Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vasten, Autofagie en Multiple Sclerose

Alles omtrent voeding en supplementen
Marsei

Bericht door Marsei »

[QUOTE=neuron;1089723]Marsei,
Hoe bevalt het 16/8 uur schema?
Hoe lang doe je het al?
Merk je een effect?[/QUOTE]

Het bevalt prima. Ik weet niet eens meer wanneer ik er mee begonnen ben, een paar jaar geleden. Eigenlijk ging het vanzelf.

Geen idee of het effect heeft; omdat het zo goed gaat valt er ook niet veel te verbeteren. Door de CCSVI behandeling 7 jaar geleden waren vrijwel alle symptomen verdwenen of sterk verbeterd. Ik heb alleen wat restschade, wrs door de laesies in het ruggenmerg. Door voeding en het vasten hoop ik de bloeddoorstroming goed te houden en op nog wat verdere verbetering.

Ik heb wel het idee dat er nog steeds verbetering is, maar dat zijn maar kleine verschillen en ik weet niet waar het door komt.

Wanneer het een dag niet uitkomt eet ik over een langere periode dan die 8 uur, maar ik vind dat veel minder prettig. Eigenlijk zou ik het liefst de periode verkorten naar [URL="https://melchiormeijer.wordpress.com/20 ... gmaals-if/"][U]5 uur[/U][/URL], maar dat is wat lastiger in het gezinsleven in te passen.
Marsei

Bericht door Marsei »

Wat betreft de lange termijn gevolgen van vasten, denk ik maar dat onze lichamen geprogrammeerd zijn om periodes geen eten binnen te krijgen. In de oertijd moest men het doen met wat er was.
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

[QUOTE=neuron;1089719]En je moet 3/dag 20 minuten bewegen.
.[/QUOTE]

Dat zit er helaas niet in voor me momenteel. Ben echt heel ziek. Zelfs naar de wc is al een hele onderneming. Daarom hoop ik heel erg dat dit iets oplevert.
neuron

Nederland in Beweging

Bericht door neuron »

Nederland in Beweging

Sylvia1,

Heel veel sterkte.

De eerste keer was ik ook te moe om ook nog te bewegen, bij de tweede keer vasten ging dat beter.

Ik ben gestart met elke dag Nederland In Beweging op tv. Duurt even voordat je dat onder de knie hebt, maar nu beweeg ik elke dag mee. Dat telt dan voor 1x 20 minuten.

.
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Dank je, Neuron. Ik voelde me overigens al heel beroerd voor het vasten.

Ik voel trouwens dat er echt van alles gebeurd in mijn lichaam. Ik voel mijn lever. Ik voel mijn hoofd. Het lijkt er dus op dat mijn lichaam druk aan het ontgiften is.
stijn

Bericht door stijn »

@Neuron, Wie ben ik om mijn mening te geven als anderen aangeven er al jaren mee bezig te zijn en vasten als positief ervaren...

Van de anderen kant; Is die proffesor Longo zelf een MS patient en / of heeft hij ervaring met vasten en MS?

Dat we waarschijnlijk vroeger in het donker aten?
Misschien een heel korte periode in onze geschiedenis.
In ieder geval gedurende 90 % van onze geschiedenis als jager verzamelaar lijkt me dat niet voor de hand liggen.
We zien s'nachts vele malen slechter dan overdag en zicht is voor de mens een belangrijk instrument om voedsel te kunnen vinden en vijanden te signaleren..
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Ik moet zeggen dat ik ook altijd wat moeite heb met argumenten als 'vroeger deden of aten de mensen...' Vroeger werden de mensen gemiddeld ook minder oud.

Wel overtuigend vind ik het wetenschappelijk onderbouwde verhaal dat een deel van je witte bloedcellen afsterft door te vasten en dat je lichaam weer nieuwe, gezonde cellen aanmaakt op het moment dat je weer gaat eten. En dat dat er dus voor kan zorgen dat je je beter voelt.
neuron

Bericht door neuron »

Marsei,

Dank voor je info.
Goed om te horen dat het zo goed met je gaat!


[QUOTE=Marsei;1089732]Het bevalt prima. Ik weet niet eens meer wanneer ik er mee begonnen ben, een paar jaar geleden. Eigenlijk ging het vanzelf.

Geen idee of het effect heeft; omdat het zo goed gaat valt er ook niet veel te verbeteren. Door de CCSVI behandeling 7 jaar geleden waren vrijwel alle symptomen verdwenen of sterk verbeterd. Ik heb alleen wat restschade, wrs door de laesies in het ruggenmerg. Door voeding en het vasten hoop ik de bloeddoorstroming goed te houden en op nog wat verdere verbetering.

Ik heb wel het idee dat er nog steeds verbetering is, maar dat zijn maar kleine verschillen en ik weet niet waar het door komt.

Wanneer het een dag niet uitkomt eet ik over een langere periode dan die 8 uur, maar ik vind dat veel minder prettig. Eigenlijk zou ik het liefst de periode verkorten naar [URL="https://melchiormeijer.wordpress.com/20 ... gmaals-if/"][U]5 uur[/U][/URL], maar dat is wat lastiger in het gezinsleven in te passen.[/QUOTE]

.
zeiler

Bericht door zeiler »

Marsei, wat een ongeloofwaardig verhaal weer; je zegt dat sinds CCSVI zeven jaar geleden je MS-klachten waren verdwenen, maar als dat zo is, waarom ben je dan een paar jaar geleden weer met een (ander) dieet begonnen? En je zegt dat nu je klachten echt zijn verdwenenmaar wat doe je dan nog hier, en bovendien vaak midden in de nacht? Ik denk dat jij weer zo'n typetje bent dat geen onderscheid kan maken tussen wens en werkelijkheid. Realiseer je wel dat je hierdoor mensen weer zand in de ogen gooit, waardoor ze het gevoel krijgen iets gemist te hebben. Bah!
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Pff ik zit er doorheen. De honger valt idd wel mee nu, maar ik voel me beroerd. Heb hoofdpijn.

Maar ik wil het volhouden. Dus dat ga ik ook doen. Ruim tweederde zit er nu op. Die laatste dag moet me ook lukken. Maar ik zal blij zijn als het voorbij is.

:girlpower: (overtuigde zij zichzelf)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp