Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Waar is de WMO goed geregeld?

Alles omtrent werk en uitkeringen
M&MS

Waar is de WMO goed geregeld?

Bericht door M&MS »

Ik zit in de WMO-raad van onze gemeente.
Daar hoort een opleiding bij om aan een Visie en Missie te komen.

Het is belangrijk om de WMO zeer goed te regelen.

We hebben nu de opdracht gekregen bij zoveel mogelijk gemeenten hun WMO-visie te achterhalen (via internet)

Mijn vraag is dus: In welke gemeente is er een goed WMO-beleid. Dan ga ik hun visies opzoeken.
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Tja, ik denk dat als je in 1 gemeente alle mensen die een beroep moeten doe op de WMO vraag naar hun mening dat je even zoveel meningen als mensen krijgt.

Ik ben niet ontevreden over de gemeente Eindhoven, tot nu toe vrijwel alles voor elkaar gekregen. Behalve een hoog/laag-keuken, maar goed, gewoon onderrijdbaar lukt ook prima.
joge

Bericht door joge »

Kijk, in feite is de uitvoering van de WMO een 'mission impossible' of anders gezegd, woekeren met de middelen die je niet hebt, of de schaarste verdelen.

Toen de uitvoering van WMO taken werd gedecentraliseerd, kregen de gemeenten maar een deel van het eerder budget mee. Ga d'r maar aan staan.

In feite kan het bijna bij geen enkele gemeente 'perfect' geregeld zijn. Ze moeten prioriteiten stellen en soms lastige keuzes maken.
S1m0ne

Bericht door S1m0ne »

In mijn gemeente zijn ook heel veel mensen positief, en minstens evenzoveel negatief over de WMO. Ik heb die mensen zelf gesproken dus is het uit 'eigen ervaring'.
Knillis

Bericht door Knillis »

Over de gemeente waar ik woon ben ik niet erg tevreden. Het is tot nu toe knokken geweest voor alles wat er werd aangevraagd.

Ben inmiddels zo ver dat ik het probeer te voorkomen iets van de WMO aan moeten vragen door het zelf maar aan te schaffen.

Mijn moeder woont in de gemeente Duiven en naar hetgeen in daar aan ervaring heb gehad tot nu toe met zaken aanvragen voor haar loopt dat een stuk soepeler en ook sneller.

Maar wellicht hebben andere inwoners van die gemeente daar andere meningen over.

Soms het ik wel eens het idee dat het in kleine gemeenten allemaal wat gemakkelijker gaat dan in de grote gemeenten maar ook daarin zou ik me kunnen vergissen. Eigenlijk ben ik daar wel erg benieuwd naar, of daar ook daadwerkelijk een verschil in te bemerken valt.

Succes met je opdracht en met je werk in de WMO raad!!
joge

Bericht door joge »

[QUOTE=Knillis;877634]Ben inmiddels zo ver dat ik het probeer te voorkomen iets van de WMO aan moeten vragen door het zelf maar aan te schaffen.![/QUOTE]

Kijk, dat ziet de gemeente graag, dat je zelf je verantwoordelijkheid pakt. Van de andere kant heeft de gemeente in het kader van de WMO ook een verantwoordelijkheid/plicht.

Je zou in goed overleg met ze moeten bepalen wat je zelf kunt/wilt en waar ondersteuning van de gemeente nodig is. Sommige dingen zijn zo duur, dat je het alleen niet kunt opbrengen. Denk aan een verbouwing of een aangepaste electrische rolstoel.
Knillis

Bericht door Knillis »

Probleem hierbij voor toch best wel veel mensen is dat je dan ook wel het "geluk" moet hebben de financiële middelen te hebben, en dat "geluk" heb ik dan wel

Als je die middelen niet hebt ben je echt helemaal afhankelijk van de WMO en dan is het extra zuur dat je voor iedere voorziening zo moet vechten.

Daarnaast vind ik het soms ook wel héél vervelend dat onze spaarcentjes, opgespaard om mooie dingen mee te doen, opgaan aan "voorzieningen" omdat ik ziek ben. Ik heb er natuurlijk voordeel van maar naar mijn partner toe vind ik dat soms toch best lastig :o
joge

Bericht door joge »

Ik ken 't gevoel. Als je niks hebt (gespaard of kunnen sparen) 'krijg' je vanalles (soms met veel moeite). Als je wat 'vermogen' hebt, word je geacht (een deel) zelf te betalen. Tja. Solidariteit.

De komende vier jaar betaal ik 12.000 (!) euro eigen bijdrage i.v.m. aanbouw terug aan de gemeente via het CAK. Dat hakt er in! Maar goed, ik krijg ook steun van ze. En een ander deel moet ik zelf betalen, omdat dat niet per se nodig is, volgens de gemeente. Tja, ik wil geen container in de achtertuin. Dus...
Mieke 56

Bericht door Mieke 56 »

Ik heb ergggggggggg slechte ervaringen met gemeente Nijmegen.
Giechel

Bericht door Giechel »

Ik had mn scoot voor je scootmobiel kunt zeggen. dat was prima geregeld.

huishoudelijke hulp kreeg ik zonder probleem toegewezen. Alleen zorgen dat die hulp er ook KWAM bleek een mission impossible.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp