Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vitamine D - deel 4

Alles omtrent voeding en supplementen
Michel

Bericht door Michel »

ochtends 5000 d3 en avonds 1000 d3 bij t eten
dit doe ik sinds vorige analyse in sept.

b12 solgar (3x week)
en elke avond magnesium/calcium &boron ook van solgar
deerne

Bericht door deerne »

Wat veel informatie! Wel heel fijn dat er zoveel informatie over beschikbaar en uitgezocht is hier. Maar het kost even tijd om het te lezen en te interpreteren ;).

Wat ik er voor nu uit snap is dat het heel belangrijk is dat je vitamine D waardes hoog genoeg zijn en bij MS betekent dat 125 nmol/L, wat te halen is met een inname van 1000-5000 IE per dag vitamine D3. En dat ik het beste bloed kan laten prikken om mijn huidige waarde te laten bepalen en dit dan ieder jaar in februari herhaal.

Heb ik het dan goed begrepen?
deerne

Bericht door deerne »

Wat ik mij ook nog afvraag: hoe belangrijk is het dat ik mijn kinderen Vitamine D geef, ook langer dan de aanbevolen eerste 4 jaar? Zij hebben een iets hoger risico op MS nu ik dat heb (en ook omdat er in onze familie meerdere auto-immuunziektes voorkomen).
Artemis-

Bericht door Artemis- »

Eind februari zit het D3 level op z'n laagst...dus dan prikken geeft een goed beeld, zodat je een startwaarde hebt om te bepalen hoeveel je ongeveer moet bijslikken om tot 100-125 te komen

Eventueel ook nog eind augustus laten prikken, dat zou normaliter de hoogste waarde in het jaar moeten zijn.

Onderhand werken veel huisartspraktijken en ziekenhuis labs met hogere normaal waarden dan enkele jaren geleden.
Mijn HA houdt onderhand minimaal 80 aan als normaal voor 'gezonde' mensen.

Hier in NL komt vrijwel niemand toe aan voldoende zonlicht in de R maanden, dus bijslikken m.b.t. de kids is wellicht verstandig.
Je ziet in de wintertijd veel vermoeide kinderen, waaraan de lage D veelal debet aan is.
Bespreek het eens met jou eigen huisarts zou ik zeggen...
neuron

Bericht door neuron »

[QUOTE=deerne;1010350]Wat veel informatie! Wel heel fijn dat er zoveel informatie over beschikbaar en uitgezocht is hier. Maar het kost even tijd om het te lezen en te interpreteren ;).
Wat ik er voor nu uit snap is dat het heel belangrijk is dat je vitamine D waardes hoog genoeg zijn en bij MS betekent dat 125 nmol/L, wat te halen is met een inname van 1000-5000 IE per dag vitamine D3. En dat ik het beste bloed kan laten prikken om mijn huidige waarde te laten bepalen en dit dan ieder jaar in februari herhaal.
Heb ik het dan goed begrepen?[/QUOTE]

deerne,

Dat heb je goed begrepen.

Slik ook cofactoren om vitamine D beter te laten werken.

.
neuron

Bericht door neuron »

[QUOTE=deerne;1010351]Wat ik mij ook nog afvraag: hoe belangrijk is het dat ik mijn kinderen Vitamine D geef, ook langer dan de aanbevolen eerste 4 jaar? Zij hebben een iets hoger risico op MS nu ik dat heb (en ook omdat er in onze familie meerdere auto-immuunziektes voorkomen).[/QUOTE]

deerne,

Lees hier wat de neuroloog Jodie Burton de kinderen van haar MS patienten aanraadt:
[url]http://www.vitamindandms.org/researcher ... index.html[/url]

.
neuron

Cognitie en Vitamine D

Bericht door neuron »

Cognitie en Vitamine D

Dit is Nedelands onderzoek:

[URL="http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25838206"]Cognitive Performance: A Cross-Sectional Study on Serum Vitamin D and Its Interplay With Glucose Homeostasis in Dutch Older Adults.[/URL]

CONCLUSION:
Higher 25(OH)D concentrations significantly associated with better attention and working memory performance. This study does not demonstrate an interplay between serum 25(OH)D and glucose homeostasis in the association with cognitive performance.

.
neuron

Kinderen en Vitamine D

Bericht door neuron »

Kinderen en Vitamine D

Dit is Nederlands onderzoek:

[URL="http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25833782"]Vitamin d deficiency in school-age children is associated with sociodemographic and lifestyle factors.[/URL]

Geef je kinderen voldoende Vitamine D3 om de kans dat zij ook MS krijgen zo klein mogelijk te maken.

.
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

[QUOTE=Artemis-;1010352]Eind februari zit het D3 level op z'n laagst...dus dan prikken geeft een goed beeld, zodat je een startwaarde hebt om te bepalen hoeveel je ongeveer moet bijslikken om tot 100-125 te komen

Eventueel ook nog eind augustus laten prikken, dat zou normaliter de hoogste waarde in het jaar moeten zijn.[/QUOTE]

vreemd genoeg is het bij mij dus al jaren net andersom; ik meet in feb/maart hoger dan in augustus.......:ogen:
deerne

Bericht door deerne »

Bedankt Neuron!

Ik neem de informatie mee naar mijn gesprek volgende week.
Gesloten Vorig onderwerpVolgend onderwerp