Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

het einde, afwachten of bespoedigen??? / Euthanasie

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Knillis

Bericht door Knillis »

In geval van mijn vader is het alleen morfine geweest. Het lichaam was op dat moment al zo zwak dat het constant toedienen van een hoge dosis morfine (middels een infuus) door het lichaam niet verdragen wordt en het hart uiteindelijk de strijd op geeft.

Weet niet of er in andere gevallen andere middelen worden toegevoegd.
Billy

Bericht door Billy »

Lieve Knillis, doelde ook niet alleen op jouw verhaal :sorry:.
Knillis

Bericht door Knillis »

Billy, zo was het ook niet bedoeld, misschien heb ik het niet helemaal goed weten de omschrijven want je hebt gelijk van alleen morfine ga je normaliter niet dood want het is een pijnbestrijdingsmiddel.

Excuses :hand:
Billy

Bericht door Billy »

Je hoeft echt geen sorry te zeggen :vriendjes:.

Mijn eigen reactie was lekker kort door de bocht zag ik en dat dan net na jou berichtje :o.
Snowym

Bericht door Snowym »

Je overlijdt bij het geven van morfine alleen maar als je al in de stervensfase zit. Alleen dan kan je hart of je longen dit niet meer aan en is de bijwerking van de morfine dat je sterft. Mag ook alleen maar bij pijn en/of benauwdheid gegeven worden.

Daarom heet dit ook geen euthanasie. De term "passieve euthanasie", die hiervoor vaak gebrtuikt wordt is dan ook verkeerd. Euthanasie is per definitie actief. Je geeft dan naast de morfine inderdaad middelen die de hartactie ontregelen en de dood treedt dan over het algemeen binnen een half uur in.

Ik heb het, als verpleegkundige, een aantal malen mee mogen maken en het was zoveel waardiger dan de alternatieven.
Hiervoor wordt altijd het euthanasie-protocol gevolgd.
Knillis

Bericht door Knillis »

[QUOTE=Snowym;812580]Je overlijdt bij het geven van morfine alleen maar als je al in de stervensfase zit. [/QUOTE]

Dat wilde ik nou eigenlijk zeggen maar kwam niet op de juiste woorden.

Bedankt Snowym

Nelleke
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

Deze week was er een programma op TV over mensen die klaar zijn met hun leven en daarvoor geëuthanieerd willen worden. Ik kan me daar helemaal niets bij voorstellen. Jullie?

Dit zegt Wiki over [URL="http://nl.wikipedia.org/wiki/Euthanasie"]euthanasie[/URL].
M&MS

Bericht door M&MS »

Jawel, je bent oud en ziet je echtgenoot (M?V) en al je vrienden overlijden, maar jij blijft.

Daar zit je, In je eentje, in dat kleine kamertje in het verzorgingsthuis en je hart weigert ermee op te houden.

Als er echt niets meer is wat jou boeit, dan kan ik mij voorstellen dat je ermee op wilt houden.
annette54

zelfbeschikking

Bericht door annette54 »

zelfbeschikking

ik heb altijd een duidelijke mening over gehad:

iedereen moet zelf het recht en de mogelijkheden hebben om zelf het einde te kiezen.
om je nu fysiek lijdt of psychisch, dat maakt geen verschil.
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik kan me daar héél veel bij voorstellen. Inderdaad erg oud worden terwijl jouw generatie om je heen verdwijnt en soms zelfs je kinderen al op leeftijd zijn en komen te overlijden.

In een stoel zitten wachten tot er eindelijk eens iemand binnen komt en even oprecht aandacht en tijd voor je heeft.

Gezond of niet op een gegeven moment denk ik dat sommige mensen echt klaar zijn met leven. Dat geeft het brein aan maar het hart is sterk en blijft gewoon werken.

Veel ouderen gaan 's avonds naar bed in de hoop de volgende ochtend niet meer wakker te hoeven worden.

Waarschijnlijk zal de vraag naar levensbeëindiging ook toenemen naarmate er meer ouderen komen. De hoeveelheid ouderen neemt zo enorm toe de komende jaren dat het moeilijk zo niet onmogelijk wordt goede zorg te garanderen en steeds meer ouderen echt zullen vereenzamen.

En dat lijkt me echt héél erg!


@ Annet 54
Juliie hebben inderdaad een heftig proces in korte tijd door moeten maken. Lijkt me moeilijk om goed te kunnen verwerken.

Mijn vader kwam precies deze maand 15 jaar geleden op 64 jarige leeftijd te overlijden na een toenemend ziekbed van totaal 15 jaar.

Hij heefttoen bewust afscheid van zijn vrouw en alle kinderen genomen en is in het bijzijn van ons allemaal rustig ingeslapen.

Dit was voor iedereen een "opluchting" maar ja wij hadden tijd genoeg gehad (misschien wel te veel tijd) om er naar toe te leven.

Ik denk dat wij al een stuk verwerking achter de rug hadden toen mijn vader kwam te overlijden. Voor hem gold: als leven lijden wordt komt de dood als een verlossing.

Ik wens jou heel veel sterkte!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp