Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Minder gaan werken, hoe zit het met WAO?

Alles omtrent werk en uitkeringen
Sabijn

Minder gaan werken, hoe zit het met WAO?

Bericht door Sabijn »

Hoi,

Ik heb 16 jaar MS en afgelopen 13 jaar werk ik 20 uur in de week met een gedeeltelijke WAO ernaast.

Omdat het toch wat zwaar wordt allemaal, zou ik graag naar 15 uur werken willen gaan. Op mijn werk zal dat waarschijnlijk wel mogelijk zijn alleen hoe pak je dat aan?

Dan doel ik eigenlijk op het meer afgekeurd worden voor de WAO. Dus minder salaris en meer WAO.

Weet iemand dat?
Knillis

Bericht door Knillis »

Het is bij mij allemaal al lang geleden en misschien zijn er inmiddels veranderingen op dat gebied maar ik denk dat je in overleg met je werkgever een herkeuring bij het UWV zou moeten aanvragen in verband met veranderingen (verslechtering) in je situatie.

Ik denk dat de afdeling P&O van het bedrijf waar je werkt ( samen met je leidinggevende natuurlijk) je wel verder kunnen helpen.

Bij mij is dat destijds wel zo gegaan. Met behulp van de werkgever is alles in werking gezet, ben ik herkeurd en gedeeltelijk afgekeurd, later helemaal.

Het is even afwachten hoe het UWV staat tegenover het aantal uren dat je wilt (eigenlijk moet) minderen. Heb je zelf nagedacht over hoe je dat aantal uren zou willen indelen en wat de winst voor jou daarvan is?

Dus bv als je nu 5 x 4 uur per week werkt terug naar 5 x 3 uur of misschien naar 4 x 4 (of 3,5) uur per dag zodat je bv op woensdag niet hoeft te werken en een dag hebt op bij te tanken en je nooit meer dan twee dagen achtereen hoeft te werken.

Zo maar wat gedachtenspinsels van me. Maar als je een goed contact met je werkgever hebt zou ik daar eens mee gaan praten in eerste instantie.

Sterkte en succes, best een lastige beslissing om te moeten nemen.
Sara

Bericht door Sara »

Hoi Sabijn,

Fijn om weer es te horen dat er mensen zijn die na 16 jaar MS nog een behoorlijk aantal uren kunnen werken :).

Voor een aanpassing van je uitkering moet er inderdaad een herkeuring komen door UWV. Zij bepalen de hoogte van je arbeidsongeschiktheid.

Ik vermoed dat het ook kan zonder je eerst (gedeeltelijk) ziek te melden. Je hebt een wijzigingsformulier van UWV als het goed is, waarop je kunt aangeven dat je behoefte hebt aan een herkeuring omdat je gezondheidstoestand veranderd is.

En misschien wil de UWV webcare op het forum z'n licht hierover laten schijnen:
[url]http://www.msweb.nl/forum/member.php?u=22523[/url] Je kunt ze ook een pb-tje sturen.

En natuurlijk - wat Knillis zegt - overleggen met je werkgever hoe je je werk goed kunt blijven doen, zonder jezelf over de kling te jagen.

Nog 1 ding voor de helderheid: Als die nieuwe arbeidsongeschiktheid hoger uitvalt dan je 'nodig' hebt om minder te gaan werken, is dat geen probleem. Stel: je wil en kunt 50% blijven werken, en je wordt 65-80% afgekeurd. Dan blijft het afkeuringspercentage 65-80% staan, maar wordt je uitkering gebaseerd op 50% arbeidsongeschiktheid, en blijf je die andere 50% gewoon fijn werken.

Zet hem op :)
Knillis

Bericht door Knillis »

Toen ik nog 16 uur werkte en dat eigenlijk ook niet meer ging vanwege verergering van de MS (de ziekte waardoor ik dus al half afgekeurd was) moest ik (8jaar geleden) één maand in de ziektewet en daarna ging ik over in de WAO.

Ik weet niet af dat nu ook nog zo werkt hoor.
sietje

Bericht door sietje »

Ik zat ook gedeeltelijk in de WAO. 3jaar geleden ging ik na 35 jaar erg achteruit.

Ben toen in de ziektewet gegaan. Zoals Knillis zegt klopt het dat UWV gaat betalen na 1 maand.

Heb wel het wijzigings formulier van het UWV ingevuld.
Mijn P&O en leidinggevende wisten niet dat dat kon, ze hebben door mijn verslechtering veel geleerd over UWV en ziekte.

Moest ze er zelf op wijzen dat dat kon.

Ben door het UWV opgeroepen, maar omdat ik niet kon komen heeft de keuringsarts het telefonisch gedaan.

Ben nu volledig in de WAO. Omdat je inde WAO-tijd gedeeltelijk bent afgekeurd door MS blijk je in de WAO en heb je ook de rechten die in die tijd is afgesproken.
Knillis

Bericht door Knillis »

Ff offtopic als het even mag? :o

Sietje, ben je werkelijk pas nadat je 35 jaar MS hebt erg achteruit gegaan. En al ik dan brutaal mag zijn zou ik ook wel graag weten op welke leeftijd je MS kreeg?

Als je dat niet hier wilt schrijven mag je het ook via een privé bericht laten weten.

Maar als dat werkelijk zo lange tijd heeft geduurd biedt dat voor sommigen onder ons toch perspectief.
Sabijn

Bericht door Sabijn »

Ik zal eens praten met mijn werkgever.

Ik werk nu 4x vijf uur in de week en zou dat willen terugbrengen naar 3x vijf.

Ben zo blij dat ik werk en wil dat zo lang mogelijk blijven doen.

Bedankt voor jullie reacties!!
sietje

Bericht door sietje »

Hallo Knillis,

Het klopt, ik ben na 35jaar 80% gewerkt te hebben nu sinds vorig jaar volledig afgekeurd! ik heb je ee pb gestuurd.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp