Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

vitamine B12

Alles omtrent voeding en supplementen
Blom

Bericht door Blom »

[QUOTE]Als jij al jaren op deze wijze je injecties haalt, en je voelt je er goed onder, heeft het checken van bloed weinig toegevoegde waarde...[/QUOTE]

Klopt heeft weinig toegevoegde waarde, maar zeg dat de huisarts maar, die laat mensen stoppen als ze deze waarde eenmaal bereiken.

Ik houd er zeker rekening mee wanneer ik ga bloedprikken. Altijd zo ver mogelijk na de vorige injectie, net zo met de vitamine D idd.

Ook bedankt Artemis.
Petra73

Bericht door Petra73 »

Een tijdje geleden heb ik op aanraden van een accupunturist (als ik het goed schrijf) B12-1000 sr en stress B-complex gaan slikken.
Hij was ook bang dat ik een tekort aan vit B12 zou hebben.

Moet er wel even bij vertellen dat we toen nog niet met de onderzoekken bezig waren voor MS, wat bij mij nog niet is vastgesteld wel CIS.
Mijn bloed was toen goed dus ook ik ben toen maar gestopt met de vitamine's. Dom natuurlijk maar dat is bij mij de ontwetentheid geweest.

Maarja de vermoeidheid werd er niet beter op, dus heb nu Symmetrel op advies van m'n neuroloog.
Moet wel zeggen dat het iets beter is geworden maar de bijwerkingen vindt ik dan weer minder dus ga vragen om hiermee te stoppen.

Wat vinden jullie, ik kan toch beter eerst m'n bloed laten testen op B12 en weet niet of mogelijk is B6 voor ik weer aan de gang ga met supplementen?
Zowiezo begin ik er niet aan ivm Symmetrel want weet niet wat de combinatie doet eerst met neuro overleggen.
Is het ook handig misschien om op magnesium te laten testen?

Graag jullie visie hierover :) alvast bedankt
Vlinder70

Bericht door Vlinder70 »

Hoi Petra, het is een goed idee eerst je bloed te laten testen. Zéker niet zomaar B6 gaan slikken; de waarde van deze vitamine wordt al snel te hoog bij het slikken van dit supplement. Je B6 zal waarschijnlijk wel goed zijn of zelfs te hoog. B12 is meestal aan de lage kant.

Vergeet je D3 niet te laten testen; ook [B]heel erg[/B] belangrijk bij MS. Deze is bij de meeste mensen veel te laag.

Groetjes,
Vlinder
Petra73

Bericht door Petra73 »

Bedankt voor je reactie vlinder, geen idee wat D3 is maar dat zoek ik nog wel even op.
Ben nog een leek met hoe en wat ik wel en beter niet kan eten/drinken daarom probeer ik maar zoveel mogelijk dingen hier te lezen en tja als ik het niet weet dan vraag ik jullie om hulp :)

Wat het vaak wel lastig maakt is dat het voor het ene goed is en voor het andere weer slecht..ppfff
Vlinder70

Bericht door Vlinder70 »

Hey Petra,

Jij kunt er niets aan doen hoor, maar ik vind het uitermate kwalijk dat je neuroloog er niet over begonnen is. Vitamine D3 is zeer belangrijk als je MS hebt. Een waarde van boven de 100 is wenselijk. Ik streef zelfs naar een waarde van boven de 150, ongeveer rond de 200.

Je kunt op dit forum bij "Anders bekeken" alles lezen over vitamine D3. Ik zou je inderdaad aanraden Alles te lezen over dit hormoon. Laat het snel testen en dan zo snel mogelijk beginnen met supplementen. Dit is waarschijnlijk hard nodig (omdat dit bij vrijwel iedereen in Nederland veel te laag is door de te korte periode aan zonkracht).

Maar... dit onderwerp bij de andere topic. :)

Succes!

Groetjes,
Vlinder
Petra73

Bericht door Petra73 »

Hoi Vlinder,

Bij mijn eerste ontmoetting van de neuroloog heb ik gelijk een bloedtest gehad (6 juni) en daar was alles goed op.
Na de MRI scan en de LP is tot nu toe uitgekomen CIS, dus nog geen MS misschien dat hij daarom niet direct gezegt heeft dat ik D3 moet slikken.

Hij was zeker er niet op tegen dat ik B12 of een ander suplement te nemen maar heeft niet specifiek over de D3 gehad.
Maar daar zal ik het nog wel met hem over hebben.

Komt goed ;)
Vlinder70

Bericht door Vlinder70 »

Hoi Petra, heb je zelf de bloedwaarden doorgekregen?

Alleen dan kun je bepalen of het werkelijk goed is. Huisartsen en neurologen hebben zeer weinig kennis van vitamines. Ze vinden het al snel OK.

Heb je het vitamine D3 topic al gelezen? Erg belangrijk om, zeker nu de wintermaanden beginnen, te starten met vitamine D3. Zou ik toch niet te lang mee wachten. Het is vrijwel zeker dat die waarde ook bij jou te laag is. Laat het anders bij je huisarts nog even testen en vraag naar de waarden.

Groetjes,
Vlinder
Sara

Héel hoge dosis vitamine B12 en B6 vergroot kans op longkanker, alleen bij mannen

Bericht door Sara »

Héel hoge dosis vitamine B12 en B6 vergroot kans op longkanker, alleen bij mannen

Risico's van hoge dosis B12 en B6?

[quote]
Long-term use of high doses of vitamin B6 and B12 supplements has been associated with an increased risk for lung cancer. Overall, men who took these high doses over 10 years had a 2- to 4-fold increased risk for lung cancer compared with men who did not take such supplements, and the risk was particularly elevated among smokers. However, no such increase was seen in women.
[/quote]

[quote]
"Our data shows that taking high doses of B6 and B12 over a very long period of time could contribute to lung cancer incidence rates in male smokers. This is certainly a concern worthy of further evaluation," commented lead author, Theodore Brasky, PhD, from The Ohio State University Comprehensive Cancer Center, Columbus, in a statement.
He emphasized, however, that the doses involved were well above those found in a daily multivitamin tablet.
[/quote]

[url]http://www.medscape.com/viewarticle/884 ... p_vitaminb[/url]
pokey

Bericht door pokey »

is dit onderzoek gedaan met een aparte groep B6 nemers en een aparte groep B12 nemers of 1 groep die én B6 én B12 tegelijk namen..... B6 moet je altijd voorzichtig mee zijn en is nagenoeg nooit een tekort aan. juist een teveel.........

Zal eens proberen de lap tekst door te spitten hoe nauwkeurig de supplementen gesplitst waren
pokey

Bericht door pokey »

pff laat maar, geen zin om een account te maken daar
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp