Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Prof. George Jelinek forum (OMS)

Alles omtrent voeding en supplementen
jossi

Bericht door jossi »

Tientje, jammer hoor.

Ik vind het dieet ook wel moeilijk, hoewel het me totaal geen moeite kost om geen koekjes, pizza, chips, chocolade, taart, ijs, etc. te eten. Alle slechte vetten vermijd ik zoveel mogelijk.
Ik heb in zoverre makkelijk praten, omdat ik al bijna 1 1/2 jaar niet meer achteruit ga. En ik snap dat het vele jaren zal gaan duren, voordat mijn cellen/DNA kunnen/kan veranderen.

In ieder geval succes met de tysabri.

Jossi
jossi

Bericht door jossi »

Ongeveer éénmaal in de 2 weken bericht iemand op OMS Autralie dat zij/hij vooruit gaat (symptomen die verdwijnen/verminderen en/of een nieuwe MRI die minder laesies aantonen of waarop de oude zijn verdwenen. Wel vaak pas na een jaar of drie, maar toch. En geen medicatie natuurlijk.

Ach: het is echt o.a. de westerse voeding hoor (vooral de vetten en melkproducten), maar kom daar maar achter. Bij een ieder werkt het toch net weer iets anders. Je kan het allemaal vinden. Je kan de ziekte echt overwinnen. Maar je moet dan niet blind je neuroloog volgen, want dan ben je verloren.

Jossi
Zonnetje79

Bericht door Zonnetje79 »

[QUOTE=Tientje;876831]Even een kleine update:

Sinds ik met het dieet begonnen ben heb ik 2 zware schubs gehad. Ik weet dat je je eerst slechter kan gaan voelen, doordat je lichaam moet wennen aan een nieuwe leefstijl, maar deze schubs waren heel kort achter elkaar: eerst een OZO en 2 maanden erna was ik volledig verlamd (dat wil je dus echt niet meemaken!!) Ik vond het zo heftig dat ik heb besloten om het dieet even los te laten.

Daarmee wil ik niet zeggen dat de schubs door het dieet komen, maar het voelt nu even niet goed om ermee door te gaan.

Ik ga binnenkort weer starten met Tysabri en dan zie ik wel of ik het dieet weer oppak..[/QUOTE]


Zomaar even aan het bijlezen.. jeetje dat is ook heftig zeg! gaat het nu wel al iets beter met je tientje?
Tientje

Bericht door Tientje »

Hey Zonnetje,

Bedankt voor je belangstelling! Het gaat gelukkig alweer een heel stuk beter. Alles doet het weer (met een beetje restschade, maar vergeleken met de schubs is dat peanuts).

Ik heb inmiddels weer mijn eerste Tysabri-gift gehad (ik ben negatief getest op het JC-virus, dus dat is goed) en ik net als vorige keer krijg ik er meer energie van.

Ik probeer zo gezond mogelijk te eten en te leven, maar zo rigoreus naar een dergelijk dieet overstappen zal ik niet zo snel meer doen..
Zonnetje79

Bericht door Zonnetje79 »

Het lijkt me ook heel zwaar zo een dieet.

Hoe lang ben je dan verlamd geweest, ? Wel heeel fijn dat het nu beter gaat
jossi

Bericht door jossi »

Het is jammer, Tientje, dat het zo is gegaan; maar ik moet hier wel één belangrijke kanttekening bij plaatsen: velen op OMS Australie gaven aan dat de eerste maanden op dit dieet er een schub (relapse) was; maar daarna kwam er vooruitgang, welke ook via MRI's aantoonbaar waren.

Ik heb ook zoiets meegemaakt: de eerste 6 maanden had ik een heftige, doch opvallend kortdurende schub (volledig verstijfd, waardoor ik beneden in de huiskamer de nacht heb doorgebracht; ik kon helemaal niets meer, dus ook de trap niet op). Het duurde gelukkig maar 1 1/2 dag. die eerste 6 maanden vielen me toch behoorlijk tegen, want ik bleef langzaam achteruit gaan. Achteraf niet zo gek, want je lichaam is helemaal verslaafd aan al die troep die je al 40-50 geslikt hebt (vooral suiker en verkeerde vetten). Het lichaam geeft dus als het ware allerlei ontwenningsverschijnselen.
Het jaar daarop ben ik zeer langzaam maar zeker vooruit gegaan, met als hoogtepunt dat mijn jeuk onder mijn voeten (met afstand mijn meest verschrikkelijke symptoom, al 9 jaar) vrijwel is verdwenen. Alleen dat laatste is al meer dan de moeite van "het andere eten" waard. M.a.w.: die schub van je was wellicht juist EEN GOED TEKEN !!

Maar goed: ik snap wel dat je gestopt bent met het dieet; het is (in het begin) ook best wel lastig; maar echt: je went er aan.

Op OMS Australie krijg je altijd een uitvoerig, wetenschappelijk antwoord m.b.t. al je vragen. Ik heb daar regelmatig gebruik van gemaakt. Het is een geweldig forum, met verschillende mensen van echt overal ter wereld (zo'n 3 duizend leden). Professor Jelinek is ook regelmatig actief op het forum.

Jossi
jossi

Bericht door jossi »

Weer even een geweldige reactie op OMS Australie. Ongeveer 2 x per maand een soortgelijke ervaring op deze side.

"I just wanted to share briefly with everyone, my story.
I was diagnosed with R & R MS in September 2007, went to my first retreat in October 2008 and have followed George and Ian's Lifestyle and dietary changes religously ever since.
Last year I was part of local research into cognitive Function and MS and as part of this more MRI scans were taken, just on my brain.
This year, a year later was my annual review with my Neurologist, whom I asked to compare the scans from 2007 with last years.
She could not believe what she was seeing - the MS lesion in my brain , about 2cm in diameter, had disappeared. She even had to double check she was looking at the correct scans!!
She also checked all my reflexes and sensation etc and those have improved as has my balance
Her comment was - remarkable improvements and - well Neil, what ever you are doing, and she knows exactly my regime, carry on !!! and I'll see you in 18 months not 12 now!
So it just shows that it does take time - 5 years or more to see the healing and recovery take place."

En de artsen/neurologen maar zeggen dat dieet helemaal niet helpt. Ze weten echt helemaal niets van (de mogelijke oorzaken) m.s.

Jossi
Sebastiaan

Bericht door Sebastiaan »

Ik zou als neuroloog dan toch heel erg geïnteresseerd zijn in de leefwijze van mijn patiënt.

Als we nu eens een paar goed gedocumenteerde gevallen zouden hebben, dan kunnen we dat voorleggen aan een aantal vooraanstaande neurologen en ze om commentaar vragen. Het is altijd beter samen te werken dan je tegen elkaar af te zetten.
jossi

Bericht door jossi »

Er is een nieuw boekje, van ondermeer Jelinek, met verschillende succesverhalen. Er was ook een "inkijk-exemplaar", maar ik geloof dat dat op de OMS-side van Jelinek was. Weet ik niet meer.

Het positieve van een bepaald dieet krijgt heus wel meer bekendheid door steeds maar weer die positieve verhalen, maar alles gaat gigantisch langzaam.

Ik wou dat ik dit 5 a 10 jaar geleden wist; dan kon ik waarschijnlijk nog gewoon lopen.
Maar beter laat dan nooit. Ik kan vaak 's ochtends weer een paar pasjes doen.

Jossi
Sebastiaan

Bericht door Sebastiaan »

Ja, succesverhalen zijn er genoeg, maar die zijn niet wetenschappelijk. Als je de MRI-scans van zo'n patiënt uit het eerdere verhaal zou kunnen laten zien aan een aantal neurologen, dan kom je weer een stap verder.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp