Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Voeding: wat is aantoonbaar zinvol?

Alles omtrent voeding en supplementen
joge

Bericht door joge »

thnx!
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

[QUOTE=mammoet;871081][url]http://ms-anders.nl/?q=node/23[/url]

Even gezocht; hier is de link naar 'wat is goede voeding bij MS'.
[/QUOTE]

Ik wil het boek ook graag aanvragen, maar het lukt me niet. Als ik via bovenstaande link, klik op 'hier' in de zin 'Het naslagwerk is gratis aan te vragen bij onze stichting. klik hier.', kom ik op [url=http://www.ms-anders.nl/?p=26&s=29]deze pagina[/url], maar ik kan nergens iets invullen om het aan te vragen. Wat doe ik fout? Kan iemand mij helpen?
Emmetje

Bericht door Emmetje »

Sylvia, probeer anders deze link:
[url]http://www.ms-anders.nl/?q=informatie[/url]

Daar kom je op via de [url]www.ms-anders.nl[/url] website, tabje "Bestel" -> "Bestel Voorlichtingsmateriaal" (en daar staat dan ook MS en Voeding tussen in de lijst).
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Bedankt, Emmetje. Die link werkt wel. :bedankt:
Robbie

Bericht door Robbie »

[quote=eve;874528]Het wordt op holland doc uitgezonden, hier nog wat meer info:

[URL]http://www.hollanddoc.nl/projecten/wete ... -food.html[/URL]

Eindelijk een werkende film (engels gesproken, niet ondertiteld)

[URL]http://www.veoh.com/watch/v18496193YSsK ... Be+Healthy[/URL][/quote]


Deze docu is zeer interessant, let wel dat voeding zeer persoonlijk is en het langetermijn werk is. Dus 1 jaar en langer...
eve

Bericht door eve »

nou, ik zal even updaten hoe het gaat op het Best Bet Diet - voor gewichtsverlies een prima dieet. :) Ik verlies altijd moeilijk gewicht en kom makkelijk aan , nu vliegt het eraf. Heupomvang is in 7 weken 10 cm minder, taille 8. Niet het doel van het dieet, wel een meevaller (en nodig).

Andere dingen die me opvallen - het lijkt erop alsof ik iets energieker ben. ik zeg het voorzichtig want ik heb ook gewoon bagger dagen. Vriend vindt dat ik alerter ben en meer klets - of hij daar blij mee is heb ik niet gehoord. :) niet echt objectief meetbaar natuurlijk.

Mijn psoriasis klachten zijn nog steeds aan het verminderen al gaat het langzamer. de celdeling is ook aanzienlijk vertraagd.

Wat ook opvalt (beetje vies) is de kleur van mijn urine. Ik heb in het verleden een nierbekkenontsteking en nierstenen gehad en drink vrij weinig. Let dus altijd op de kleur ervan, is het te donker moet ik meer drinken. Hoewel ik niet noemenswaardig meer drink, is de kleur ervan nu veel lichter. dit dieet belast mijn nieren kennelijk veel minder (en nee, ik at geen frituur leeg en ik kookte al bijna zoutarm vanwege die nieren)

in ieder geval zie ik wel reden om er langer mee door te gaan. Ik eet in verhouding nog te weinig groenten en te veel fruit en af en toe ga ik nog voor de bijl als er een lekker koekje langskomt. Trouwens wel wekenlang vreselijke last gehad van mijn darmen, terwijl ik toch altijd al dagelijks salade en fruit at.

Tot zo ver mijn ervaringen, na een week of 7 BBD. :)
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Hoi Eve, bedankt voor het delen van je ervaringen! Het klinkt allemaal heel positief, al die goede veranderingen! En minder belastend voor je nieren is natuurlijk ook al super. Ik ga me eens inlezen in het BBD. Niet dat ik het zo graag wil volgen, maar mijn nieuwsgierigheid is geprikkeld. :)
joge

Bericht door joge »

Super voor je!

Zo vinden sommigen blijkbaar wat bij ze past. Nog steeds vind ik het lastig te kiezen, want, wat werkt 'aantoonbaar', dus ik bedoel, min of meer wetenschappelijk bij een grotere groep onderzocht.

Vetarm?
Geen genetisch gemanipuleerde grondstoffen?
Vitamine D?
Geen 'snelle' suikers?

Het enige wat bij mij inslaat als een bom is alcohol. Verder weet ik het nog niet.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Joge, misschien heb ik het al eens genoemd, maar ik denk zelf dat zuivel het beste te vermijden is. Zuivel geeft slijmvorming, en wat mij is uitgelegd: bij MS gaat alles al moeizamer en trager, dan moet je niet ook nog eens een slijmlaag kweken.

Maar inderdaad: wetenschappelijk onderbouwd is het niet. Mijn zuivel is nog niet 0%, maar wel veel minder. En zeker in het begin voelde ik me daar een stuk energieker door!
Sebastiaan

Bericht door Sebastiaan »

[QUOTE=joge;878313]Super voor je!

Zo vinden sommigen blijkbaar wat bij ze past. Nog steeds vind ik het lastig te kiezen, want, wat werkt 'aantoonbaar', dus ik bedoel, min of meer wetenschappelijk bij een grotere groep onderzocht.

Vetarm?
Geen genetisch gemanipuleerde grondstoffen?
Vitamine D?
Geen 'snelle' suikers?

Het enige wat bij mij inslaat als een bom is alcohol. Verder weet ik het nog niet.[/QUOTE]

Niets is helaas aantoonbaar qua voeding en MS momenteel. Het is inderdaad een kwestie van vinden wat bij je past. En daarbij niet uit het oog verliezen dat stressen om eten net zo slecht is voor je lichaam.

Een reactie op bepaalde voedingsmiddelen hoeft natuurlijk niet MS-bepaald te zijn. Je kunt ook bepaalde voedselallergieën hebben die losstaan van de MS.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp