Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Zorgverzekeraars en vergoedingen

Alles omtrent werk en uitkeringen
Cæsar

Bericht door Cæsar »

Alles waar #Achmea achterstaat moet je eigenlijk boycotten. Altijd verkeerde motivatie om geld boven patiënt te stellen #nieuwsuur

NAV> Uitzending vanavond Nieuwsuur ned 2 :

[URL="http://nieuwsuur.nl/onderwerp/321584-ac ... repen.html"] Zorgverzekeraar Achmea stopt per 1 januari met betalen voor robotingrepen. Dat blijkt uit een reportage van Nieuwsuur vanavond.[/URL])

Daar tegenover staat dat ze hoofdsponsor worden bij serious request 2011. [URL="http]Meters voor mama.[/URL]
Sara

Bericht door Sara »

Ik heb 't item gezien, maar ben 't niet met je eens Caesar:

van ons verzekeringsgeld staan een heleboel dure 'Da Vinci' robots in een heleboel ziekenhuizen.

Er is geen emplooi voor zoveel van die dingen, die vnl. voor prostaat-operaties gebruikt worden. Ze staan het grootste deel van de tijd stil.

Bovendien is niet bewezen dat een robot-operatie betere resultaten geeft dan een goedkopere 'gewone' kijk-operatie, terwijl ie wel duurder is.

Dure speeltjes regelen artsen maar in hun vrije tijd en voor hun eigen geld.
Cæsar

Bericht door Cæsar »

Ja Sara, je hebt zeker een punt. Ook na het lezen van [URL="http://www.cvz.nl/binaries/live/cvzinte ... rgie-2.pdf"]de motivatie van het CVZ.[/URL]

De robots vertegenwoordigen een waarde van een halve JSF.

[IMG]http://i.imgur.com/kRNEb.jpg[/IMG]

Maar wat gebeurt er met de reeds bestaande robots?

[QUOTE]Reacties zorgverzekeraars
Ook zorgverzekeraars maken zich zorgen over de doelmatigheid van de besteding van de premiegelden:

Achmea grijpt als eerste in en gaat vanaf 1 januari 2012 niet meer extra betalen voor de robot-operatie. "De resultaten zijn namelijk niet beter dan na een gewone kijkoperatie." Tot nu toe betaalde Achmea wel de meerkosten per operatie en betaalde soms ook mee aan de aanschaf.

Zorgverzekeraar UVIT (Univé-VGZ-IZA-Trias) zet vraagtekens bij het groeiende aantal Da Vinci-robots in Nederland en de doelmatigheid hiervan. "Wanneer blijkt dat een ziekenhuis met een Da Vinci-robot geen doelmatige bedrijfsvoering heeft, dan leidt dat wat ons betreft tot lagere budgetten."

Zorgverzekeraar Menzis "betaalt in principe niet mee aan de aanschaf van een Da Vinci robot. Menzis betaalt tot nu toe alleen een extra bedrag van 3.000 euro als een operatie wordt uitgevoerd met een robot. De toename van het aantal van deze apparaten met name in de Randstad is opvallend."

CZ heeft de afgelopen jaren "de innovatie in een aantal ziekenhuizen gestimuleerd en deels meebetaald aan de aanschaf van Da Vinci-robots. In die ziekenhuizen betalen we daarnaast ook een extra bedrag voor het uitvoeren van een robotoperatie. Maar als CZ het nut er niet van inziet dat een ziekenhuis zo'n robot aanschaft, wordt niet meebetaald aan de aanschaf en ook geen extra bedrag voor een robotingreep betaald." [/QUOTE]
Sara

Bericht door Sara »

@Caesar,

als ik 't stuk dat jij in je laatste bericht citeert goed lees, is 't goedkoper om die robots bij 't grof vuil te zetten, dan ze te gebruiken.

Drieduizend Euro extra om een prostaat-operatie te doen (basisprijs in 2008 ongeveer 10.000 Euro) vind ik best veel.

([url]http://www.prostaat.nl/lotgenoten/toonb ... M_ID=26527[/url])
E.R.

Bericht door E.R. »

[QUOTE=E.R.;818271][COLOR="Blue"]Wat voor behandelingen worden nog meer vergoed??
Word hydro therapie ook vergoed uit de basis?

En hoe krijg je je Tysabri dan betaald? Toch iet uit eigen zak mag ik hopen??!!

Gr,
E.R.[/COLOR][/QUOTE]

Kan iemand hier nog antwoord op geven? :) (Mijn vraag is een beetje ondergesneeuwd denk ik. )

Gr,
E.R.
Mariël

Bericht door Mariël »

Hydrotherapie word alleen vergoed voor reuma-patiënten. En dan pas vanaf 3 sterren aanvullend

Over tysabri heb ik geen idee.
greyde

Bericht door greyde »

Tysabri wordt gedeeltelijk betaald door het ziekenhuis en de rest komt uit een speciaal potje van overheid en zorgverzekeraars voor speciale medicijnen.

Gelukkig hoeven we het niet zelf te betalen.

Groetjes
Eke
Sara

Bericht door Sara »

Ik heb ooit es geprobeerd om van ZK het overzicht te krijgen van wat ze nou voor mij vergoeden in een jaar.

Dat kunnen ze wel, zeggen ze, maar dan moeten ze speciaal voor mij in hun gegevens gaan spitten. Een standaard overzicht rolt er niet uit hun computers.

Is dat bij andere zorgverzekeraars anders?
Billy

Bericht door Billy »

Ik kan inloggen op Mijn CZ en kan daar alles vinden. Behalve, wat ik vreemd vind, dat ik naar het zkh ben geweest voor Tysabri :???:.
Blom

Bericht door Blom »

Ik denk het wel Sara, ik heb meerde keren met mijn zorgverzekeraar gebeld en noemden mij verschillende vergoedingen. Ik neem aan dat de telefoniste er ook bedragen bij had te staan.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp