Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Can do training

Alles omtrent werk en uitkeringen
Artemis-

Bericht door Artemis- »

Als ik dit allemaal zo hoor, zou er door de organisatie wellicht een duidelijk profiel gemaakt kunnen worden.
Zodat de deelnemers ook echt op hun plek zijn tijdens deze training.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Ja, dat is inderdaad wel iets dat ik gemist heb. Dat hun werkwijze niet "verklapt" wordt snap ik goed. Maar er zou best wat beter gescreend kunnen worden op welke deelnemers geschikt zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-T535 met Tapatalk
Knillis

Bericht door Knillis »

Nogmaals dank voor je duidelijke uitleg Hanna!
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

[QUOTE=Hanna71;1040600]
De reden dat ik schreef dat dat wel zou lukken, is door de manier waarop Toeter schrijft dat ze graag weer zou willen werken. Ik proef daarin dat ze daar stiekem wel een mogelijkheid in ziet, maar twijfelt of dat haalbaar is. Dat vul ik ook maar in, misschien heb ik het mis.

.[/QUOTE]

Nee, ik zie juist geen mogelijkheid. Terwijl het mijn werk was om mogelijkheden te bedenken, als sociotherapeut in een verslavingskliniek voor mensen met een dubbele diagnose.

De afgelopen 4 jaar heb ik veel mogelijkheden onderzocht. Ook ver buiten mijn oorspronkelijke werkveld. Ik wil gewoon mijn eigen geld verdienen.

Ik heb ook mensen om me heen die me daarbij zouden kunnen helpen. Mijn vriend kan bijvoorbeeld makkelijk een webshop in elkaar draaien voor mij, maarja een webshop heeft ook voorraad nodig, een inventaris die ik bij elkaar moet zoeken, dingen moeten gefotografeerd en op tijd opgestuurd enz enz.

Zo zijn er heel wat ideeën de revue gepasseerd de afgelopen jaren.

Elke keer kom ik tot de conclusie dat, met de energie die ik heb, ik het niet ga redden. Ik heb de afgelopen jaren altijd vrijwilligerswerk gedaan. Een paar uur in de week. Zoveel als ik kon. Ook om maar te blijven onderzoeken, wat de grenzen zijn.

Ik wil gewoon weten of ik er ergens op een of andere manier toch meer uit kan halen.

Daarom heb ik me opgegeven voor can do. Omdat ik het zelf niet zie. Ook de psychologen die ik tot nu toe bezocht heb en het revalidatietraject dat ik gevolgd heb, hebben niet veel opgeleverd.

Zulke oefeningen zoals jij beschrijft ken ik maar al te goed. Ik gaf namelijk zelf dat soort trainingen. Ik hoop niet dat ik daardoor immuun geworden ben voor het effect dat het kan hebben.

Dat ze de oefening starten en dat ik dan denk 'o ja die oefening en daarmee proberen ze dat inzicht te bereiken'
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Dat hoop ik ook voor je. Ik kom zelf ook uit de zorg en herken vaak wel wat de reden is van bepaalde oefeningen. Ik doe ze wel mee en probeer dan maar gewoon de bevestiging te zien van wat ik al weet.

Het gaat in dit weekend echt niet alleen om dit soort oefeningen. Het grootste deel zijn sessies die je ter plekke gaat invullen, afhankelijk van je doel.

Je kan elke keer inschrijven op een sessie "Lijf" , "Leven" of "Gevoel". Je kan ook 3 keer bij dezelfde inschrijven. Als jouw doel ligt in het weer vertrouwen krijgen in je lijf, dan ga je naar lijf. Wil je een stukje verleden verwerken, dan ga ja naar gevoel. Het is maar net met welke doelen je bezig bent. En de invulling van de meeste sessies staat vantevoren niet vast. Die wordt ingevuld nav de mensen die zich hebben aangemeld en hun doelen.

Als ik het zo lees weet ik inderdaad niet of jouw doel haalbaar is. Daar wordt ook naar gekeken op de eerste dag. Je kan wel als doel stellen dat je wilt fietsen op Venus, maar dat gaat niet lukken natuurlijk.

Ik kan voor jou niet inschatten waar je mogelijkheden liggen. Dat kun je zelf beter. En dan proberen ze je daar toch nog verder te krijgen. Je wordt uitgedaagd je grenzen te verleggen.

Zoals ik al schreef is het weekend vooral bedoeld voor mensen die zich te snel aan grenzen houden. Die zich laten beperken door de angst o moe te worden of om te vallen oid.

Daarnaast zijn er dus best veel mensen met andere belemmeringen bezig geweest. Een stuk verleden verwerken, knopen doorhakken die nu maar blijven doorsudderen, grenzen stellen, aan relatie werken, etc. Veel niet-MS-gerelateerde dingen.

En zoals ik ook al schreef: sommige mensen gaan aan een heel ander doel werken dan ze in eerste instantie hadden bedacht.

Nu ik je stukje zo terug lees, kan het ook maar zo zijn dat je doel wordt om te accepteren dat zelf de kost verdienen er niet meer in zit. Dat accepteren en er vrede mee hebben is best moeilijk.
Maar misschien kunnen ze je ook wel helpen te kijken of het lukt om toch nog op één of andere manier nog wel wat te werken.

Het gaat een zoektocht worden en ik ben benieuwd hoe jij uiteindelijk terug komt van het weekend.

Het is in ieder geval een bijzondere ervaring!
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Hoi Toeter,
Als ik het goed onthouden heb, ben jij dit weekend met het Cando-weekend bezig. Of zit je in de controlegroep?
Ik ben heel erg benieuwd hoe je het vindt en hoop dat je er veel aan zult hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-C115 met Tapatalk
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Hi,

Wat attent zeg dat je daaraan denkt! Ik zit in de controlegroep, ik ga in november. Ik ben ook heel benieuwd!

Ik heb wel al van die vragenlijsten in moeten vullen. Dat vond ik erg confronterend. Weer met mijn neus op de feiten gedrukt, hoe beperkt ik ben.

Ik hoop dat het wat oplevert allemaal.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Ja, die vragenlijsten kunnen inderdaad confronterend zijn. Ze zijn ook telkens weer anders.
Ik hoop ook dat het je wat gaat opleveren. Maar nog even geduld dus...

Verstuurd vanaf mijn SM-C115 met Tapatalk
Forumi

Bericht door Forumi »

Wat ik me afvraag is, wat de rol van de partner/ander is tijdens het weekend?
Los van het feit dat MS sowiezo veel invloed kan hebben op een partner/relatie/gezin.

Ik begrijp dat je gaat werken aan doelen, doet je partner dan ook mee of gaat deze aan zijn/haar eigen doelen werken.

Het valt echt niet altijd mee om om te gaan met een MS-er (en zijn of haar klachten) en dat zeg ik uit eigen ervaring;)
Het lijkt me fijn voor de partner/ iemand die dichtbij staat, dat daar ook aandacht aan wordt besteed.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Wat mij is verteld is dat je zo'n andere levensvisie krijgt, dat het voor je partner niet te snappen is als hij/zij dat proces (die verandering) niet zelf heeft meegemaakt. Maar ik ben nooit bij een weekend geweest, dus ik zeg ook alleen maar wat ik van de organisatie zelf heb gehoord. ;)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp