Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Positieve & bijzondere berichten die je tegenkomt

Voor alle puzzel-, plaatjes-, gein-, foto-, muziek-, click-, stem- en dat soort plezier onderwerpen
raimonnea

Re: Positieve & bijzondere berichten die je tegenkomt

Bericht door raimonnea »

Gratis gaatjes vullen in speciale tandartsbus in Amersfoort.

De bus is voor daklozen en mensen in geldnood die geen geld hebben voor de tandarts.

https://www.ad.nl/video/kanalen/amersfo ... rt~p199469



https://doktersvandewereld.org/contact/need-help/

*Mocht je geen geld hebben voor de tandarts, neem contact op met deze organisatie, hopelijk kunnen ze je verder helpen. 💌

https://doktersvandewereld.org/campagnes/mondzorg/

MONDZORG IN HET BASISPAKKET.

Zo’n anderhalf miljoen mensen in Nederland hebben geen geld om naar de tandarts te gaan. Dat komt omdat je je voor mondzorg óf extra moet verzekeren, of de tandarts of mondhygiënist uit eigen zak moet betalen. Daardoor kan een ontstoken kies of tandvlees uitgroeien tot een enorm probleem; niet alleen voor iemands gezondheid maar ook voor de maatschappij.

Dokters van de Wereld vindt mondzorg geen luxe, maar een basisrecht. Daarom willen wij dat mondzorg terugkomt in het basispakket van de zorgverzekering. Jij ook?

TEKEN DE PETITIE https://doktersvandewereld.org/campagne ... sispakket/
raimonnea

Re: Positieve & bijzondere berichten die je tegenkomt

Bericht door raimonnea »

Vervolg ...

Ouders (allebei 17) van in container gevonden baby aangehouden, ook oma opgepakt.

Afbeelding

https://www.ad.nl/binnenland/ouders-all ... ~a716e258/

Mochten de biologische ouders niet de voogdij over het kind willen hebben/krijgen, dan hoop ik dat dit lieve kindje 👶 ❤️ uiteindelijk geadopteerd wordt. Vanuit pleegzorg richting adoptie. Ik gun rust voor dit kindje.

Adoptie is in Nederland niet zo duur als in het buitenland. 'Bij de adoptie van een kind uit Nederland betalen ouders slechts de kosten van een advocaat, een bijdrage voor de rechtspraak en een uittreksel uit het geboorteregister.'
'Voor een kind uit het buitenland betalen ouders bemiddelingskosten, die kunnen variëren van 7500 tot 35.000 euro.''
Wat een verschil.
raimonnea

Re: Positieve & bijzondere berichten die je tegenkomt

Bericht door raimonnea »

Natascha (41) opent deze grote vega-super in Utrecht: ‘Vleesvervangers smaken al lang niet meer naar karton’.

Afbeelding Lekker druk ;)

VIDEO. Zaterdagmiddag niet lang na 12 uur. Voor de net geopende Vmarkt aan de Zevenwouden in de Utrechtse wijk Lunetten heeft zich al een rij gevormd voor de toegang. Nee, niet met koeien die verkocht gaan worden, maar met veganisten op zoek naar dito producten.

Heeft u zelf het vlees ook afgezworen?
,,Ja, sinds een jaar of 5. Ik wilde het al eerder doen, maar mijn moeder zei altijd dat ik maar gewoon met de pot mee moest eten. Daarna heeft het nog een tijdje geduurd maar toen de vleesvervangers niet meer naar karton smaakten dacht ik: waarom ook niet? Je rolt erin en al vrij snel was ik ook veganist.’’

https://www.ad.nl/utrecht/natascha-41-o ... ~a50b3474/
raimonnea

Re: Positieve & bijzondere berichten die je tegenkomt

Bericht door raimonnea »

Aangereden hond overleeft horrorrit achter grille van auto

Afbeelding

Een inwoner van de Duitse stad Schwäbisch Hall die vlakbij zijn huis een hond schepte, is kilometers lang doorgereden met het dier in de grille van zijn auto.

De 27-jarige eigenaar van de Volkswagen Passat had naar eigen zeggen niets gemerkt van de aanrijding. Hij reed met het dier in zijn grille over de snelweg naar zijn werkplek in Crailsheim.

Korte tijd later ontdekte een collega, die zijn auto precies tegenover de VW Passat had geparkeerd, dat de auto beschadigd was. Vlak daarna vond hij de hond en belde de dierenarts. Uit onderzoek bleek dat het dier slechts lichtgewond is geraakt door het avontuur.

De hond kon korte tijd later worden teruggebracht naar de eigenaar. Die heeft via internet laten weten dat het dier flink geschrokken is, maar dat het allemaal gelukkig goed is afgelopen. Volgens de eveneens opgetrommelde politie heeft het dier ‘ongelooflijk veel geluk gehad’.

https://www.ad.nl/auto/aangereden-hond- ... ~aea5dadc/

Deze hond heeft geluk gehad.

Als kind had mijn vader (monstrum) in een dronken bui een hond overreden en op de dag van vandaag voel ik dat gehobbel over dat tere lichaampje nog steeds. Ik herinner me dit nog steeds. Zag het diertje oversteken, schreeuwde naar mijn vader die ruzie zat te maken met mijn moeder in de auto, dat hij moest stoppen en opletten, vader reageerde niet zoals vanouds met zijn eigen wereldje. Zelfs na het overrijden en doorrijden van het diertje ging hij door met zijn geschreeuw. Tot op heden heeft hij geen berouw getoond voor dat hondje.
Ik herinner me dat dat hondje speels was en met zijn staart zat te kwispelen voordat hij op de weg begon te rennen. Nu weet ik niet of ik nog achterom keek of dit niet durfde of dat er andere auto's achter ons reden. Ik hoop dat iemand het hondje had opgenomen en gered, maar dat betwijfel ik.
Niet ieder mens hoort een kind te krijgen laat staan op aarde bestaan en anderen pijn doen. :idea:
raimonnea

Re: Positieve & bijzondere berichten die je tegenkomt

Bericht door raimonnea »

Papegaaien zullen valuta delen om hun vrienden te helpen voedsel te kopen.

Dieren delen vaak voedsel, maar deze vogels begrijpen dat metalen ringen kunnen worden ingewisseld voor lekkernijen, en ze delen de ringen zonder belofte van beloning.

Nadat ze de zaden hebben weggerukt, barsten deze felgepluimde vogels er vrolijk in. Wanneer de noten als prijs worden aangeboden, zullen papegaaien trucs doen, puzzels oplossen en complexe taken leren. Ze zullen er zelfs valuta voor verhandelen in de vorm van kleine metalen ringen die in handen zijn van menselijke onderzoekers.

"Ze houden allemaal erg van de walnoten", zegt Désirée Brucks, dierengedragster aan de ETH Zürich in Zwitserland. "Ze krijgen ze niet binnen via hun normale dieet, dus het is best een goede beloning."

Maar ondanks de waarde van de noten - of misschien juist daardoor - zijn papegaaien ook bereid om hun lekkernijen en de penningen te delen om ze met andere vogels te kopen. Als ze de mogelijkheid hebben, zullen de vogels de ringen van edelmetaal overbrengen naar een vriend in een naburige kooi, zodat ook zij kunnen genieten van een nootachtig neusje - zelfs zonder de belofte van wederkerigheid, zo blijkt uit Brucks 'laatste onderzoek.

Afbeelding

De vrijgevigheid van de vogels heeft dierwetenschappers geïntrigeerd. Het is één ding om een partner een stuk voedsel te geven; het is een andere manier om ze de valuta te geven om het te kopen. Men dacht al lang dat dergelijke liefdadigheidsacties beperkt waren tot primaten zoals mensen, orang-oetans en bonobo's. Er werden maar weinig andere zoogdieren geacht daartoe in staat te zijn, laat staan een wezen met een vogelbrein.

Maar Afrikaanse grijze papegaaien met grote hersenen (Psittacus erithacus) zijn misschien wel de eerste vogel waarvan bekend is dat ze zich met dit nuttige gedrag bezighouden, meldt het team van Brucks vandaag in het tijdschrift Current Biology. Het lijkt erop dat papegaaien niet alleen het vermogen hebben om metalen ringen te begrijpen als betaalmiddel voor voedsel, maar ze begrijpen ook 'de gevolgen die hun acties kunnen hebben voor een ander individu', zegt Christina Riehl, een expert in vogelgedrag aan de Princeton University die was niet betrokken bij het onderzoek. "Dat is een behoorlijk verfijnde redenering."



Nadat ze acht Afrikaanse grijze papegaaien en zes blauwkop ara's hadden getraind om metalen ringen te ruilen voor walnoten, koppelden de onderzoekers de vogels aan partners van dezelfde soort. Vervolgens plaatsten ze de papegaaien in heldere kamers, verbonden door een overbrengingsgat, en gaven een vogel - de donor - tien ringen, terwijl de andere geen ringen meer had.

Zelfs zonder de belofte van een beloning voor zichzelf, gaven zeven van de acht donors van Afrikaanse grijze papegaaien enkele van hun beschikbare tokens door het overdrachtsgat aan hun gebroken partners, meestal met snavel tot snavel. Gemiddeld haalde ongeveer de helft van de metalen ringen het, waardoor de ontvangers de snuisterijen door een ander raam konden ruilen voor walnoten.

"Het was geweldig om te zien", zegt Brucks. "Ik dacht dat als ze zagen dat ze niets kregen, ze zouden stoppen. Maar ze bleven het gewoon doen ... sommigen hebben [alle] tien van hun tokens overgedragen. "

https://www.smithsonianmag.com/science- ... 180973917/

💖 💖

Kunnen wij mensen van leren.

Geld is een raar :bah: middel om te mogen overleven, zegt genoeg over de mens.
raimonnea

Re: Positieve & bijzondere berichten die je tegenkomt

Bericht door raimonnea »

Wereldprimeur: ter plaatse, in de natuur, damherten steriliseren. (oudje) Video.

Afbeelding

Het afschieten van grote grazers in natuurgebieden leidt regelmatig tot grote onrust in het land: in de Oostvaardersplassen, waar dit jaar weer 2000 edelherten worden geschoten, of in de Amsterdamse waterleidingduinen, waar ook duizenden dieren moeten worden gedood om de wildstand op het gewenste peil te krijgen.

Een collectief wildlife-dierenartsen heeft nu een alternatief voor de jacht ontwikkeld. Ze willen ter plaatse, in de natuur, damherten steriliseren. Als de sterilsatieproef door mag gaan, is dat een wereldprimeur.

Eén oplossing: het geweer
"Het afschieten van zwangere damesherten heeft zeker niet mijn voorkeur", zegt wildlife-dierenarts Michiel Hoynck van Papendrecht. Steriliseren van de hindes is een veel nettere manier om de populatie in toom te houden." Zijn collega-dierenarts Peter Klaver gaat nog een stapje verder. "Als er te veel mensen zijn, schieten we ze toch ook niet af. Dan doen we ook aan geboortecontrole."

De dierenartsen maken zich vooral druk om de wilde populaties in afgesloten gebieden. "Eerst creëren we zelf een probleem. En hebben we maar één oplossing: het geweer. Daar willen we vanaf."

Het collectief van dierenartsen wil binnenkort een wetenschappelijk experiment starten op het Zeeuwse eiland De Haringvreter. Op dit 90 hectare grote eiland leven nu zo'n 450 wilde damherten. Volgens de dierenartsen de perfecte plek om te kijken hoe een wilde populatie reageert als er een aantal hindes wordt gesteriliseerd.

Wetenschappelijk onderzoek
Het steriliseren van wilde populaties is nog nooit eerder gedaan in de natuur. Jagen is een geaccepteerde manier van populatiebeheer. Maar steriliseren valt onder het kopje dierexperimenten. Er moet dus eerst toestemming komen van de eigenaar van het eiland: de provincie Zeeland.

Dat lijkt goed te komen. De Zeeuwse PvdA-gedeputeerde Anita Pijpelink, verantwoordelijk voor natuurbeheer: "We hebben ieder jaar weer een enorm overschot damherten op die afgesloten plek. Vorig jaar was het aantal gegroeid tot 700. Jagers van Staatsbosbeheer hebben er de afgelopen winter zo'n 350 geschoten. De jacht heeft zeker niet mijn voorkeur. Op deze manier blijven we bezig."

Met toestemming van de provincie Zeeland kan ook het wetenschappelijke onderzoek aan het experiment worden gekoppeld. Ecoloog Martijn Weterings, van onder meer de Wageningen Universiteit, zal dan twintig hindes op het eiland voorzien van een zender.

Tien van de dieren worden gesteriliseerd, tien niet-gesteriliseerde herten dienen als controlegroep. "Het is een uniek experiment, de wereld kijkt mee. We zijn heel benieuwd of er straks verschil is in bijvoorbeeld acceptatie. Dalen de gesteriliseerde herten in de rangorde of nemen jongere vrouwtjes de voortplanting over?", schetst de ecoloog.

Hij vertelt dat door afschot een populatie juist harder groeit. "Daar zien we dat steeds jongere, maar ook oudere herten zich sneller en vaker voortplanten. Met als gevolg in de lente weer een explosie van jonge dieren. Jacht is dus een nogal inefficiënte manier van populatiebeheer."

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/235628 ... seren.html

Liever steriliseren 💕 dan afschieten. Daar mag mijn belastinggeld naar toe.
raimonnea

Re: Positieve & bijzondere berichten die je tegenkomt

Bericht door raimonnea »

Geen gruweldood meer voor haantjes door nieuwe machine.

Een nieuwe machine die aan een ei kan merken of er een haantje of een hennetje uit zal komen, moet voorkomen dat haantjes een gruweldood vinden. Met de machine zijn volgens de universiteit van Leiden al 150.000 eieren met een hennetje geselecteerd om uit te laten broeden.

Afbeelding

Jaarlijks worden er wereldwijd 6,5 miljard hanenkuikentjes gedood, omdat ze geen ‘economische waarde’ hebben. In Nederland gaat het volgens de Dierenbescherming om ruim 40 miljoen haantjes per jaar.

De nieuwe machine zorgt ervoor dat de eieren met de haantjes niet worden uitgebroed, waardoor deze ‘overbodige’ beestjes niet meer in bijvoorbeeld de kuikenverhakselaar belanden of worden vergast. Ze verdwijnen met ei en al in diervoeding en merken dus nergens iets van.

Nieuwe techniek
De nieuwe techniek, al in 2016 ontwikkeld door het Leidense bedrijf In Ovo, werkt als volgt: met een naald wordt in het ei geprikt en een druppeltje vloeistof opgezogen. Aan de hand van de samenstelling van die vloeistof kan worden bepaald of het embryo mannelijk of vrouwelijk is.

In Ovo tekende in 2014 een plan met de Centrale Organisatie Broedeieren en Kuikens, de Universiteit Leiden, de Dierenbescherming en de overheid en kreeg geld om de technologie verder te ontwikkelen.

Samen met het Aaltense bedrijf Sanovo ging In Ovo aan de slag met het ontwikkelen van de machine. Nu, vijf jaar later, is de techniek voor het eerst met succes toegepast op een kuikenboerderij in het Gelderse Ochten. ,,We zijn heel enthousiast over de ontwikkelingen”, zegt een woordvoerder van de Dierenbescherming.

Toch kan het nog beter: ,,In Duitsland worden eendagshaantjes verboden. Dan zie je hoe snel het kan gaan.” De Duitse regering besloot eind vorige maand dat het doden van eendagskuikens vanaf 2022 niet meer mag.

Vijf miljoen eieren per jaar
Het uitkomen van de eerste 150.000 hennetjes wordt gezien als een ‘cruciale mijlpaal’ op weg naar de oplossing van de wereldwijde praktijken om haantjes onnodig geboren te laten worden en vervolgens te vernietigen. Binnen een paar maanden wordt een nieuwe machine geïntroduceerd, die in vijf miljoen eieren per jaar het geslacht kan herkennen.

https://www.ad.nl/binnenland/geen-gruwe ... ~a8664431/

Hopelijk minder slachtoffers maar het beste zou zijn dat we dieren met rust laten. De één z'n dood hoeft niet de ander zijn brood te zijn, toch.... :kus: :lief: :aai:
raimonnea

Re: Positieve & bijzondere berichten die je tegenkomt

Bericht door raimonnea »

'Ik heb ze snel opgepakt', jongeman (9) redde meerkoetjes van jongens die ermee overgooiden.

De Dierenambulance Amsterdam en zijn moeder zijn maar wat trots op de 9-jarige Zaid. De normaal verlegen jongen greep in toen hij zag dat een groepje oudere jongens overgooide met twee meerkoetjes. "Dat vond ik niet leuk om te zien, want dieren hebben ook een leven", zegt hij er zelf over.

Maar toen hij gisteren ging voetballen, zag hij dat een paar jongens met twee vogels aan het gooien waren. Zaid kent de jongens uit de buurt, ze zijn iets ouder dan hij. "Ik denk dat er een 11 was, en de anderen 10."

Afbeelding

"Ze speelden met de vogels, en toen gingen ze ermee overgooien. Daarna legden ze ze even weg. Toen heb ik ze snel opgepakt en ben ik met ze naar huis gegaan."

Zaid was vooral heel verdrietig dat anderen de diertjes pijn hadden gedaan. "Hij kwam huilend binnen", vertelt zijn moeder. "Hij zei: we moeten de dierenambulance bellen."

De diertjes waren versuft en hadden waarschijnlijk flinke hoofdpijn, waardoor ze hun kopjes niet overeind konden houden, legt een medewerker van de dierenambulance uit. Ze zijn naar de vogelopvang gebracht, waar ze goed verzorgd worden. Hoe het nu met ze gaat, is nog niet duidelijk. Maar de kans is volgens de dierenambulance groot dat ze het redden. "Ze hebben goede verzorging, de juiste warmte, eten en liefde nodig. En die krijgen ze daar."

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... id=BingHPC
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp