Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Hulpmiddel om te lopen: Hip Flexion Assist Device

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
demar

Hulpmiddel om te lopen: Hip Flexion Assist Device

Bericht door demar »

Sinds 1 week gebruik ik de HFAD. Een loophulp voor mensen met MS die last hebben van een verstoord looppartroon/klapvoet.
Ik moet eerlijk zeggen dat dit hulpmiddel voor mij erg goed werkt. Zie voor meer info:[url]http://www.lothfabenim.nl/index.php/Pro ... evice-HFAD[/url]
In de zomer van 2011 met een advertentie uit blad mensen naar de msverpleegkundige, via revalidatiearts en orthopedisch instrumentmaker nu een half jaar later loop ik een stuk beter! Ik zou zeggen het proberen waard! Het EMC (rotterdam) was erg enthousiast over mijn bevindingen en ik hoop dat meer mensen met deze loopklachten hier gebruik van kunnen maken!
Zijn er mensen die ook ervaringen met HFAD hebben?
Groet van Martin.
loesepoes

Bericht door loesepoes »

Ik geloof dat ik dit gezien heb een paar jaar geleden met het beste idee van nederland ik dacht van sbs 6
joge

Bericht door joge »

Mark Walker, een pharmacoloog uit Oxford met MS, en heel actief op 'This is MS', gebruikt ook al jaren zo'n hulpmiddel.

[url]http://www.telegraph.co.uk/health/83598 ... minds.html[/url]
demar

HFAD, bevalt nog steeds super!

Bericht door demar »

HFAD, bevalt nog steeds super!

Mensen mensen, het is echt geniaal en ik snap niet dat dit hulpmiddel niet meer bekendheid krijgt! Ik loop behoorlijk veel de laatste dagen. Alleen als ik de HFAD uit doe, dan oppassen. Het struikelgevaar is dan groot. Zo zie ik wel goed wat het doet!
Ik ben er blij mee:)
Krijg af en toe het Foxie Foxtrot gevoel!!
Martin
plataan

mijn ervaring met HFAD

Bericht door plataan »

mijn ervaring met HFAD

[QUOTE=demar;825738]Sinds 1 week gebruik ik de HFAD. Een loophulp voor mensen met MS die last hebben van een verstoord looppartroon/klapvoet.
Ik moet eerlijk zeggen dat dit hulpmiddel voor mij erg goed werkt. Zie voor meer info:[url]http://www.lothfabenim.nl/index.php/Pro ... evice-HFAD[/url]
In de zomer van 2011 met een advertentie uit blad mensen naar de msverpleegkundige, via revalidatiearts en orthopedisch instrumentmaker nu een half jaar later loop ik een stuk beter! Ik zou zeggen het proberen waard! Het EMC (rotterdam) was erg enthousiast over mijn bevindingen en ik hoop dat meer mensen met deze loopklachten hier gebruik van kunnen maken!
Zijn er mensen die ook ervaringen met HFAD hebben?
Groet van Martin.[/QUOTE]

Hallo Martin,

ruim drie weken geleden kreeg ik via de polikliniek revalidatie van het Radboudziekenhuis in Nijmegen ook een HFAD (ik spreek liever van een "loopelastiek") aangemeten. Mijn rechterbeen deed nauwelijks nog mee aan mijn loopbeweging, maar nu ik deze orthese gebruik, maak ik er weer een stapje mee en kom ik met minder inspanning beter vooruit. Ik laat de elektrische rolstoel in huis veel meer staan en kan nu buitenshuis met de rollator, die ik achterop mijn scootmobiel meeneem, weer rondlopen in een winkel of praktijkruimte. Dit had ik al zeker een half jaar niet meer gedaan.
Ik ben dus net als jij enthousiast over de HFAD, al vind ik de aanblik niet erg elegant en duurt toiletbezoek wel wat langer dan voorheen om de tuigage weer goed te installeren, maar deze bezwaren wegen wat mij betreft niet op tegen de voordelen. Ik heb nog geen ervaring met het loopelastiek als het zomers warm is, jij wel?

Groeten van Plataan
M&MS

Bericht door M&MS »

Hoe zit het met de verzekering? Krijg je het vergoed?

Ik heb niet zozeer een HFAD nodig, maar wel een rompsteun.
Het zou prettig zijn als zij die kunnen leveren.

Dan kan ik misschien zonder kruk lange stukken afleggen, of weer met de honden wandelen.
plataan

Bericht door plataan »

[QUOTE=M&MS;887753]Hoe zit het met de verzekering? Krijg je het vergoed?

Ik heb niet zozeer een HFAD nodig, maar wel een rompsteun.
Het zou prettig zijn als zij die kunnen leveren.

Dan kan ik misschien zonder kruk lange stukken afleggen, of weer met de honden wandelen.[/QUOTE]

Dag M&MS,

In 2012 heb ik de HFAD vergoed gekregen; deze orthese viel in 2012 in het pakket van de basisverzekering. Of dit in 2013 nog het geval is, weet ik niet.

met een groet van Plataan
joan

Bericht door joan »

ik heb het volgens mij op een beurs gezien. maar zijn fysio was bang dat ik goed ging lopen maar dat mijn vermoeidheid daar onder zou lijden. omdat ik beter zou lopen zou ik meer gaan lopen en daardoor meer vermoeid zijn. heb jullie daar geen last van?
plataan

Bericht door plataan »

[QUOTE=joan;888160]ik heb het volgens mij op een beurs gezien. maar zijn fysio was bang dat ik goed ging lopen maar dat mijn vermoeidheid daar onder zou lijden. omdat ik beter zou lopen zou ik meer gaan lopen en daardoor meer vermoeid zijn. heb jullie daar geen last van?[/QUOTE]

Hallo Joan,

voordat ik mijn loopelastiek (HFAD) had, verplaatste ik me binnenshuis voornamelijk nog met mijn elektrische rolstoel en liep ik bijna niet meer. Het loopelastiek zorgt ervoor dat ik met mijn slechte rechterbeen weer een kleine stap maak, die me ook nog eens weinig inspanning kost. Ik ervaar dit dus niet als vermoeiend, sterker nog: ik voel me energieker, omdat ik meer in beweging ben dan voorheen! Op mij heeft het dus een positief effect.

Met vriendelijke groet,
plataan
loesepoes

Bericht door loesepoes »

Ik denk juist dat je met dat elastiek veel minder hoeft te slepen en te trekken met je been, dus is het veel minder vermoeiend

Je been wordt vanzelf omhoog getrokken en je bent veel meer in beweging
en je moet je zelf altijd in de gaten houden dat je niet te veel doet.
Luisteren naar je lichaam moet je altijd
Denk ook dat je juist meer energie krijgt. Van niets doen word je ook slapper.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp