Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Nieuwe rolstoel

Alles omtrent werk en uitkeringen
iDreams

Bericht door iDreams »

@Artemis; wanneer de ergotherapeut die in 2008 mijn eerste rolstoel, de inderdaad zware Quickie Neon, aan mij adviseerde iets verder nagedacht had, dan had het de gemeente een boel geld kunnen besparen gezien ik binnen korte tijd na het krijgen van deze stoel al vele hinder ondervond van het onpraktische gewicht...

Je hebt wel gelijk dat het verschil in een voorziening wel/niet krijgen nog kan zitten in de frequentie waarmee je de stoel wil/moet gebruiken. Maar ook dat is iets wat, passend bij MS, erg kan fluctueren.

Uiteindelijk heeft het besluit van toen, voor de Quickie Neon, mij geen windeieren gelegd want die Quickie Neon heb ik lange tijd mogen/kunnen blijven gebruiken in combinatie met mijn Speedy Electra (naast mijn Quickie Helium) maar toch...

@Anna1975; inderdaad, de verschillen per gemeenten zijn enorm groot... Wat bij de een normaalste zaak van de wereld lijkt, is voor de ander een groot probleem en onmogelijk. Helaas... Het ligt er vaak ook aan waar de gemeente haar prioriteiten legt.
Artemis-

Bericht door Artemis- »

[QUOTE=june;948436]Sterker nog Artemis, de WMO vergoed geen incidentiële rolstoel meer. Je moet er de hele dag van afhankelijk zijn want anders krijg je niets. :cool:

Als het voor incidentiëel gebruik is dan huur je er maar een of koop je er zelf maar een. Zo streng zijn nu de regels geworden.[/QUOTE]

Dan waarschijnlijk sinds dit jaar ?
june

Bericht door june »

[QUOTE=Artemis-;948449]Dan waarschijnlijk sinds dit jaar ?[/QUOTE]

Dat weet ik niet Artemis. Maar in jouw gemeente zijn de regels waarschijnlijk weer anders.
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Artemis, het kan er maar net aan liggen waar je woont. Voor 2007 hadden we in Nederland de WVG (Wet Voorziening Gehandicapten) dat was een landelijke wetgeving.

Pet 1 januari 2007 is dat de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) geworden, waarbij gemeenten hun eigen verordening mogen opstellen en dus ook zelf mogen bepalen wat wel en niet vergoed wordt.

Het enige wat ze niet mogen, is hulpmiddelen weigeren, omdat iemand een te hoog inkomen heeft, zo is recentelijk gebleken. Alleen betaald iemand met een hoog inkomen natuurlijk wel weer een hogere maximale eigen bijdrage.
klooriaantje

Bericht door klooriaantje »

[QUOTE=Anna1975;948371]Ik heb gemerkt dat ik het erg prettig vind als de ergo gewoon bij de passing aanwezig kan zijn. Zij kan dan lekker in discussie met degene die met de rolstoel komt en dan ook gelijk heel duidelijk aangeven waarom het ding niet geschikt is, wat er moet gebeuren om 'm eventueel nog geschikt te maken of dat er gewoon beter gekeken kan worden naar een ander type rolstoel.[/QUOTE]

Hier ben ik het volledig mee eens.

Een goeie ergo is goud waard.
klooriaantje

Bericht door klooriaantje »

[QUOTE=Anna1975;948437]Sterker nog June, de WMO-verordening is per gemeente verschillend, dus ook wat ze wel en niet vergoeden. Zeg dus nooit zomaar dat 'de WMO' iets niet verstrekt. Hier worden incidenteel rolstoelen nog wel verstrekt, zeker als je er langer dan een half jaar een nodig hebt :cool:[/QUOTE]

Ze kijken ook wel een beetje naar de mensen die het aanvragen.

Is het alleen voor het hebben of heb je het echt nodig.
Candy † 2-12-2016

Bericht door Candy † 2-12-2016 »

Anna heeft gelijk.
Ook al vóór de WVG, toen hulpmiddelen door de bedrijfsvereniging verstrekt werden (voor mij het ABP), moest je de eerste 3 maanden een rolstoel (zo'n duwbak) lenen van de thuiszorg,

Dan moest je hem nog eens drie maanden verlengen.

Daarna werd je door een arts van de bedrijfsvereniging, in heel veel gevallen het GAK, gekeurd en kreeg je er zelf een.
Knillis

Bericht door Knillis »

[QUOTE=klooriaantje;948465]
Een goeie ergo is goud waard.[/QUOTE]

Hierbij sluit ik me van harte helemaal aan! Daarbij nog opgemerkt dat ik de mazzel heb een heel goede ergo te hebben.daar ben ik zuinig op!:goed:
merel

Bericht door merel »

[QUOTE=Morg;948361]Een excel vanos ([B]google hem eens voor de grap[/B]) Hij kost nog geen 150 euro nieuw. [/QUOTE]

Dan heb je verkeerd op Google gezocht want de stoel kost in basis, exclusief BTW, € 1025,-

Zie bij [URL="http://www.vanosmedical.nl/nl/collectie ... ils/prx-42"]prijslijst[/URL] vanOs
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Je hebt met de G5 wel gelijk zo'n beetje de duurste van de reeks gepakt ;), maar de Excels zijn idd wel wat duurder dan 150,- als ze bij Van Os vandaan komen. De G3 begint bij 675,- ex BTW en die zie ik best veel rondrijden.

Er zijn een hoop rolstoelen die er op lijken, maar waar geen of een ander merkje op zit, die je inderdaad voor rond de 150,- euro wel kunt kopen.

Het blijft gewoon jammer dat er bij veel gemeentes vanuit wordt gegaan dat wat voor hun goedkoopst adequaat is, voor de gebruiker veelal alleen maar goedkoopst blijkt te zijn en in de praktijk lang niet altijd adequaat.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp