Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

vitamine B12

Alles omtrent voeding en supplementen
Iris J.

Bericht door Iris J. »

Gebruik nu een kleine 2 maanden vit B12 suplement, mijn B12 was eind vorig jaar 277.
Er is nu bloed geprikt en de B12 is nu boven de 1400 !!
Advies om toch te stoppen met de B12 en over een poos nog eens te laten prikken.
Hebben jullie iemand ooit zo`n hoge waarde gehad?
Ghost

Bericht door Ghost »

[USER="19822"]Iris J.[/USER] Hey Iris,

mijn waarde was de laatste x ook 1400.
Dit is heel logisch als je supplementen gebruikt.
Volgens mij is 1400 ook de maximaal meetbare waarde, maar dat weet ik niet zeker.

Voorlopig is nog niet aangetoond dat zo'n hoge waarde kwaad kan
en ik ben zelf van mening dat het de moeite waard is om uit te proberen wat
de eventuele positieve effecten zijn bij ms...

Een waarde van 277 is niet extreem laag, maar wel aan de lage kant.

Groetjes, Ilona
Jelly

Re: Uitgeput en geen diagnose

Bericht door Jelly »

Hoi,
Mijn vit b12 ook op verzoek laten prikken vorig jaar september. Uitslag 142. Toen in combinatie met methylmalonzuur 2 weken later nog maals geprikt. Dit was toen 156. Iom arts geen actie nodig ik vond dit zelf gezien de normaal waarden aan de lage kant. Gestart met een supplement. En op eigen verzoek aankomend september wederom bloedprikken.
Klick

Re: Uitgeput en geen diagnose

Bericht door Klick »

@Jelly dat is naar mijn idee laag ..
In Nederland geldt een minimale serum-B12 waarde van 148 pmol/L. Alles lager dan 148 pmol/L is dus ontoereikend. Toch kan iemand met een vitamine B12 waarde van tussen de 148 en 500 pmol/L ook te maken hebben met ontoereikende niveaus.
ik kan de waarde die ik had nakijken, maar ik dacht dat ik me pas beter ging voelen boven de 600.
Jelly

Re: vitamine B12

Bericht door Jelly »

Klick schreef: 15 jan 2023, 15:33 @Jelly dat is naar mijn idee laag ..
ik kan de waarde die ik had nakijken, maar ik dacht dat ik me pas beter ging voelen boven de 600.
Hoe zit het met jouw vit d waarde? Die van is 71...
Klick

Re: vitamine B12

Bericht door Klick »

@Jelly mijn D waarde zit (zat) in juni op 113.

ik probeer die boven de 100-150 te houden.

lees het D topic, daarin kun je lezen dat de norm vd artsen niet klopt.
ze vinden 50 ok, maar dat is een jrn 50 norm waarmee alleen botontkalking wordt voorkomen.
vit D kan gevaarlijk zijn bij teveel en is olieoplosbaar (je plast t niet uit) en kan verkalking van organen enz veroorzaken.

71 is op zich goed, maar als je geen last hebt van nierstenen galstenen enz dan kun je hem nog wat ophogen. let op bij hoge waarden supplement dan je geen calcium gebruikt (ook niet teveel melk/kaas enz)

mijn ervaring is dat mijn lijf bij een schub (ook de ongemerkte) vitamine D verbruikt!

@Qanuk00 wil je deze in t D topic zetten? ;)
Jelly

Re: vitamine B12

Bericht door Jelly »

Klick schreef: 17 jan 2023, 18:52 @Jelly mijn D waarde zit (zat) in juni op 113.

ik probeer die boven de 100-150 te houden.

lees het D topic, daarin kun je lezen dat de norm vd artsen niet klopt.
ze vinden 50 ok, maar dat is een jrn 50 norm waarmee alleen botontkalking wordt voorkomen.
vit D kan gevaarlijk zijn bij teveel en is olieoplosbaar (je plast t niet uit) en kan verkalking van organen enz veroorzaken.



71 is op zich goed, maar als je geen last hebt van nierstenen galstenen enz dan kun je hem nog wat ophogen. let op bij hoge waarden supplement dan je geen calcium gebruikt (ook niet teveel melk/kaas enz)

mijn ervaring is dat mijn lijf bij een schub (ook de ongemerkte) vitamine D verbruikt!

@Qanuk00 wil je deze in t D topic zetten? ;)
Ik kreeg vandaag het advies om 3000ie 75 mg extra per dag te slikken..twijfel nu of dit wel verstandig is 🤔
Klick

Re: vitamine B12

Bericht door Klick »

wat gebruik je nu per dag?
3000ie extra klinkt alsof je nu al gebruikt.. hoeveel ie kom je uit per dag als je ze optelt?
van wie kreeg je dat advies?

voor iedereen is de inname en opname van je lichaam anders.
ik gebruik al 7jr de stootkuur van de huisarts (die normaal een paar weken duurt) van 50.000ie per week.

zelf ging ik pas omhoog met D toen ik van mg pillen overging in mg spray.
ik neem de pillen blijkbaar niet op.. bleef hangen op 80 toen..

je moet je D blijven monitoren, 2x per jaar, na de winter en na de zomer zijn de logische momenten om te meten.
Jelly

Re: vitamine B12

Bericht door Jelly »

Ik gebruikte een multivitamine waar volgens ms verpleegkundige veel te weinig vit d in zit.
Zij adviseerde vandaag dus 3000ie per dag te slikken.
Schrok even van de bijwerkingen die je vermelde, want wil geen overdosis creëren..
Ik gebruik de multivitamine nu niet meer en wacht op de geleverde vit d tabletten morgen.
Meteen ook maar vit b12 tabletten besteld..
Klick

Re: vitamine B12

Bericht door Klick »

een multivitamine schrik ik pas van!
dan krijg je van veel te weinig en waarvan je hele enge dingen kan krijgen teveel.

ik kan adviseren alleen spul te slikken waar je bewust voor kiest.
b6 kan ms achtige gevolgen hebben en zit tegenwoordig al in veel dingen toegevoegd (drankjes, enz enz) blijf er verre van, want het percentage wat je nodig hebt krijg je als je gewoon eet goed binnen.

vitamine D 3000ie kun je prima dagelijks slikken. ik zou zelf dan over 3mnd even je waarde checken en dat even monitoren. je krijgt vanzelf feeling hoe je lijf reageert.
die verkaling enz is pas bij 250> geloof ik, daar zit je echt niet zo snel op als je nu 71 hebt.
ik adviseer mijn familie ook 3000. gewoon even om de 3mnd.. dan als je stabiel bent qua waarde om het half jr.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp