Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Magnesium citraat

Alles omtrent voeding en supplementen
Nessa

Bericht door Nessa »

[QUOTE=neuron;1076635]Nieuw Magnesium advies: 400 - 600 mg elementair Magnesium per dag[/QUOTE]

Is dit de hoeveelheid die je in tabletvorm moet aanvullen? En wat betekent dat dan precies? De hoeveelheid elementair magnesium die je inneemt, is namelijk niet 1 op 1 gelijk met de hoeveelheid die je lichaam opneemt.

Magnesiumoxide bijvoorbeeld is heel slecht opneembaar. De -citraat of -malaat vorm veel beter. Dus van de 400 mg elementair magnesium uit magnesiumoxide zal door het lichaam minder magnesium worden opgenomen dan uit 400 mg elementair magnesium uit magnesiumcitraat/malaat.

Iemand een idee hoe je deze 'opname-factor' moet meewegen bij dit nieuwe magnesiumadvies?
neuron

Advies 400 - 600 mg elementair Magnesium per dag

Bericht door neuron »

Advies 400 - 600 mg elementair Magnesium per dag

Nessa,

Het gaat erom dat je per dag 400 - 600 mg elementair Magnesium inneemt. Doe dit niet in een keer, maar in 4 porties. 3x 1 60 minuten voor de hoofdmaaltijd en 1x voor het slapengaan.

Magnesium komt los niet voor, alleen in combinatie, dus als een zout.

Voorbeeld:
Magnesiumoxide bevat 60% elementair magnesium.
Dus voor 400 mg elementair Magnesium moet je 400/60 x 100 = 666 mg Magnesiumoxide slikken.

Magnesiun Citraat bevat (maar) 15% elementair magnesium.
Dus voor 400 mg elementair Magnesium moet je 400/15 x 100 = 2666 mg Magnesium Citraat slikken.

Dat is 4x zoveel.

Het vervelende is dat de hoeveel elementair magnesium het magnesiumzout bevat meestal niet op het potje staat.

Het hele verhaal over hoeveel je lichaam opneemt mag je vergeten, het gaat om de hoeveelheid elementair magnesium.

.
RoOsJe *59

Bericht door RoOsJe *59 »

Ik had (achter in de kast ;) ) nog een restje magnesiumcitraat van solgar staan.
3 dagen geleden weer mee begonnen en ik slaap (weer) als een RoOsJe :haha:

Ik ga straks even tellen hoeveel (mega)pillen er nog in de pot zitten.
Ze zijn wel v.e.r.s.c.h.r.i.k.k.e.l.i.j.k [B]GROOT[/B] :eek: dus erg lastig in te nemen.
dientje

Bericht door dientje »

nou, daarom neem ik ze van de kruidvat....zijn niet groot:D
Klick

Bericht door Klick »

ik heb voor mij voor het eerst magnesium spray olie.. ik hoop dat het werkt :cool: en dat mijn vitamine D gaat stijgen :cool:
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

de MDL-arts heeft mij magnesium voorgeschreven. Kauwtabletten hydroxyde teva 724, wat gelijk zou staan aan 500mg oxide

de bedoeling is mijn ontlasting zachter te maken en makkelijker doorstroom te hebben, aangezien ik last heb van veel lucht in de darmen en daardoor veel pijn

de macrogolzakjes laat ik momenteel staan, aangezien die juist ook lucht veroorzaken

ik vind de dosering alleen nogal hoog; 2 kauwtabletten, eventueel 3. Maar zelfs met 3 wordt de stoelgang niet veel beter. Daar ben ik dus mee gestopt. Nu neem ik er 1 of 2 op een dag (of verdeeld in halfjes).

echter; voor de nacht heb ik van Kruidvat pillen (met B2 en B3 er in). De magnesium die daar in zit is oxide van 375mg per tablet. Op deze magnesium slaap ik wel goed, ik heb dat met die kauwtabletten veel minder/niet

in juni spreek ik de MDL-arts weer. Hij laat het aan mij om 'te spelen' met de dosering, maar wat is veilig als je het voor altijd slikt? En hoe verdeel ik het het beste over de dag denken jullie?

wat is eigenlijk het nut van tabletten goed kauwen en dan met een glas water doorslikken?

en nemen jullie élke dag in, of sla je ook wel eens over, om gewenning te voorkomen?

een hoop vragen, maar ik wilde hier even peilen voordat ik de arts ga bellen;)
Klick

Bericht door Klick »

[QUOTE=Klick;1082609]ik heb voor mij voor het eerst magnesium spray olie.. ik hoop dat het werkt :cool: en dat mijn vitamine D gaat stijgen :cool:[/QUOTE]

dit werkt echt top!
sinds ik het gebruik is mn vit D gestegen naar ongeveer 100 super blij mee :D

@angelnoa
ik gebruik 2x daags 4 tot 6 pufjes al sinds mijn vorige berichtje.
Ik weet dat ik van de spray niet teveel kan nemen, je huid neemt op wat je nodig hebt en anders stopt het met opnemen.

Hoe dat zit met tabletten weet ik niet.

Ik weet dat je tabletten het beste voor het slapen kan innemen ivm dat je er slaperig van kan worden..
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

[QUOTE=Klick;1123133]
Ik weet dat je tabletten het beste voor het slapen kan innemen ivm dat je er slaperig van kan worden..[/QUOTE]

Nou maak de verwachtingen niet te hoog hoor. Het verbetert je slaap, helpt ontspannen, maar het is niet of je het de rijvaardigheid beïnvloedt ofzo :D

Ik had ook de olie gekocht, maar ik vind het echt niet prettig. Het is zout en brandt een beetje op je huid. Nog erger op droge huid of als je ergens een krasje of schaafwondje hebt. Ook blijft er een zoutlaag achter die ik voel zitten tot ik ga douchen.

Is dit bij alle magnesiumolie of heb ik de verkeerde?
Klick

Bericht door Klick »

nee dat klopt wel van het branden (uitsmeren helpt)

en van het zout laagje wat voelbaar is ook.. ik deed het eerst op mn armen en ben daardoor uitgeweken naar mn bovenbenen.

maar het werkt echt en ik neem de tabletten schijnbaar niet goed op (hiervoor gebruikt) dus heb het er graag voor over..

het bijt als zout in een wondje als je een wondje hebt en soms ook gewoon op je huid maar je huid went er ook aan..
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Ik gebruik al een tijdje magnesiumcitraat voor mijn darmen. (beste vorm voor darmfunctie.)

Aangezien citraat niet super wordt opgenomen door het lichaam/de cellen, gebruik ik sinds een aantal dagen ook magnesium malaat. Ik merk er wel meteen (positief) verschil van; slaap nu 6u door (ipv 3 uur) voordat ik wakker word om te plassen. Voel mij (van binnen) ook warmer/minder koude vingertoppen en tenen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp