Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Magnesium citraat

Alles omtrent voeding en supplementen
Klick

Re: magnesium

Bericht door Klick »

@Qanuk00
dat klopt, mg citraat werkt een beetje laxerend en het speelt een rol bij reuma achtige klachten.

https://www.permsal.nl/kennisbank/magnesium-bij-artrose

@leeuwtje-nl ik gebruik magnesium spray van permsal 4pufjes per dag (op mn benen) en hoef dus helemaal niet meer te slikken hmijn lijf neemt de pillen niet op) ik doe heeeel lang met een flesje.

sinds die tijd is mijn vitamine D waarde 100-150 :zon:
AngelNoa

Re: magnesium

Bericht door AngelNoa »

ik heb poeder...omdat ik letterlijk bijna stikte in zo'n pil

Ik heb van Lucovitaal de citraat en van Now de magnesiumbisglycinaat.
Theelepel door water/drinken of yoghurt.
leeuwtje-nl

Re: magnesium

Bericht door leeuwtje-nl »

Poeder vind ik weer gedoe. :haha: Moet je eerst weer oplossen enzo.... Ik ben echt van de luie medicatie en vind die kauwgummi's een uitkomst. Kan ik ook gewoon in mijn tas gooien en alsnog nemen als ik hem 's ochtends vergeten blijk te zijn. Fijn dat iedereen iets vindt wat voor zichzelf werkt!
OlleRRMS2012

Re: magnesium

Bericht door OlleRRMS2012 »

- De apotheek kan je vertellen welke pillen in de vijzel of opgelost mogen.
- ik gebruik magnesiumhydroxide als laxans, dus let goed op!
- een tip voor moeilijk door te slikken pillen: probeer ‘s in een lepel vla, dat glijdt mooi naar binnen.
Marina

Magnesiumcitraat en toegevoegde vitamine B6.

Bericht door Marina »

Sinds 5 dagen, op advies van de MS-verpleegkundige, begonnen met magnesium inname om te zien of het wat helpt tegen mijn spasticiteit.

Heb een paar vragen hierover:
- Ik gebruik magnesiumcitraat in poedervorm. Daar zit 0,21 mg. vitamine B6 bij. Ik las dat deze hoeveelheid niet teveel is en wettelijk nog toegestaan (sinds enige tijd mogen de fabrikanten maximaal 0,21 mg. vitamine B6 toevoegen)
Klopt dit in jullie ervaring of ervaren jullie klachten bij deze hoeveelheid toegevoegde B6 of misschien juist een betere werking?

- Sinds 3 dagen heb ik last van buikkrampen en lichte diarree. Kan dit met de magnesium te maken hebben? Ik heb last van het Prikkelbare Darm Syndroom maar had al lang geen last meer van buikkrampen..
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: magnesium

Bericht door Qanuk00 »

Hoi @Marina

Ja, magnesium werkt op de darmen. Twee maanden geleden ben ik zelf magnesiumcitraat (1 tablet per dag) gaan gebruiken en het is voor mij als zijdelings effect juist helpend bij de vertraagde peristaltiek.

Ik zou dit wel even terugleggen bij de MS verpleegkundige, want ik vind het vreemd dat ze je dit aanraadt terwijl je last hebt van PDS...
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Klick

Re: magnesium

Bericht door Klick »

klopt.. en b6 zou ik persoonlijk mee uitkijken. je krijgt genoeg binnen als je normaal eet EN een teveel kan nare gevolgen hebben.
AngelNoa

Re: magnesium

Bericht door AngelNoa »

die b6 zou ik schrappen, ik heb citraatpoeder zónder b6.

ik dacht dat alleen (hydr)oxide écht op de darmen werkt (die neem ik nog wel eens mbt mijn Pds) maar elke vorm van magnesium kan daar wel iets mee doen

en niet te snel opgeven, kan best een aantal maanden duren eer je er iets van merkt
Marina

Re: magnesium

Bericht door Marina »

Bedankt voor jullie reacties Qanuk, Klick en AngelNoa!

Mijn buikkrampen en diaree zijn inmiddels een heel stuk verminderd :) . Misschien was de oorzaak daarvan dan toch stress (werkt bij mij ook vaak op de darmen).

Goed dat je zegt dat het maanden kan duren voor het werkt, AngelNoa!
Ik snap jullie waarschuwing m.b.t. tot teveel B6 binnenkrijgen.
Maar die 0,21 mg. is de max. hoeveelheid gerekend bovenop wat je dagelijks al binnen krijgt als je normaal eet. Dan zou het toch niet teveel kunnen worden in theorie?
Komt bij dat ik weinig granen eet (2 sneeen brood per dag) en ook niet altijd genoeg van de andere levensmiddelen waar B6 in zit om aan de dagelijkse behoefte van 1,5 gram te voldoen, als ik zo na ga. En B6 is goed voor de werking van je zenuwstelsel en tegen vermoeidheid. Vandaar mijn twijfels.

En daarom ben ik ook benieuwd of er hier ook mensen zijn die B6 slikken (evt. als toegevoegde vitamine aan een ander supplement) en die daar duidelijk voordelen of nadelen van ondervinden?
Klick

Re: magnesium

Bericht door Klick »

B6 is een vitamine die je snel teveel hebt en dan heel nare ms achtige klachten kan veroorzaken. b6 supplementeren is echt niet nodig!
kijk ermee uit, vooral als je niet weet of je een tekort hebt.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp