Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

intelligent in combinatie met cognitieve beperkingen

Alles omtrent werk en uitkeringen
M&MS

Bericht door M&MS »

Nou, in een tweegesprek lukt het een beetje, maar op termijn verlies ik het altijd.

Maar wat je zegt bij lotgenotencontact, daar heb je gelijk.
Candy † 2-12-2016

Bericht door Candy † 2-12-2016 »

[QUOTE=M&MS;834708]Bij de NPO wordt eerst je IQ getest en dan beginnen ze en blijkt dat je kinderspelletjes waarbij je alert moet blijven niet voor elkaar krijgt.
[/QUOTE]

Dit was precies andersom. Ik had toestemming gegeven om het NPO te doen.

De neuropsycholoog werd nieuwsgierig en vroeg me na het onderzoek, of hij een IQ-test [I]mocht[/I] afnemen. Ik vond die spelletjes wel leuk. En zodoende ben ik ruim 25 jaar geleden lid geworden.
Gijs

Bericht door Gijs »

Hey Fliep, is het mailen/schrijven naar mensen een alternatief om meer van jezelf met ze te delen? Minder interactie, maar je kan dan misschien wel alles wat je te bieden hebt kwijt.
M&MS

Bericht door M&MS »

[QUOTE=Candy;834948]Dit was precies andersom. Ik had toestemming gegeven om het NPO te doen.

De neuropsycholoog werd nieuwsgierig en vroeg me na het onderzoek, of hij een IQ-test [I]mocht[/I] afnemen. Ik vond die spelletjes wel leuk. En zodoende ben ik ruim 25 jaar geleden lid geworden.[/QUOTE]

Ze hebben verschillende testen tegenwoordig per groep (op opleidingsniveau en IQ).

Ik vond de hele NPO geweldig! Het werd pas minder toen bleek dat ik het niet om de oren kon slaan van mijn werkgever.:(

Het was echt een stuk slechter dan ik dacht.
Fliep

Bericht door Fliep »

Dank je Candy
…maar valt intelligentie wel te testen als je cognitieve beperkingen hebt?

In elk geval is de snelheid een probleem, Dank eendje!
En jemig wat een verhaal over die ijskast…
Ik belde eneco, toen het hier in huis echt niet pluis was qua elektriciteit
Kon alleen nog maar spoed zeggen, verder te ingewikkeld om uit te leggen
Dus werd ik niet serieus genomen
“Het vervelende is, dat je dan al zo moe bent, dat je nauwelijks uit je woorden komt en dat de situatie dan nog vermoeiender wordt door de miscommunicatie.
Als ik erg moe ben, kan het ook heel lastig zijn als iemand me niet verstaat of begrijpt. Ik zeg dan (te ) vaak, 'laat maar' , omdat ik gewoon de energie niet heb om me te herhalen/verduidelijken.” Ook heel herkenbaar!

M&MS: drie passen verder zijn dan je uitleg en de moeite met discussies, heel erg bedankt voor delen!

! Jij ook heel mooi gesproken Jos, dank je

en josfromglos “ik het wel weet maar het er zo verdomd moeilijk uitkomt' (als er al voldoende tijd/ gelegenheid is om dit aan te tonen!).” vrdomd herkenbaar


Hmm Joge, ik zal eens kijken naar info over ccsvi…


Ruitje,

“Ik vind het soms ook lastiger over te brengen wat ik bedoel (terwijl ik het wel in mijn hoofd heb). (…) dus niet de tegenwoordigheid van geest om…”

Herkenbaar fijn : )

Ja Gijs, ben ik inderdaad gaan doen, meer mailen (eigen tempo), maar als mensen niet checken of ze het goed begrijpen dan krijg je nog meer communicatiestoornissen….

En Floor, ook dank
Voor de link ook
Candy † 2-12-2016

Bericht door Candy † 2-12-2016 »

Je logisch denken (inzicht)is, wat betreft je iq, belangrijk, niet zozeer je parate kennis, of je korte termijn geheugen.

Trouwens je leeftijd ook. Als je ouder wordt, mag je meer tijd gebruiken.

Als je jong bent en je vergeet dingen, dan heb je het te druk.
Als je ouder wordt en je hebt last van hetzelfde euvel, dan word je gewoon dement. Ken je die uitspraak?

Mijn cognitie is extra getest in een studie. Juist omdat mensen uit mijn omgeving ontkenden, dat ik er last van had. Mijn man en kinderen wisten, dat ik voorheen veel meer kon.
M&MS

Bericht door M&MS »

Jij bent dus een beetje dement:haha: :haha:

Oh nee, toen was je nog heel druk.;)

Maar er zit wat in, dat laatste dan, ik vind dat mensen te snel het oordeel dement krijgen opgeplakt. Ik merk ook dat ik het met name heb als ik teveel aan mijn hoofd heb.
zeepaardje

hmm herkenbaar

Bericht door zeepaardje »

hmm herkenbaar

Als ik ergens een gesprek heb (bijv bedrijfsarts, UWV, reva) dan 'oefen' ik dat alvast uitgebreid in mijn hoofd en ik moet zeggen dat het dan best verstandig, wel overdacht etc in mijn hoofd rondzweefd.

Echter op het moment van het gesprek komt er niet veel meer uit als wat gebrabbel aan de oppervlakte en lijkt niets op wat ik al 'geoefend' heb. Ik vergeet de helft te vertellen, sla dingen over die ik in mijn gedachten natuurlijk 'al lang' heb verteld :haha: en snap niet altijd waarom anderen mij dan niet snappen :huh: :haha:

Nog tips??
joge

Bericht door joge »

Papier.

Vooraf opschrijven wat je kwijt wil, wat je wil vragen.

Tijdens het gesprek rustig meeschrijven of beter nog: vragen om een samenvatting en die dan opschrijven. Gewoon de tijd nemen/opeisen voor jezelf. Nooit een probleem, is mijn ervaring.

Kun je thuis e.e.a. ook nog n's navertellen!
E.R.

Bericht door E.R. »

[QUOTE=Ruitje;834445]
Ik vind het soms ook lastiger over te brengen wat ik bedoel (terwijl ik het wel in mijn hoofd heb).
[/QUOTE]
[COLOR="Blue"]JA, dat heb ik ook!

En als ik wel alles over breng, dan ben ik weer zo moe van het denken/vertellen/denken/vertellen.

Daarom ben ik deze week ook zo moe! Heb met 5 verschillende mensen een intake gehad in het revalidatiecentrum en van zoveel praten en DENKEN is mijn hoofd helemaal verzadigd geraakt dat er geen boe of bah meer bij kan.

Als ik nu over straat fiets ben ik ook veel minder alert, omdat mijn hoofd zo vol zit.

En tja, met mijn HAVO en wat jaartjes op het HBO ben ik ook niet een domme meid volgens mij. Jammer dat alles - zelfs denken - zovéél energie kost!

Gr,
ER

[/COLOR]
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp