Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

het einde, afwachten of bespoedigen??? / Euthanasie

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
ien

Bericht door ien »

ikdenk er veel aan en mijn wilsbeschikking ligt bij de ha ik kan goed met hempraten hierover heb nu wel besloten voor de passie.

vemethode te kiezen. dwz.

zodra ik niet ssmeerkanpraten en eten en geestelijk vreemd gadoen.

in mijn bed te kruipen en te willen starten met morfine. of anders en niet de directe manier die ind ik best heftig.
ook voor de famlie ben er vaak getuige van geweest. ik las gister dit stukje ik vond dat zo mooi en
mijn gedachtes zijn rustig nu. .niet tevergeefs

al is ermaar 1.

mens wiens hoop troost.


wiens lentej.ebent
.al is er maar 1mens dien mens aan je heeft.




je leeft.

je leeft niet tevergeefs je beantwoord aan je bestemming.
ik hben.og heel
waardevol voor mijn naasten dat merk ik dagelijks de gesprekken zijn mooi
niet tevergeefs
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

Dit vind ik toch een beetje te ver gaan.

Mobiel team komt voor [URL="http://www.nu.nl/binnenland/2669087/mob ... -huis.html"]zelfdoding[/URL] aan huis.

Toen ik net de diagnose had kwam daar ook iemand mee aanzetten. :???: :???: :???:
Blom

Bericht door Blom »

Heftig :ja: maar misschien voorkomt dit stunten, om het maar zo te noemen.
veggie

Bericht door veggie »

Dit blijft altijd een moeilijk onderwerp: heb t zelf van dichtbij meegemaakt. mijn vader die al lang ernstig ziek was heeft toch zijn euthanasie verklaring ingetrokken en uiteindelijk is er besloten voor palliatieve euthanasie en na 5 dagen overleden, zo is het bij mijn allerliefste vriendin anders gegaan zij is na jaren geestelijk lijden er zelf uitgestapt, moeilijk maar ik respecteer het, maar voor ons nabestaanden en mezelf mis ik haar nog steeds. troost me met de gedachten dat ze nu eindelijk rust heeft.
M&MS

Bericht door M&MS »

Ik denk dat ik nog te goed ben om het nu te bepalen. Iedereen weet echter dat ik tegen het leven als een kasplantje ben en VOOR euthanasie.

Dus mocht ik in een ernstig ongeluk belanden, dan hoop ik dat men de juiste beslissing voor mij neemt.

In een later stadium zal ik een euthanasieverklaring opstellen. Het is nu nog zo moeilijk om te bepalen wanneer het je tijd is.

Bij MS merk ik ook dat je iedere keer je grenzen verlegt. Eigenlijk is de grote grens, als je niet meer in staat bent om nog de zonnige kant van het leven te zien.

Maar wanneer is dat en is het blijvend?
loesepoes

Bericht door loesepoes »

Als er niets officieels op papier staat zullen ze alles doen om je in leven te houden.
Heb het 1x meegemaakt, iemand wilde dood maar werd ernstig ziek en
met 50% kans op overleving heeft hij het gered, maar je moet niet vragen

hoe. Ik heb tegen de arts gezegd die hem ging behandelen dat hij dood wilde. Hij zei dat hij hem toch ging helpen.
Maanden later zei hij, toen hij hem had leren kennen dat ik gelijk had gehad.
Maar daar schiet je dan niets meer mee op
M&MS

Bericht door M&MS »

Het is de taak van artsen om patiënten in leven te houden. Dat hebben ze gezworen toen ze arts werden.

Mijn vader was tegen euthanasie.

Toen hij hoorde dat het einde oefening was, kreeg hij een klein infarct. De cardioloog die erbij werd geroepen, wilde van ons allemaal (vrouw en kinderen) een non-reanimatieverklaring. Hij vond het zonde van het geld als een patiënt die toch uitbehandeld was werd gereanimeerd.

Het was niet nodig. Mijn vader heeft nog een half jaar geleefd.

Met de huisarts had hij besproken dat hij geen euthanasie wilde. Moeders vond dat dat wel moest gebeuren op het moment dat er sprake was van ondraaglijk lijden.

Die dag kwam. En de HA heeft mijn vader zoveel morfine gegeven dat zelfs een olifant erin zou blijven. Bij mijn vader duurde het nog 10 uur.

Hij is nog lang genoeg wakker geweest om nog even met mijn moeder te praten en naar ons te zwaaien.

Er is euthanasie gepleegd zonder de regels te volgen. Dat maakt niet uit, want de arts is later zelf overleden. Er valt niemand aan te klagen.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Hopelijk kan dit gewaardeerd worden tussendoor... :o

[IMG]http://www.argus-online.nl/user/gallery ... 171111.gif[/IMG]
Knillis

Bericht door Knillis »

Het toedienen van een hoge dosis morfine wordt gezien als palliatieve sedatie of te wel in diepe slaap houden tot de dood er op volgt. Dat wordt alleen gedaan als vast staat dat iemand op korte termijn zal gaan overlijden

Het valt niet onder euthanasie en er geldt dus ook een ander protocol voor.

Bij mijn vader is dit ook gebeurd. Hij zou gaan overlijden en met een ieders toestemming (op verzoek van mijn vader) is hem morfine toegediend nadat hij afscheid van ons genomen heeft.

Hij is op die manier heel rustig en kalm ingeslapen bevrijd van de angst om dood te gaan door verstikking.

Op deze manier voor ons allemaal een heel waardig afscheid na een zeer lange lijdensweg.
Billy

Bericht door Billy »

Van morfine ga je ook niet dood, het is een ander middeltje wat er dan wordt bij gegeven.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp