Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS x Migraine

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Giechel

Bericht door Giechel »

nou Puck je hebt het heel duidelijk uitgelegd!

Ik breng MS en migraine met elkaar in verband vanwege het onderstaande.

bij MS en migraine kunnen flikkeringen voor de ogen voorkomen.
flikkeringen voor de ogen kunnen zich uiten in verschillende vormen.

hetzelfde verhaal voor wat betreft duizeligheid.
je hebt gewone duizeligheid, draaiduizeligheid, duizeligheid waarbij je overhelt enz.

ik heb zowel bij een schub als bij een migraine aanval steeds dezelfde duizeligheid en flikkeringen gehad,

terwijl ik andere flikkeringen had als ik in een disco was met stroboscoop licht, en andere duizeligheid bij vermoeidheid of bijvoorbeeld griep.
patricia69

heb ook migraine

Bericht door patricia69 »

heb ook migraine

Bij mij is op latere leefdtijd migraine gekomen daardoor hebben ze een scan gemaakt toen bleek er uit te komen dat ik MS had .

Ze hebben eerst andere onderzoeken gedaan ook dna voor migraine en cadasil vanwege de hoofdpijn .

Nu slik ik topmax en heb ik nergens geen last meer van maar kan ook geen dag zonder meer .

Mijn huisarts zei als je op later leefdtijd migraine krijg is het meestal MS dus ja ik wet het ook niet hij had gelijk
zonnebloempje

jeugd migraine

Bericht door zonnebloempje »

jeugd migraine

Hai hai,

Ik heb geen diagnose MS , draai wel even in die molen... ( ga voor mijn 2e MRI ).

Ik zat me ook af te vragen of migraine en MS met elkaar in verband zouden kunnen staan.

Als kind heb ik erg veel migraine aanvallen gehad.

Doktoren noemde het jeugd migraine ..

Ik ben op 13 jarige leeftijd cannabis gaan gebruiken en hierna is bij mij voor een groot gedeelte de migraine weg gegaan.

Heb sinds dien 4 a 5 aanvallen gehad ( ben nu 30 jaar maar niet meer dagelijks of wekelijks.

toen ik voor mijn 1e MRI ging (2006) en ze daar vlekjes op vonden ben ik gestopt met cannabis...dacht misschien komt het daardoor...?

Maar ook na het stoppen met cannabis heb ik geen aanvallen meer gehad.

jeugd migraine klinkt wel goed dan he? ik weet dus niet of het cannabis gebruik heeft geholpen maar voor mijn gevoel in ieder geval wel !

groetjes Zonnebloempje
Candy † 2-12-2016

Bericht door Candy † 2-12-2016 »

MS sluit andere aandoeningen niet uit. Dus migraine ook niet.

Ik heb er bij tijden ook veel last van. Soms (nog niet zo lang geleden) 6 aanvallen per dag.
Het kan ook zonder hoofdpijn gepaard gaan.

Ik kom uit een familie waar het veel voorkwam. Ook twee van mijn kinderen hebben er wel eens last van.

Ik ben echter de enige die MS heeft.
Mijn combinatie pijnstillers voor de zenuwpijn helpen ook de migraine te verzachten.

Nog niet zo lang geleden heeft men ontdekt dat migraine ook vlekjes kunnen veroorzaken. Maar dan op andere plaatsen.
Bixi

Bericht door Bixi »

Hoi,

Doordat ik mijn laatste migraine aanval twee dagen geleden had, kom ik terug aan deze topic.

Het lijkt dat migraine bij mij hormonaal afhankelijk is. Door het zoeken op Google kwam ik informatie tegen dat de daling van het niveau van oestrogeen het oorzaak is bij migraine tijdens de cyclus (gebeurd vaak bij mij, niet altijd maar wel vaak). Ik weet ook dat er verbinding tussen oestrogeen (estriol precies, een derivaat en zwangerschap hormoon) en MS gelegd was door de Canadese onderzoeker Rhonda Voskul (of zoiets).

EN oestrogeen heeft een bewezen werking aan de bloedvaten in de hersenen, dus er is ook misschien verbinding met de CCSVI.

Wat vinden jullie van deze bevindingen/idee en heeft iemand wat meer informatie/ervaring ermee?
Groetjes,
Bixi
Liselotje

Bericht door Liselotje »

Ik zie dit topic nu voor het eerst & wil toch even reageren.

Ik heb in het verleden 3 x een hele erge hoofdpijn aanval gehad. (of het migraine was weet ik niet) maar het voelde alsof mijn hoofd tussen een bankschroef werd aangedraaid, overgeven,en geen licht verdragen.
(ik dacht echt dat ik dood ging,ik voelde gewoon dat er iets totaal mis was in dat koppie) & paracetamol etc werkte er niet tegen.

Achteraf gezien was deze hoofdpijn telkens tijdens een schub. (waarvan 2 x niet wetend dat ik ms had)

Alleen tijdens mijn laatste schub niet gehad.

Ik denk zelf dat het zeker met ms te maken kan hebben, want ik heb buiten schub om dit nooit zo erg gehad in mijn leven.
AnjaKos

Bericht door AnjaKos »

Ik had ook migraine maar nu ik al 3,5 jaar in Putten woon aan het Speulderbos is het over!!!
Gelukkig!!

Ik had Maxalt smelttabletten en die werkte goed mits ik ze wel innam als ik ook maar een beetje hoofdpijn begon te krijgen, wachtte ik de aanval af dan hielpen ze niet meer.

Inderdaad wel vreemd dat MS en Migraine zo vaak samen gaan, ik had nog geen migraine voordat ik MS had...
Giechel

Bericht door Giechel »

Bixie, ik ben ervan overtuigd dat migraine samenhangt met hormonale verschillen en met ms.

ik had altijd op bepaalde vaste dagen last van migraine, zo ziek ervan dat ik alleen in een kamer zonder geluid of licht kon liggen, zonder te bewegen.

de eerste schubs die ik had, die als schubs erkend zijn door de neuro, volgden altijd op een migraine aanval.

in de bijsluiter van de minipil die ik destijds gebruikte, stond ook dat je die pil niet mocht slikken als je ms had.
dubbeltje

Bericht door dubbeltje »

Migraine kan idd hormonaal gebonden zijn, maar dat hoeft niet. Eerder had ik een keer per half jaar of een keer in het jaar een migraine aanval. Nu is dat soms tot drie keer per week, maar het kan ook weken wegblijven.

Zelf zit ik nu in de molen voor een diagnose en weet dus niet of ik ms heb. De laatste keer dat ik heel veel aanvallen achter elkaar kreeg (6 tot tien achter elkaar) viel samen met andere neurlogische klachten.

Migraine is overigens een vorm van vaat-spasmen, meer aanvallen bij ms lijkt me dus geen vreemd idee, zeker tijdens een schub.

gr Dubbeltje
Luca76

Bericht door Luca76 »

hormonaal...zou zo maar heel goed kunnen. Ben voor mezelf is het een en ander aan het bijhouden.

want ik blijk wel meer pieken en dalen te hebben die elke maand terug komen. dus hou ik dat voor mezelf eens bij of ik er een patroon in kan vinden.

of ik er echt iets aan heb...weet ik niet. maar dan weet ik in ieder geval waarom en kan ik met dingetje rekening houden..;)

wat ik ook nog even wilde melden...zelf heb ik migraine een tijdje kunnen verhelpen door ibuprofen 400 mg te nemen..helaas is dat nu niet meer toereikend.. dus zal dit begin juni even overleggen met de neuro (heb dan een afspraak)

maar eerder had met hem overlegd of ik niet meer baat zou hebben bij de "standaard" migraine medicatie zijn antwoord was: dat hij liever die medicijnen niet wilde voorschrijven bij mensen met hersenbeschadigingen...

nou vond ik dat wel wat zwaar klinken :( hersenbeschadigingen maar het feit is wel dat ik behoorlijk wat hinder ondervindt van mijn ms, en dat er dus wel het en ander beschadigd is in de vorm van littekenweefsel...
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp