Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

verlaging kilometerbudget voor Valys

Alles omtrent werk en uitkeringen
Speedy

Bericht door Speedy »

Eigenlijk is Valys niet bedoelt voor ziekenhuisbezoek...

[quote]Het vervoer van Valys is bedoeld voor het maken van uitstapjes en niet voor reizen naar bijvoorbeeld school, werk of het ziekenhuis. Om gebruik te kunnen maken van Valys moet u in het bezit zijn van de Valys-pas. Deze pas kunt u aanvragen via de website van Valys: [URL="http://www.valys.nl/"]www.valys.nl[/URL].[/quote]Vervoer van en naar het ziekenhuis kan in jouw geval waarschijnlijk vergoed worden door de ziektekostenverzekering:

[quote][B]Gebruik van auto, taxi of openbaar vervoer [/B]

De zorgverzekeraar vergoedt alleen kosten voor het gebruik van de (eigen) auto, taxi of openbaar vervoer als een verzekerde:[LIST]
[*]nierdialyses moet ondergaan in een instelling; of
[*]oncologische behandelingen met chemotherapie of radiotherapie moet ondergaan; of
[*]zich uitsluitend per rolstoel kan verplaatsen; of
[*]zo'n beperkt gezichtsvermogen heeft, dat verplaatsing zonder begeleiding niet mogelijk is.[/LIST]Voor de twee laatste groepen personen geldt dat een vergoeding alleen mogelijk is bij vervoer naar de specifieke bestemmingen zoals genoemd onder 'Vervoer per ambulance'. In alle gevallen vergoedt de verzekeraar de vervoerskosten als iemand naar een zorgverlener of instelling gaat en daarna terugkeert naar zijn eigen of een andere woning.
[B]Reiskostenvergoeding voor begeleider [/B]

Een verzekerde die recht heeft op een vergoeding van de reiskosten, kan als begeleiding noodzakelijk is ook een vergoeding reiskosten krijgen voor zijn begeleider. Een begeleider van kinderen jonger dan 16 jaar kan altijd aanspraak maken op een reiskostenvergoeding. In bijzondere gevallen kan de zorgverzekeraar de kosten van twee begeleiders vergoeden.
[B]Vergoeding ziekenvervoer voor scootmobielgebruikers [/B]

Als iemand via de Wmo een scootmobiel heeft gekregen, dan wordt hij beschouwd als rolstoelgebruiker. De verzekerde kan dan aanspraak maken op ziekenvervoer. Een vergoeding is niet mogelijk als de behandellocatie binnen redelijke afstand ligt en met de scootmobiel bereikbaar is.


[/quote]
Er geldt wel een eigen bijdrage:
.[quote][B]Te betalen eigen bijdrage en verplicht eigen risico [/B]

Voor het vervoer per ambulance is een verzekerde geen eigen bijdrage verschuldigd. Voor het vervoer per auto of openbaar vervoer geldt een eigen bijdrage van 92,- euro per kalenderjaar (2011)
[/quote]
Candy † 2-12-2016

Bericht door Candy † 2-12-2016 »

Dit is het antwoord, dat ik net in mijn mailbox kreeg:

[quote]Om op je vraag in te gaan het volgende. Ik begrijp op zich de discussie, maar ik vind het moeilijk om daar een mening over te hebben. Ten eerste omdat ik niet kan bepalen wie gezond is en wie “niet zichtbare” handicaps of beperkingen heeft.

Ten tweede hebben wij met zijn allen besloten om te zorgen dat mensen op leeftijd niet vereenzamen en zo lang mogelijk zelfredzaam zijn. Ik ga ervan uit dat jij goed op de hoogte bent van waar je aan moet voldoen om een Valyspas te bekomen.

Dit is onder andere het in het bezit hebben van een regiovervoerspas. Dit kan natuurlijk per gemeente verschillen, dus of het zo is dat iedereen die 60 jaar of ouder is ook daadwerkelijk een Valyspas krijgt kan ik niet bevestigen of ontkennen.

Er is natuurlijk wel een groot verschil tussen het standaard kilometerbudget en het hoog persoonlijk kilometerbudget. Voor dit laatste moet er natuurlijk medisch worden vastgesteld waardoor men niet met het openbaar vervoer kan reizen.[/quote]

En ik weet dat het lage km-budget bedoeld is om van woonadres naar het OV-vertekpunt te worden gebracht en van OV-aankomstpunt naar woonadres.

Het hoge km-budget wordt alleen toegekend, als deze mogelijkheden uitgesloten zijn.
Billy

Bericht door Billy »

Liek, ik werd de eerste keer afgewezen voor ziekenvervoer. Een ramp voor mijn chauffeurs, wat hebben die wat afgereden zodat ik toch naar Nijmegen kon :ogen:.

Bij de 2e aanvraag is het wel toegekend, alleen omdat ik een rolstoel heb. Hij gaat niet eens mee, maar ik heb hem :cool:.

De regelgeving hiervoor klopt ook absoluut niet :boos:. Maar dat is een ander onderwerp :stil:.
Yolke

Bericht door Yolke »

Toch ook effe reageren op dit topic.......

@Candy: Valys is ook niet voor het vervoer van thuis naar OV-vertrekpunt! Dat valt nl onder binnenregio vervoer! (dus regiotaxi)

Ik heb geen regiotaxi gekregen want heb scoot voor gebruik binnen stad of je gaat met de rolstoel met de stadsbus (dat het systeem van de bus 95% niet werkt telt niet)!!

Ga daar wel weer achteraan een keer, want mijn lijstje met argumenten waarom ik wel regiotaxi nodig heb wordt steeds langer :cool:

@June: er is wel degelijk mogelijkheid tot bezoek toilet en benenstrekken. Zeker op lange ritten. Ik regel me dat meteen met de taxichauffeur en nog nooit een gehad die het een probleem vond!

En verder is het langer reizen niet altijd fijn of helemaal niet (ligt er ook aan hoe veel langer) maar om daarvoor al bij voorbaat er geen gebruik van te maken en thuis te blijven = niet mijn keuze!!! Ik ga er ook niet van uit dat het ook het dubbele duurt want dan ga je er als een berg tegen op zien.

Veelal lezen we alleen de slechte negatieve ervaringen over Valys (eigenlijk zijn het de individuele taxibedrijven die via contract voor Valys mogen rijden), maar ik heb ook ..... eigenlijk meer positieve ervaringen op een enkel puntje na!

Maar ach, dan brengt iemand anders me en staan we in de file of krijgen lekke band.
Moet ik me dan ook nooit meer laten brengen met de auto :ogen:

Ga ik met de trein en is er veel vertraging of wilde iemand de voorkant bekijken........ dan ook niet meer met de trein :cool:

Met welk vervoer dan ook, je kunt tegen dingen aanlopen die helemaal niet leuk zijn. Maar wil je niet achter de geraniums dan zul je er wat voor over moeten hebben. En wil hier absoluut niemand mee voor de schenen trappen, want soms vind ik het terecht een klacht over een bepaalde situatie rond Valys!

[B]EN[/B]
Tuurlijk ben ik het niet eens met de bezuinigingen om de kilometers te minderen en er mag misschien weer eens naar de algemene voorwaarden gekeken worden!!! En ook wie nu wel en niet in aanmerking ervoor komt.
Kijk eens of alle toegewezen kilometers ook wel gebruikt worden.......
Candy † 2-12-2016

Bericht door Candy † 2-12-2016 »

Yolke,
[quote]@Candy: Valys is ook niet voor het vervoer van thuis naar OV-vertrekpunt! Dat valt nl onder binnenregio vervoer! (dus regiotaxi)[/quote]

Soms is het OV niet bereikbaar in de regio...;) De bussen, waar een aanpassing in is aangebracht zijn nog zeer dun gezaaid.

Ik heb ook geen regiovervoer. Zou ik daar wel voor in aanmerking komen, dan moet er een rolstoelbus van zijn standplaats komen die 50 km verder gelegerd is...

of je de Valyskilometers gebruikt voor het doel waarvoor het bestemd is of er rechtsstreeks gebruik van maakt voor afstanden meer dan 15 km van huis, moet iedereen zelf weten. Je moet echter ook weer retour. Zo ben je straks zeer snel door je km's heen.

Ga je naar iemand die niet vlakbij een station woont, dan kost dat ook nog eens de vise-versa km's

Haddel we Traxx maar weer terug.

Zelf heb ik met Valys alleen maar goede ervaringen tegenwoordig.
easyjet

1 motie valys aangehouden

Bericht door easyjet »

1 motie valys aangehouden

Zojuist via Twitter


RenskeLeijtenRenske Leijten
van mij aangehouden we zoeken oplossing ivm dekking




@RenskeLeijtenRenske Leijten


Staats stuurde vandaag brief over ValysKM's. Nu puzzelen
june

Bericht door june »

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt. Maar laat men om te beginnen eens goed kijken wie er een Valyspas krijgt. Dat is voor zieken/gehandicapten die niet meer met de trein kunnen en niet voor 60+ die net zo goed met de trein kunnen gaan maar dit 'toch wel lekker handig vinden'.

En als die 450 km toch doorgaan: allemaal massaal opteren voor het hoge kilometerbudget want met 450 km kom je niet ver en 'wij' hebben geen alternatief.
Candy † 2-12-2016

Bericht door Candy † 2-12-2016 »

June,

Deze suggestie heb ik voor gelegd bij VWS en daar kreeg ik het in reactie 32 geplaatste antwoord op.
june

Bericht door june »

OK Candy, dank je wel. Ik citeer uit het antwoord in jouw bericht:

[B]Er is natuurlijk wel een groot verschil tussen het standaard kilometerbudget en het hoog persoonlijk kilometerbudget. Voor dit laatste moet er natuurlijk medisch worden vastgesteld waardoor men niet met het openbaar vervoer kan reizen.[/B]

En dáár gaan we dus allemaal massaal voor naar de dokter! Dat is echt wel aan te tonen hoor. 'Wij' hebben zo'n Valyskaart echt niet uit luxe maar uit bittere noodzaak.

Ik citeer weer uit het antwoord van jouw bericht Candy: [B]Ten tweede hebben wij met zijn allen besloten om te zorgen dat mensen op leeftijd niet vereenzamen en zo lang mogelijk zelfredzaam zijn.

[/B] Met 450 km per jaar vereenzamen [B]wij[/B] juist! Dan kunnen 'wij' niet meer meedoen. Of mag dit wel?
Candy † 2-12-2016

Bericht door Candy † 2-12-2016 »

Om voor het hoge kilometerbudget in aanmerking te komen, is de keuring van dien orde, dat je halfdood moet zijn.

In de tijd van TRAXX (soms was die oude tijd toch wel goed ;) )mochten WE vrij reizen, tegen betaling uiteraard.

We hebben gevochten tot aan het Europese Hof.
C.Ross van Dorp gaf zich gewonnen, maar koppelde er andere regeltjes aan vast.
Zij vond dat het aantal km's zeker genoeg was voor mensen met een handicap. En een wet terugdraaien?

Ik, maar wie ben ik? vind dat Valys er moet zijn voor de oude en jonge gehandicapte mens, zichtbaar of niet.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp