Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

keukenaanpassing

Alles omtrent werk en uitkeringen
Anne-Jet

keukenaanpassing

Bericht door Anne-Jet »

Ik ben eigenlijk toe aan een aangepaste keuken maar weet niet goed ik die moet/zal indelen.Het is een hoek van 3bij3 meter met links de koelkast met daarboven de combimagn. en kookplaat,rechts de spoelbak en afwasmachine.

Iedere reactie,goede adviezen,foto's,tekeningen,keukenadressen(friesland) zijn van harte welkom.
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Wil je de keuken via de WMO aanvragen? Vaak ben je dan gebonden aan de leveranvier(s) van hun keuze. De WMO maakt dan een adviestekening voor jou keuken en iom de betreffende leverancier kun je dan nog wel kijken wat voor jou handig is. Eventuele extra's komen dan wel voor eigen rekening.

Wij hebben net de keuken laten aanpassen en zijn iets afgeweken van de tekening van de WMO. De bovenkastjes hebben we gelaten zoals op de tekening, waardoor we 4 volwaardige bovenkastjes hebben.

Onder was de bedoeling links en rechts ladenblokken van 60cm breed, maar dan zou er geen vaatwasser meer naast passen, dus hebben we nu links een ladenblok van 30cm. Dan krijg je dus in ons geval: vaatwasser, ladenblokje 30cm met daarboven stukje aanrecht, onderrijdbare wasbak (50 cm), 60cm onderrijdbare werkruimte met lade, 60 cm kookplaat en dan ladenblok van 60cm met daarboven nog aanrecht. Op dat stuk staan momenteel nog de Senseo en de waterkoker, maar daarvoor wordt nog een plankje opgehangen.

De combimagnetron staat op de vaatwasser, paste precies onder het bovenkastje dat dus deels boven de vaatwasser hangt.

Waar je denk goed over moet nadenken, is de plekken van je kookplaat en wasbak en dat je daar wel genoeg werkruimte omheen hebt. De keukenleverancier kan je daar ook in adviseren, want daarbij moet ook rekening worden gehouden met waar je water/gas en electra allemaal zit.

Hier hebben ze bv stopcontacten en leidingen moeten verleggen, omdat e.e.a. anders niet handig in te delen was. Dan zouden kookplaat en wasbak naast elkaar komen bij wijze van spreken. Nu kunnen we heel handig tussen de 2 ladenblokjes in heen en weer bewegen zonder obstakels.

Nu hebben wij geen hoek opgestelde keuken, dat maakte het voor ons wel gemakkelijk vond ik. Gewoon 'recht vooruit' denken.
karin64

Bericht door karin64 »

hoi,

ik heb een onderrijdbare, electrisch in hoogte verstelbare keuken via de wmo met als leverancier PronkErgo. de basis (versteldeel,4 kastjes) heb ik via de wmo vergoed gekregen, de overige kasten en de apparatuur heb ik zelf aangeschaft. dat was een duur grapje :( maar ik houd erg van koken en heb 3 kinderen met veeeel honger :)

wat ik zelf fijn vind:
ik kook op inductie, dat is heel veilig en bovendien supersnel
ik heb onderin de keuken heel veel lades waardoor ik overal goed bij kan, ook achterin
de mag en de oven zijn ingebouwd tussen navel- en ooghoogte, daardoor kan ik ze zelf goed gebruiken.

wat ik niet heel handig vind: mijn aanrecht is rolstoelonderrijdbaar, maar ik ben lang, dus als ik de rolstoel bij het aanrecht probeer aan te schuiven zit ik al snel met mn voeten tegen de achterwand, dus ik kan er niet ver genoeg 'onder'
mn vaatwasser is een gewone inbouw. achteraf had ik m wel iets hoger van de grond willen hebben want t kost wat moeite om de vaat in de onderste lade te krijgen.

hoop dat je hier iets aan hebt, en succes!
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik heb de vaatwasser op 50 cm hoogte vanaf de grond. Er zit nog een lade onder zelfs.

Héél praktisch met vullen inderdaad. Het heeft even wat problemen gegeven in het begin omdat men vergeten was de afvoer ook hoger te maken waarder het water dat er in kwam ook meteen weer wegliep en de machine op storing sprong.

Dat is dus iets waar men vaak niet aan denkt maar waar wel rekening mee moet worden gehouden bij de installatie.

Verder heb ik een vergelijkbare onderrijdbare keuken als Karin maar dan niet in hoogte verstelbaar. Ik kan er met de trippelstoel goed bij maar kan ook staand nog af en toe iets doen als ik een goede dag heb.

Doordat er een onderrijdbaar werkblad is kan het niet anders dan dat je een ondiepe spoelbak hebt. Het is dan belangrijk dat je een uittrekbare keukenkraan (soort douchekraan) hebt anders kun je geenn grote pan/emmer vullen.

Nu kan ik een lege pan op de inductieplaat zetten en daar met de uitgetrokken kraan vullen met water. Echt heel handig.

Wij hebben de keuken zelf aangeschaft zodat we hem konden maken zoals we zelf wilden. De extra kosten vanwege de aangepaste delen zijn aftrekbaar van de belasting.

Succes met de zoektocht naar een voor jou passende keuken waarin je met plezier zult kunnen koken!!

Nelleke
Jildau

Bericht door Jildau »

Anne-Jet

Bruynzeel heeft waarschijnlijk voor jou
een geschikte keuken, daarnaast hebben
diverse keukenzaken showroomkeukens in de aanbieding
Zelf heb ik een keuken uit Grou van de Bruynzeel
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Onze keuken is geheel op maat gemaakt, maar wel door een Brabants bedrijf. Overigens geen uittrekbare kraan, maar wel een kraan met hoge uitloop en ipv twee draaiknoppen één hendel. werkt ook prima met het vullen van hoge pannen.

Kan alleen niet vullen terwijl de pan op de kookplaat (bij ons ook inductie trouwens en voor een leuke prijs besteld bij Bemmel & Kroon), maar dat is voor ons geen probleem. Afstand wasbak-kookplaat is niet groot en schuiven kan ook prima, zeker op een vaatdoekje of pannenlap.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp