Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Kabinet creëert nieuwe sloebers

Alles omtrent werk en uitkeringen
Cæsar

Kabinet creëert nieuwe sloebers

Bericht door Cæsar »

Door de plannen die het kabinet donderdag heeft gepresenteerd zal een nieuwe grote groep armen ontstaan. Dat voorspelt de CG-Raad, de belangenorganisatie van gehandicapten en chronisch zieken. Veel Wajongers (gehandicapte jongeren met een soort arbeidsongeschiktheidsuitkering) zullen hun uitkering helemaal of gedeeltelijk verliezen, verwacht de raad. Ook krijgen ze minder kans op een baan.

De grootste slachtoffers zijn, volgens de organisatie, de mensen met een arbeidshandicap die nieuw in de nieuwe regelingen van het kabinet terechtkomen. Duizenden van die nieuwe gevallen zullen voortaan geen uitkering meer krijgen omdat ze nog bij hun ouders wonen, samenwonen of eigen vermogen hebben. Het kabinet wil immers een vermogenstoets invoeren.

Vooral de Wajongers zijn de pisang. (spits.nl)
marjet

Bericht door marjet »

Bedoel je deze regelingen? Dit artikel komt uit Elsevier.
Ik kan echt niet zeggen dat ik het allemaal slecht vind of het onrechtvaardig vind. Uiteindelijk is het veel beter om een goede poging te doen mensen te betrekken in de maatschappij in plaats van ze op vaak zeer jeugdige leeftijd, levenslang de uitkering in te zetten.


[B]Nieuwe wet voor uitkeringsgerechtigden[/B]vrijdag 22 april 2011 15:05

Het kabinet wil 500.000 uitkeringsgerechtigden aan het werk krijgen. De nieuwe Wet Werken naar Vermogen moet daarbij helpen. Wat gaat er veranderen?

Er komt een regeling voor mensen die moeilijk aan een baan komen
Per 2013 komt er een regeling voor mensen die moeilijk aan een baan komen (ook wel 'de onderkant van de arbeidsmarkt' genoemd). De Wet Werken naar Vermogen (WWNV) voegt de bijstand (310.000 mensen), de Wajong (ruim 200.000 jonge arbeidsgehandicapten) en de WSW (100.000 mensen in een sociale werkplaats) samen.

De gemeenten, die nu nog alleen verantwoordelijk zijn voor de mensen in de bijstand en de WSW, krijgen dan ook de Wajongers die nog (deels) kunnen werken, naar schatting zo'n 120.000 mensen, onder hun hoede.

Herkeuren
De Wet Werken naar Vermogen moet op termijn een bezuiniging van 1,8 miljard euro opleveren. Dat komt vooral doordat er minder uitkeringen zullen worden verstrekt. Zo moet de Wajong 900 miljoen euro minder gaan kosten. Dat moet onder meer gebeuren door jongeren te herkeuren. Wie deels nog kan werken, valt dan niet meer onder de aantrekkelijke Wajongregeling, maar onder de Wet Werken naar Vermogen.

Op de reïntegratiebudgetten wordt bezuinigd, maar gemeenten krijgen nog steeds ruim 1 miljard euro om deze groep van 500.000 mensen aan het werk te krijgen. Nu is dat 1,4 miljard euro.

Om werkgevers te stimuleren deze mensen in dienst te nemen, krijgen zij loonkostensubsidie voor iedereen die niet 100 procent arbeidsproductief is, maar wel deels kan werken. Eigenlijk wilde het kabinet alleen arbeidsgehandicapten (de vroegere Wajongers) daarvoor in aanmerking laten komen, maar op aandringen van onder meer de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) is dat uitgebreid.

Geschilpunt
Groot geschilpunt waren bezuinigingen op de sociale werkplaatsen. Het kabinet biedt 400 miljoen euro extra voor een overgangsfase, maar VNG zegt nog 290 miljoen euro extra nodig te hebben. VNG ging pas akkoord nadat werd afgesproken dat er een commissie komt die kijkt of de 400 miljoen euro voldoende is.

De afspraken zijn vastgelegd in het zogeheten Bestuursakkoord tussen het rijk en de lagere overheden, zoals gemeenten en provincies. Daarin staan nog meer afspraken, over natuur, de AWBZ en de jeugdzorg. De VNG en het Interprovinciaal Overleg (IPO), die het akkoord ondertekenden, moeten dat nog ter goedkeuring voorleggen aan hun achterban. De vier grote steden hebben al aangegeven dat ze de bezuinigingen te hoog vinden.
Cæsar

Bericht door Cæsar »

[URL="http://www.cg-raad.nl/actueel/nieuwsber ... ectID=1742"]ook, maar ook via deze link.[/URL]
marjet

Bericht door marjet »

Herkeuringen sta ik achter, het is een feit dat enorm veel mensen gedeeltelijk of zelfs geheel, ten onrechte een uitkering hebben voor arbeidsongeschiktheid. In mijn omgeving ken ik ze ook, meerderen zelfs.
Een deel daarvan heeft een WAO uitkering en werkt fulltime zwart bij.

Ik denk ook dat iemand met een Wajong niet levenslang arbeidsongeschikt hoeft te zijn. Dat weet je niet tot je ze opnieuw bekijkt en beoordeeld. Deze andere kijk zal zeker gelden voor de nieuwe instroom. Eerst kijken wat je wel kan en dan bijpassen aan wat je wel kan.

Deze hele discussie is ook geweest rond de herzieningen van de WAO. Inmiddels weet ik dat mensen die het echt nodig hebben, de uitkering ook krijgen maar mensen die wel degelijk kunnen werken dat ook moeten gaan doen voor de kost.

Prima. Het reïntegratie budget snoeien is ook wel gepast. Een budget van € 1,4 miljard is ook wel heel veel voor 500.000 mensen, zeker als blijkt dat de resultaten met coaching nauwelijks beter zijn als zonder.

Echt, er is een categorie mensen die hulp nodig heeft, financieel of anders en die krijgen dit ook. Er is ook een categorie mensen die al jaren ten onrechte gebruik maakt van de uitkeringen. Die gaan er nu uitgeflikkert worden om het maar even plat te zeggen.

Heb ik echt geen moeite mee. De CG raad wel, die zien hun klantenbestand uitdunnen. Op welke gronden die klanten er zijn doen voor de raad niet ter zake.

Vergeet niet dat de CG raad grotendeels draait op subsidie vanuit verschillende ministeries en daardoor de belangen niet altijd bij de klanten liggen. Normaal worden hoogtes van subsidies gekoppeld aan grootte van een organisatie.

Er is echt maar 1 manier om de verzorgingsstaat te laten bestaan om de mensen die het echt nodig hebben te blijven steunen. Dat is snoeien in de bestaande regelingen en een hardere aanpak naar mensen die wel degelijk geheel of gedeeltelijk kunnen werken.
gollem

Bericht door gollem »

:bang: en weer gaan we dus de angstige periode in van wat gaat het worden.

dit soort dingen begint toch te voelen alsof ik er zelf voor gekozen heb om in de wajong te zitten en ziek te zijn.
loesepoes

Bericht door loesepoes »

Ik heb een zoon van 30 en is ook Wajonger en niet voor niets
Kan het maar en bepaalde hoeveelheid uren aan.

Hij probeert altijd aan werk te komen, meestal in het schoonmaakwerk.
Alleen zouden ze dit soort werkgevers ook eens aan moeten pakken

na 3 x verlengen word je weer op straat gegooid en mag je weer gaan zoeken en wat wordt er gerotzooid met de betalingen, ze weten wel wie ze moeten pakken.

Dit geldt ook al voor het huishoudelijke werk bij de thuiszorgorganisaties,
na 3 verlengingen eruit, dan hoeven ze je niet in vaste dienst te nemen

Het zijn toch de laagst betaalde baantjes!!!!!!

Daar moet de regering eens wat aan doen, dit hebben zij zover laten komen.
eendje

Bericht door eendje »

Marjet, je hebt er wel erg veel vertrouwen in dat alleen de mensen die echt onterecht een uitkering krijgen, aangepakt zullen gaan worden.
Helaas is dat bij eerdere herkeuringen ook niet altijd het geval geweest.

Denk eens aan al die mensen die klachten hebben, psychisch en/of somatisch, maar zonder duidelijk 'etiket'. Deze mensen vallen ook vaak tussen de wal en het schip.

Natuurlijk moeten jonge mensen niet te makkelijk de Wajong ingeschoven worden. Daar hebben ze zelf ook geen baat bij. Een meisje dat ik ken met een leerhandicap, kreeg op school het advies maar een 'wajong-uikering aan te gaan vragen', omdat het toch niets werd. Gelukkig pikten haar ouders dat niet en nu is ze met het nodige doorzettingsvermogen aan het doorleren voor een baan in de zorg.

Helaas zijn er ook veel jonge mensen voor wie werken niet of nauwelijks mogelijk zal zijn en dan is het toch wel erg fijn dat de Wajongregeling er is.
Giechel

Bericht door Giechel »

als je mensen kent die een wao uitkering trekken en er 40 uur zwart bijwerken, moet je die aangeven als misbruik van uitkeringen je zo hoog zit.

door het hier te melden maar er verder niets mee te doen hou je misbruik ook zelf in stand.
marjet

Bericht door marjet »

Hoi Giechel,

Heb je helemaal gelijk in en ja, misbruik heb ik absoluut een hekel aan.

Van 1 geval, verderop in de straat hier, is het bekend. Toch word er niets aan gedaan omdat hij de keuringsarts bedreigd. Dat vertelt hij dan ook nog in geuren en kleuren.

Een ander geval is een inmiddels overleden persoon, nog een ander geval is de vriend van een vriendin van mij. Is afgekeurd als stucadoor maar doet zwart niet anders. Een oude buuf van mij was Wajonger door een stofallergie. Toch had ze elke dag een werkhuis.

Dit zijn ze nog niet eens allemaal die ik ken. Daarintegen ken ik er ook dit volkomen terecht een uitkering hebben en die hoeven ook echt niet bang te zijn.

Weet je, de gevallen die je kent zijn altijd dicht bij huis en geef dat maar eens aan. Dat is moeilijk, ondanks dat je het eigenlijk best wil.
joge

Bericht door joge »

Gesloten Vorig onderwerpVolgend onderwerp