Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Tuin Balkon en Terras topic deel 3

Hier kun je alles kwijt wat niets of niet direct met MS te maken heeft
Suzan

Bericht door Suzan »

Hoe staat het met jullie (moes-)tuintjes? Ik had eerst serieuze twijfels of ik er weer aan zou beginnen. :hmmm:

Niet omdat het me vorig jaar niet bevallen was (ik vond het echt super leuk), maar omdat ik nu een pup heb die m'n hele tuin aan het omspitten is en ondernemend bovenop de potten klautert, doet en sloopt.... :ogen:

Maar ik heb toch besloten om weer wat groente in de potten te proppen.
Ik had ze tenslotte niet voor niet meegesleept naar dit huis. ;)

Inmiddels zijn er wat zaadjes van de mini-komkommer, balkontomaat, pastinaak en de yacon-moederknol in de potten gezet.
Er komt nog meer, maar daar moet ik aan toe komen. Want de potten moeten eerst voorbereid worden voor er nieuw zaad in kan en ik kan niet alles tegelijk.
En dat wat nog moet zijn saladesoorten en kruiden dus die groeien heel snel en kan ik sowieso beter nog even mee wachten.

Gelukkig heeft de yacon moederknol het overleefd. Want mijn vertrek was minder georganiseerd als wenselijk, dus die stond nog gewoon in de kelder in rust onder de turf en ik wist eerst niet of ze het gered had. Gelukkig wel. :girlpower:

M'n pastinaken had ik gewoon met pot en al meegesleept en die stonden de hele winter in de achtertuin. Ik had verwacht dat ze de strenge vorst niet overleefd hadden, maar tot mijn verbijstering waren de knollen nog in prima staat! :huh: Knapperig en sappig, prima voedsel.
Omdat ik de pot nodig had om weer opnieuw in te zaaien (wisselbeplanting), heb ik er maar wat aan buren gegeven. Want dit was te veel voor mij alleen. :D

Heb ook enkele pompoenzaden in de tuin verspreid en zie wel of de pup die gevonden heeft of dat het werkelijke planten gaan worden. :weetniet:
Ik laat me verrassen door de natuur.

Maar ik ga dus weer met m'n moestuintje aan de gang. Is goed voor me, afleiding en maakt me een beetje blij.

Bovendien heb ik hier op zich niets te klagen wat betreft m'n tuin. Heb mooie tuinen (tjes) voor en achter. Wat wil een mens nog meer? Ik ben er blij mee.
Het houdt me i.i.g. bezig. ;)
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Ook hier een moestuinstart in een nieuw huis. :D En ik heb hier alleen een terrasje op het zuiden, dus ik heb een aantal tegels uit de grond getrokken, zand weggegraven en er wat potgrond gestort. Dit seizoen hoop ik op rode biet, paksoi, venkel, cherrytomaten, komkommer, framboos en blauwe bessen. En dan heb ik nog een opstaande pallet vol met keukenkruiden.

Spannend dus, want is het zuiden niet te warm en bevat de (zanderige) grond voldoende voeding, en komt er wel genoeg regen onder het bovenhangende balkon door? Maar zonder "tuintje" is een huisje niet van mij, dus we gaan er voor! :haha:
Knillis

Bericht door Knillis »

Hier dit jaar geen moestuintje. We gaan twee keer voor langere tijd met de caravan weg en dan wordt het helaas niets. Zo moeten tomaten en paprika's wel zon hebben maar ze kunnen niet tegen regen.

En dus moeten ze droog staan maar wel elke dag water krijgen, of zelfs 2 x per dag als het erg warm is.

Jammer, maar we lang vakantie vieren is ook wel heel erg lekker.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

:tralala: Ik ga elk "moes-seizoen" wel een maand aaneengesloten weg, mijn tuintje is dan aan de weergoden overgeleverd! Bij ernstige droogte gaf mijn vorige buurman nog wel eens water, maar daar hield het dan ook wel mee op. Niks beschutting, regelmatig water en zon/warmte. Gewoon laten groeien en wel zien wat er gebeurt. En tot nu toe is het altijd prima in orde gekomen. :haha:
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Door de harde wind zijn er enorm veel bloemetjes van mijn blauwe bes gewaaid. :( Hopelijk blijft de rest er aan zitten en krijg ik toch nog een mooie volle bessenstruik!
Suzan

Bericht door Suzan »

Hebben jullie ook zo'n plezier van jullie tuin? Ik wel. Ze zijn echt zo ongeveer ontploft. Wat een bloemenpracht en er staat nog een hele hoop "in de wacht" tot het hun tijd is om hun pracht tentoon te spreiden.... :)

De vorig bewoonster was een oud boerenvrouwtje, dus die had wel kijk op tuinen merk ik.
De struiken bloeien mooi om en om, elke keer begint er weer iets nieuws in bloei te staan. De struiken en vaste planten wisselen elkaar perfect af en ik sta elke dag weer voor bewondering te kijken naar de schoonheid van het spul. :goed:

Ook zie ik langzaam maar zeker steeds meer uit de grond komen zetten wat ik me een paar maanden geleden nog afvroeg wat (of?) het zou worden. :weetniet:
Op het moment zijn er in de voortuin (o.a.) twee enorme al vele jaren oude pioenrozen aan het bloeien en die trekken serieus bekijks... Het zijn echt flinke struiken met tientallen bloemen. :wauw:

Ik heb het echt getroffen met m'n tuintjes hier. :ja:
Suzan

Wie bepaalt wat onkruid is..?

Bericht door Suzan »

Wie bepaalt wat onkruid is..?

Dat is iets wat ik me al jaren regelmatig afvraag. Zo ook weer in deze tuintjes.

Want negen van de tien keer vind ik een plant eigenlijk best wel mooi, maar is het "officieel" onkruid.
Vanmorgen heb ik dus maar de voortuin grotendeels van onkruid ontdaan.
Niet omdat ik dat zo graag wil, maar puur om me aan de buurt te conformeren. :stom:

Want ik woon hier in een [I]keurig [/I]buurtje vol met bejaarden. En dat vind ik prima en prettig.
En ik heb de afgelopen maanden serieus genoten van m'n "onkruid" in de tuin. :puh:
En natuurlijk zag ik ook wel de scheve blikken als de bejaarden er langs liepen.

Maar ik zorg wél dat de boel gesnoeid is en de voegen van de stoeptegels ontdaan is van gras, en paardebloempollen etc.
Dus de mate van onkruid blijft steeds nét acceptabel zodat ze niet (al te veel) kunnen klagen of roddelen. :cool:

Want IK vind die plantjes gewoon mooi. Ze hebben hun functie en vooral de solitaire bijen en wespen waren en nóg blijer mee dan mij. Het is een drukte van belang in m'n tuin met zoemers. :yes:
Want de tuintjes zijn hier (bijna) allemaal zo a-ke-lig keurig, er is geen wild plantje meer te vinden zo ongeveer. En de bijtjes hebben juist die ongecultiveerde planten nodig.

En de bewoners kunnen dan wel blij en trots zijn op hun keurige tuintjes, de natuur is dat niet.... :slecht:

Ik heb nu gewacht tot die bepaalde plantjes uitgebloeid zijn voor ik ze weggehaald heb. Ze hebben de kans gehad om zich voort te planten en volgend jaar zijn ze gewoon weer welkom.

M'n voortuin ziet er weer redelijk netjes uit, dus zijn de oude mutsen ook weer blij. :haha:
Ach ja. Je moet toch wat om iedereen tevreden te houden. :ogen:
Suzan

Bericht door Suzan »

Ben ik de enige hier nog die iets met een tuin doet?
Kan het me niet voorstellen. ;)

Hier doet het moestuintje het super. Heb al een paar keer sla uit eigen tuin gegeten. Heb veldsla, rucola en lollo bionda gezaaid, dus ik kan variëren.

Heb de bakken niet in één keer vol gezaaid, maar in vakken en etappes, zodat ik lange tijd van de slasoorten kan eten en ik niet "verplicht" ben om twee weken sla te moeten eten... :bah:

Er zijn inmiddels twee stronken paksoi klaar om geplukt en gegeten te worden, er zijn nog twee stronken aan het groeien en ik heb net weer wat nieuw ingezaaid.

De pastinaak knalt de bak uit, maar die is nog lang niet oogstrijp. De yacon groeit als een tierelier en de palmkool wordt tot nu toe redelijk met rust gelaten door het koolwitje. :bidden:

De tomaten- en komkommerplanten komen voorzichtig in bloei dus daar moeten de hommeltjes en bijtjes nog even hun werk bij doen.

Ondanks dat m'n Houdini-pup het regelmatig weet te presteren om toch door het provisorische omheininkje te breken en pontificaal met haar spekkontje op m'n planten te gaan zitten, doen de planten het goed.

Laatst had ze twee tomatenplanten en een paksoi geplet met d'r lompe ass. :huilen:
Die hebben zich wonderbaarlijk hersteld van die aanslag. :joepie:

Hoe dat monstertje het voor elkaar weet te krijgen om zich door kiertjes waar ze eigenlijk niet doorheen past te wurmen is knap. :haha:
Knillis

Bericht door Knillis »

Zoals je misschien nog wel weet deed ik best veel in het stukje tuin dat ik gebruikte om wat groenten te kweken en daarnaast in bakken de tomaatjes, coutgettes etc.

Maar de groenten in de grote tuinbakken was geen succes want keer op keer werd alles opgevreten door hele horden slakken. Na een regenbui raapte ik er zo maar een stuk of 80 van de grond en nog waren m’n sla, erwtjes en bonen plantjes kaalgevreten tot op de nerf.

Dus die pogingen heb ik uiteindelijk opgegeven en nu staan er wat planten in zodat het meestal van het vroege voorjaar tot het late najaar wat in bloei staat.

De tomaatjes ed heb ik dit jaar voor het eerst niet meer gedaan omdat we nu mijn man met pensioen is in de zomermaanden vooral in Oostenrijk verblijven.

En daar is een enorme hoeveelheid “onkruid/kruiden” met prachtige bloemen.Ik ben nu dus bezig een rand langs onze kampeerplek te maken met allerlei soorten wilde bloemen. Het zal vast een paar jaartjes duren voor het helemaal is zoals ik het graag wil maar dat is juist een uitdaging.

Momenteel is het nog helemaal niks want het moet nog helemaal in goede banen geleid worden maar ik hoop ééns hier het resultaat te laten zien.

Kleine aanvulling: hier in Oostenrijk wordt heel veel gedaan met de kruiden die er zoal groeien en dan vooral al huis, tuin en keukenmiddeltjes. Er groeit hier veel wilde tijm bv die kun je in het eten gebruiken maar bv oregano gebruikt men als natuurlijk antibioticum. Er groeien hier in de omgeving ook erg veel cantharellen en die kun je weer lekker drogen heb ik me laten vertellen.
Suzan

Bericht door Suzan »

De wilde bloemen daar zijn de insecten i.i.g. héél blij mee. Dus daar doe je al je "goede daad" mee. ;)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp