Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

intelligent in combinatie met cognitieve beperkingen

Alles omtrent werk en uitkeringen
Sara

Bericht door Sara »

Hi Eendje,

dat laatste komt me heel heel heeeel erg bekend voor. 'Nou, kijk dan even' zeg ik dan met nauwelijks onderdrukte irritatie. Aanwijzen gaat echt veel makkelijker dan uitleggen, zeker als ik moe ben.

Die irritatie betreft trouwens niet m'n lief, maar m'n eigen gebrek aan uitdrukkingsmogelijkheden, maar ja... ook dat moet achteraf wel weer es rechtgepraat worden.

Kortom... vermoeiend :moe:
Ruitje † 17-03-2019

Bericht door Ruitje † 17-03-2019 »

Het kan kloppen dat er iets mis is met de snelheid. Ik herinnerde me dat daar onlangs iets over bekend werd. Heb even gegoogled.

[I]"De laatste jaren is duidelijk geworden dat er een verband bestaat tussen intelligentie en deze verwerkingssnelheid: hoe sneller iemand een prikkel verwerkt, hoe slimmer hij is. Onderzoek van Jacob Jolij en collega’s heeft uitgewezen dat vooral snellere feedback – ‘communicatie’ van hogere naar lagere hersengebieden – in het brein samenhangt met een hogere intelligentie.

Waarom zijn sommige mensen slimmer dan andere? [B]Een algemeen aanvaarde hypothese is dat slimmere mensen snellere hersenen hebben: de verbindingen tussen verschillende zenuwcellen van ‘slimmere’ hersenen zouden beter geïsoleerd zijn, waardoor prikkels sneller doorgestuurd kunnen worden.[/B] Echter, een recent onderzoek van onder andere wetenschappers van de Universiteit van Amsterdam (UvA) laat zien dat deze hypothese verfijnd moet worden: slechts één specifiek soort verbindingen werkt sneller in slimmere hersenen, namelijk de zogeheten feedback-verbindingen. Het onderzoek wordt binnenkort gepubliceerd in het vaktijdschrift Neuroreport."[/I]

[url]http://www.kennislink.nl/publicaties/sn ... e-hersenen[/url]

Interessant is het stukje dat ik vet heb gemaakt. De isolatie speelt een rol, en laat dat nou net datgene zijn wat bij ms wordt aangetast...
eendje

Bericht door eendje »

[QUOTE=Sara;834552]

Kortom... vermoeiend :moe:[/QUOTE]

Behoorlijk. ;)

Het vervelende is, dat je dan al zo moe bent, dat je nauwelijks uit je woorden komt en dat de situatie dan nog vermoeiender wordt door de miscommunicatie. :ogen:

Als ik erg moe ben, kan het ook heel lastig zijn als iemand me niet verstaat of begrijpt. Ik zeg dan (te:o ) vaak, 'laat maar' , omdat ik gewoon de energie niet heb om me te herhalen/verduidelijken.
Kortom : ik wordt er niet aardiger van. :(
'Gelukkig' gebeurt dit vooral in huiselijke kring, maar voor mijn mannen is het natuurlijk ook niet leuk. :o
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

Over het algemeen ben ik een vrolijke assertieve babbelaar. Op een gegeven moment lukte het me niet meer om iets over te brengen. Ben ik maar een cursus communicatie van de FNV gaan doen.
mispeltje*

Bericht door mispeltje* »

een IQrest is denk ik sowieso nooit echt precies; is iemand die zich er gewoon niet voor interesseert waar een bepaald land of een bepaalde zee ligt minder slim dan iemand die zich er wel voor interesseert?
Evenzo met taal en snelheid
eendje

Bericht door eendje »

Bij een IQ-test is parate kennis vaak minder relevant, het gaat meer om logica/inzicht, maar verder heb je gelijk dat motivatie van invloed is.
cor

Bericht door cor »

[QUOTE=joge;834349]Ja; woorden, pardon, te snel getypt...

Ik ben juni 2010 gedotterd; we zijn nu ruim anderhalf jaar verder en de verbeteringen die toch min of meer direct optraden zijn tot op heden gebleven. Dat wilde ik toch graag even delen! Nou wil ik niet beweren dat deze behandeling een garantie is dat je cognitie verbetert, maar bij mij heeft het toch vooral DAT opgeleverd.

Misschien ook bij anderen?[/QUOTE]Yep bij mij ook en nog steeds (ook behandeld CCSVI 24 juni 2010) :hand:
Candy † 2-12-2016

Bericht door Candy † 2-12-2016 »

[QUOTE=eendje;834609]Bij een IQ-test is parate kennis vaak minder relevant, het gaat meer om logica/inzicht, maar verder heb je gelijk dat motivatie van invloed is.[/QUOTE]

Je hebt het bij het rechte eind!
Het denken gaat sneller dan het spreken, daarom kunnen er soms rare kronkels ontstaan die door anderen vaak niet begrepen worden. (gek hè:D )
M&MS

Bericht door M&MS »

Daar heb ik vaak last van. Ik ben in gedachte vaak al 3 passen verder voor ik de eerste pas heb uitgelegd.

Daarom combineer ik het en dan ben ik iedereen kwijt.

Als je dat combineert met een lijzige slepende spraak en woordvindingsproblemen, dan gaat iedereen er overheen. Er wordt niet meer naar je geluisterd.

En dat, terwijl het mogelijk heel interessant en intelligent is wat je te zeggen hebt.:ogen: (niet per sé autobiografisch)

Maar ik kan ook geen discussies meer voeren. Voor ik een weerwoord in mijn hoofd heb gemaakt gaat de discussie alweer ergens anders over.:moe:

Bij de NPO wordt eerst je IQ getest en dan beginnen ze en blijkt dat je kinderspelletjes waarbij je alert moet blijven niet voor elkaar krijgt.

Toch is er van tevoren bewezen dat je best wel slim bent in vergelijking met anderen met een zelfde soort opleiding.
Floor 1953

Bericht door Floor 1953 »

[quote=M&MS;834708]Daar heb ik vaak last van. Ik ben in gedachte vaak al 3 passen verder voor ik de eerste pas heb uitgelegd.

Daarom combineer ik het en dan ben ik iedereen kwijt.

Als je dat combineert met een lijzige slepende spraak en woordvindingsproblemen, dan gaat iedereen er overheen. Er wordt niet meer naar je geluisterd.

En dat, terwijl het mogelijk heel interessant en intelligent is wat je te zeggen hebt.:ogen: (niet per sé autobiografisch)

Maar ik kan ook geen discussies meer voeren. Voor ik een weerwoord in mijn hoofd heb gemaakt gaat de discussie alweer ergens anders over.:moe:

Bij de NPO wordt eerst je IQ getest en dan beginnen ze en blijkt dat je kinderspelletjes waarbij je alert moet blijven niet voor elkaar krijgt.

Toch is er van tevoren bewezen dat je best wel slim bent in vergelijking met anderen met een zelfde soort opleiding.[/quote]


In een klein en select gezelschap (max 2 personen) lukt mij het wel. Het is zeer vermoeidend en na twee uur hou ik het voor gezien.

Er is 1 uitzondering : bij het lotgenotencontact hebben er veel het zelfde pobleem en daar wordt met de beperkingen rekening gehouden.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp