En het kan nog erger..
"
Nelleke wacht lang op reparatie aangepaste fiets: ‘Kan al tien maanden niet goed remmen, levensgevaarlijk’
NIJMEGEN - Lang wachten op onderdelen, reparaties en aanpassingen van hulpmiddelen: Nelleke Maassen van den Brink kan er over meepraten. ,,Ik rijd al tien maanden op een gevaarlijke fiets.”
Maarten Reith 11-10-22, 14:00
Fietstochten durft ze niet meer te maken. Als ze toch ergens op haar aangepaste fiets naartoe moet, plant Nelleke Maassen van den Brink (47) eerst de route. ,,Onverwachte manoeuvres kan ik niet maken. Ik gebruik de fiets nu eigenlijk alleen op mijn vaste route naar mijn vrijwilligerswerk. Verder is het te gevaarlijk”, zegt de Nijmeegse. ,,Ik ben al gehandicapt en wil er niet nog een handicap bij.”
Hij ziet er strak uit, die driewielfiets van de firma Van Raam. Niets mis mee, zou je op het eerste gezicht zeggen. Maar zo’n aangepast vervoermiddel is maatwerk: elke lichamelijke beperking vraagt een andere oplossing. ,,Voor anderen is dit waarschijnlijk een prima fiets, maar voor mij niet. Ik kan de remmen niet goed bedienen, de parkeerrem zit op een plek waar ik niet bij kan en ik kan lastig schakelen”, schetst ze.
Alles met de linkerhand
Wegens een hersenbeschadiging heeft Maassen van den Brink rechts weinig kracht. De bediening van haar voertuig komt dus volledig op haar linkerhand aan. Welzorg – door de gemeente Nijmegen gecontracteerd om hulpmiddelen te leveren, aan te passen, te onderhouden en te repareren – slaagt er niet in de fiets naar behoren te laten functioneren.
,,Zestien jaar lang had ik een ander model ligfiets, een Hase Kettwiesel, en daar kon ik probleemloos mee rijden”, zegt Maassen van den Brink. Ze ging er zelfs mee op fietsvakantie. Maar haar exemplaar was vorig jaar afgeschreven en de gemeente Nijmegen wilde alleen een model van Van Raam leveren. Sindsdien is het ellende.
Het telefoonnummer van Welzorg kent ze uit haar hoofd. Maassen van den Brink herkent de klachten dat de firma slecht communiceerde, reden voor de gemeente Nijmegen om een verbeterplan te eisen. Dat heeft enig effect: ze krijgt nu vaker te horen dat ze nog steeds even moet wachten op noodzakelijke onderdelen.
,,Binnenkort heb ik weer een afspraak dat ze bij me langskomen. Ik ben benieuwd. Vaak heb ik een dagdeel gewacht en dan komen ze pas aan het eind. Of ze bellen op het eind af. Tegenwoordig bellen ze als ze bij de vorige klant vertrekken, maar dan zeggen ze niet waar ze vandaan komen. Dan weet je nog niet hoelang je moet wachten.”
Lange toertochten
Een tekort aan onderdelen – een wereldwijd probleem – en te weinig technisch geschoold personeel: dat zijn volgens Welzorg de grootste oorzaken van de veel te lange wachttijden voor mensen die afhankelijk zijn van hulpmiddelen.
Volgens de Nijmeegse is dat slechts de helft van het verhaal. De oorzaak van de problemen met haar vervoermiddel legt ze ook nadrukkelijk bij de gemeente Nijmegen. ,,Mijn vorige fiets was een echte ligfiets. Die had ik heel zorgvuldig uitgekozen en ik heb er twee gehad. Die Kettwiesel was exact op mijn beperkingen aangepast, ik kon er lange toertochten mee maken en gebruikte hem voor mijn sociale leven”, vertelt ze.
,,Met deze fiets lukt dat niet: ze krijgen de remhendels en het schakelmechanisme niet goed gemonteerd voor bediening met mijn linkerhand. Ik rijd nu met één rem. Levensgevaarlijk.”
Ik voel me sterk ingeperkt in mijn vrijheid en onafhankelijkheid
Voorzichtig rijden
Daar komt bij: deze fiets heeft een hogere zit en een grotere draaicirkel. ,,Op de Kettwiesel zit je lager bij de grond, waardoor je in de bocht niet kon omvallen. En er makkelijker mee te manoeuvreren. Je kon er lekker mee doorfietsen. Heuvel op en af was geen probleem, je kon met vaart door de bochten. Maar met deze moet ik heel voorzichtig rijden en dat kost me veel kracht. Ik voel me hier niet veilig op.”
Een fiets is zoveel meer dan een vervoermiddel van A naar B. Het is ook beweging, recreatie, ontspanning, het geeft een gevoel van vrijheid en onafhankelijkheid. Dat geldt ook voor mensen met een lichamelijke beperking, stelt Maassen van den Brink. ,,Ik voel me sterk ingeperkt in die onafhankelijkheid. Daarom overweeg ik juridische stappen.”
https://www.destentor.nl/nijmegen/nelle ... ~a136785c/