Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Can do training

Alles omtrent werk en uitkeringen
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Iedere deelnemer (MS-er of partner) werkt aan zijn eigen doelen. Soms hebben die doelen raakvlakken, soms hebben ze iets met MS te maken, maar soms zijn het ook hele uiteenlopende doelen of zijn het dingen die helemaal niks met MS te maken hebben.

De meeste partners gaan mee naar het weekend voor hun partner, maar gaan vervolgens zelf ook hard aan de slag met hun eigen issues.

Het weekend is opgedeeld in diverse "workshops". Soms kun je daar samen naar toe gaan, maar het is ook goed om los van elkaar naar verschillende onderdelen te gaan. Het is maar net aan welk doel je werkt.
Er zijn ook onderdelen die je weer met de hele groep doet.

En het klopt helemaal wat leeuwtje-nl zegt. Als je tijdens zo'n weekend allerlei processen doorloopt en je komt als "een nieuw persoon" weer uit dat weekend, dan is het fijn als je partner dat proces heeft meegemaakt. Ik heb bijvoorbeeld iemand gezien tijdens dat weekend die niet meer kon fietsen. In het weekend het fietsen weer opgepakt en na het weekend zat ze regelmatig weer op de fiets. Haar omgeving (kinderen, buren, etc) snapten er niks van en wisten niet goed wat ze er van moesten denken. Haar partner heeft gezien wat er tijdens het weekend gebeurde en snapte het wel.

Of een stel waarbij de MS-er zich erg afhankelijk was gaan opstellen van haar man. Haar man die heel erg verzorgend was.
In dat weekend zijn die tradities doorbroken en liet de man haar meer zelf doen. Voor de omgeving zag dat er uit alsof hij haar niet meer wilde helpen ofzo. Maar in werkelijkheid gaf hij haar de ruimte meer zelfstandig en autonoom te worden. Zij hebben samen dit proces opgepakt tijdens het weekend. Een buitenstaander ziet een zorgafhankelijke vrouw het weekend in gaan en een redelijk zelfstandige vrouw weer terug komen. Dat is raar als je er niet bij geweest bent tijdens dat weekend.

En ja, Forumi, Er wordt absoluut aandacht besteed aan wat het voor een partner betekent dat de ander MS heeft.
Eigenlijk wordt overal aandacht aan besteed waar jij iets mee wil.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

[QUOTE=leeuwtje-nl;1047840]Wat mij is verteld is dat je zo'n andere levensvisie krijgt [/QUOTE]
Voor sommigen is dat inderdaad zo. Voor mij heeft dat niet gewerkt.
Je gaat daar aan het werk om belemmerende patronen te doorbreken. Bij sommigen is dat hard nodig, bij anderen wat minder.
belladonna

Bericht door belladonna »

Geweldig uitgelegd Hanna71

Ik had het niet beter gekund.

Ik ben daar 2 jaar geleden geweest en pluk er nog dagelijks
de vruchten van.
Het heeft mij absoluut een nieuw ,
veeeeeel leuker leven terug gegeven.

En als er iemand veel van heeft opgestoken heeft is het mijn man wel.
Zowel voor hemzelf als voor mij.

Cadeautje voor het leven, maar denk er wel om dat het geen weekendje luieren wordt. 😀
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Nee, het wordt zeker geen luier-weekend. Het is behoorlijk intensief.

Ik heb zelf niet veel aan het weekend gehad. Ik vond het bijzonder te zien hoe bepaalde processen gingen, maar het was niet aan mij besteed. Maar wel bijzonder om te hebben meegemaakt.

Verstuurd vanaf mijn SM-C115 met Tapatalk
Forumi

Bericht door Forumi »

Dan is het toch wel handig als m'n partner mee gaat :D Leeuwtje thnx

Fijn je heldere uitleg Hanna, ik heb nu beter een idee wat de partner doet. Je hebt het wel gedaan, ook al heeft niet zoveel opgeleverd. Het lijkt me wel heel vermoeiend zo'n weekend.
Ik denk dat je van tevoren wel goed je doelen moet bepalen? en ik vraag mij of je met meer uitgesproken doelen meer uit zo'n weekend haalt dan minder uitgesproken. Ik ga het toch overwegen.

Positief geluid Bella Donna! Heeft het vooral geholpen in de communicatie over MS of hoe jij en je man staan ten op zichte van MS? Of is het iets onbeschrijfelijks? Fijn dat zowel jij als je man er veel aan hebben gehad.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

@Forumi.
Het is goed om van tevoren over doelen na te denken, maar de eerste dag wordt gebruikt om op zoek te gaan naar je issues en aan het eind van de eerste dag ga je je doel formuleren. Ik heb iemand gezien die met een issue "seksualiteit" kwam, maar vervolgens ging werken aan het contact met haar ouders. Soms wordt er ook aan meerdere issues gewerkt als dat toevallig samen gaat. Of je werkt aan een issue, maar pakt ongemerkt ook een ander issue aan.

Dus goed om je vantevoren te bedenken waar je tegen aan loopt in het leven, maar tijdens het weekend is er ook ruim aandacht voor het ontdekken van de dingen waar jij graag verandering in wilt brengen.

Het is zeker belangrijk dat je partner meegaat. Sterker nog: toen ik meedeed, was het een vereiste (partner of andere mantelzorger).

Het is inderdaad vermoeiend. 3 dagen lang van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, maar er wordt wel na iedere 1,5 à 2 uur een pauze ingelast.
Overigens was in mijn weekend ook een vereiste dat je nog 500 meter moest kunnen lopen en je moest RRMS hebben. Ik weet niet of dat nu ook zo is, maar je kan altijd even informeren.

Verstuurd vanaf mijn SM-T535 met Tapatalk
belladonna

Bericht door belladonna »

Hanna je mag niet teveel prijs geven.
Dat blanco erin staan is cruciaal voor het effect van het proces.

Laat je verrassen en durf jullie zelf in het diepe te gooien om er maximaal profijt uit te halen.
En leer ook van de overige mensen, zowel positief als negatief.
Wellicht komen er mooie vriendschappenuit voort.

Tip neem maandag en dinsdag vrij.
Je hoofd zit vol van jullie belevenissen.
En een dagboekje om s'avonds in te beschrijven wat het met je doet.
Erg leuk om later terug te lezen.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

[QUOTE=belladonna;1047894]Hanna je mag niet teveel prijs geven.
[/QUOTE]

Ik heb me van tevoren nogal gestoord over de geheimzinnigheid rondom de Cando trainingen, dus ik heb er in het weekend naar gevraagd waarom dat is en waarom er van ons gevraagd wordt onze mond dicht te houden. Er is ons expliciet verteld dat dit niet van ons gevraagd wordt. Uiteraard is de persoonlijke informatie van de deelnemers privé. Maar over de werkwijze / opbouw van het weekend mochten we open zijn.

Dat er blanco instappen meer effect heeft ben ik ook niet helemaal met je eens. Het heeft er voor gezorgd dat er een aantal mensen niet op hun plek waren tijdens dat weekend. Aan de andere kant ben ik het wel met je eens dat niet ieder detail van tevoren gemeld hoeft te worden, omdat je sommige dingen gewoon moet ervaren om effect te kunnen hebben. Sommige dingen zijn ook niet uit te leggen.

Ik ben het ook met je eens dat je bereid moet zijn jezelf over te geven aan de werkwijze, jezelf bloot te geven en jezelf in het diepe te gooien. Dat is nodig om het te laten slagen. Als je dat niet doet, heb je ook niet zoveel aan het weekend.

Ik heb niet het idee dat ik dingen heb geschreven die ik beter niet had kunnen schrijven, maar als je dat wel vindt, belladonna, dan hoor ik dat graag (evt in privébericht). Het is niet mijn bedoeling het effect van het weekend onderuit te halen.

En ja, een dag of een paar dagen vrij nemen na het weekend is zeker een goede tip! Want het is zeer intensief.

Verstuurd vanaf mijn SM-T535 met Tapatalk
Tamaartje

Bericht door Tamaartje »

[QUOTE=Hanna71;1047903]I

Het heeft er voor gezorgd dat er een aantal mensen niet op hun plek waren tijdens dat weekend.

Verstuurd vanaf mijn SM-T535 met Tapatalk[/QUOTE]

Precies dit. Als ik van te voren meer informatie had gehad, was ik anders aan het weekend begonnen.
belladonna

Bericht door belladonna »

Wij moesten wat ondertekenen dat we vooral
niet teveel prijs zouden geven.

Ik heb een stukje geschreven voor het vereniging blad MenSen.
En die moest ik eerst aan het team laten lezen, zodat zij er de controle over hadden.
Vond ik wel terecht.

Ach ja zoveel mensen , zoveel mogelijkheden
Sorry als ik je beledigd heb
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp