met een rolstoel waarmee je niet uit de voeten kunt, is ook niet handig ;). Als je een nieuwe hebt gewoon nog eens vragen.

Niet alle reva-centra en/of reva-afdelingen in ziekenhuizen bieden die trainingen. In sommige steden zijn er weer andere organisaties die dat doen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp