Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vasten, Autofagie en Multiple Sclerose

Alles omtrent voeding en supplementen
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Bedankt voor je antwoord. Ik ga eerst maar eens kijken of ik dit volhoud.

Heb nu zo'n achttien uur niks meer gegeten. Kan alleen maar denken aan dat lekkere stuk geitenkaas in de koelkast. :lekker:
Marsei

Bericht door Marsei »

Dat went snel :) Je komt in een milde vorm van ketose waardoor je geen honger meer hebt. Ik hou meestal het 16/8 uur schema aan.

Op [URL="http://metmsenvork.nl/vasten-ms-dieet-etrf/"][U]met MS en vork[/U][/URL] kun je ook meer over vasten lezen.
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Bedankt voor de info, Marsei.
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Ik geloof dat het detoxen is begonnen. Ik voel de kies opspelen waarvoor ik laatst antibiotica heb gehad. Ik hoop zo dat dit me helpt! :bidden:
neuron

4 liter water per dag

Bericht door neuron »

4 liter water per dag

[QUOTE=Sylvia1;1089696]Ik geloof dat het detoxen is begonnen. Ik voel de kies opspelen waarvoor ik laatst antibiotica heb gehad. Ik hoop zo dat dit me helpt! :bidden:[/QUOTE]

Niet vergeten 4 liter water per dag te drinken

.
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Heb al overwogen maar op de wc te blijven zitten. ;)
neuron

Bewegen en groentebouillon

Bericht door neuron »

Bewegen en groentebouillon

En je moet 3/dag 20 minuten bewegen.

En wat je juist wel mag drinken is groentebouillon.

En mocht je spierpijn krijgen dan ben je je spieren aan het opeten, dat is geen goed idee. Dan kan je het best wat vis of vlees (eiwitten) eten.

.
neuron

16/8 uur schema

Bericht door neuron »

16/8 uur schema

[QUOTE=Marsei;1089684]Dat went snel :) Je komt in een milde vorm van ketose waardoor je geen honger meer hebt. Ik hou meestal het 16/8 uur schema aan.
[/QUOTE]

Marsei,
Hoe bevalt het 16/8 uur schema?
Hoe lang doe je het al?
Merk je een effect?

.
stijn

Bericht door stijn »

Is het niet zo dat er tijdens honger (vasten) bepaalde hormonen uit de corticosteroïde-groep vrijkomen?

Prednison is eveneens een corticosteroïde hormoon.

Mensen met ms hebben gemiddeld genomen een significant lager
cortisol peil dan niet ms-ers.

(bepaalde) hormonen uit de corticosteroïde-groep hebben eveneens een imuunmodulerende en imuunonderdrukkende werking.

Dezelfde hormonen hebben eveneens hun werking op het vernauwen danwel verwijden van onze bloedvaten.

Heb me er niet in verdiept, maar denk dat vasten op de korte termijn kan werken, maar op de langere termijn eerder schadelijk is.

Bovengenoemde hormonen zijn bijnierschorshormonen welke voornamelijk door verschillende stressoren vrijgemaakt worden en raken waarschijnlijk simpelweg op bij een teveel aan stress.
Op de korte termijn zou vasten dus reserves van deze hormonen vrij kunnen maken, maar op de langere termijn eraan bij kunnen dragen dat deze hormonen nog meer uitgeput raken.

Slechts een hypothese
neuron

Bericht door neuron »

Bij #7 heb ik de samenvatting en de link naar het artikel van VD Longo geplaatst. Je hebt gelijk vasten geeft een hogere cortisol spiegel (stress). Dat breekt de "zieke" cellen af.

Zelf volgt Prof Longo al zo'n 8 jaar het 16/8 uur vastenschema, dus ik neem aan dat het juist niet schadelijk is, anders was hij er wel mee opgehouden.

Voordat electriciteit werd uitgevonden vasten we waarschijnlijk als het donker was.

.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp