Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Revalidatie en alles wat daarbij hoort

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

[QUOTE=Knipoog;774701]Alhoewel ik net zo koppig was als Leeuwtje... [/QUOTE]

Koppig?? Ik?? :heilig: Hahaha!! Jullie doorzien mij allemaal best wel goed geloof ik... Inderdaad: NU gaat alles nog redelijk goed en lijkt revalidatie me echt te gek voor woorden. Die mensen daar hebben wel wat beters te doen! Maar inderdaad: het zet je wel vast in het traject, je kunt nu aannemen wat goed voelt en waar je wat aan hebt...

Als ik jullie verhalen zo lees, lijkt het me inderdaad nog helemaal geen gek idee. (Zal je zien dat de huisarts uiteindelijk alleen de fysio op de hoek aanraadt! ;) Nee, ze denkt heel fijn met me mee, dus ik ga er van uit dat ze met iets nuttigs komt, op welk gebied dan ook.
Sara

Bericht door Sara »

Leontien,

ook ik heb goeie ervaringen met revalidatie. Ik heb 't aangekaart bij m'n neuroloog in de periode dat 't ernaar uitzag dat ik m'n werk niet meer volhield.

Eerlijk gezegd deed ik 't ook een beetje om aan UWV te laten zien dat ik zelf alles uit de kast haalde om zo fit ('arbeidsgeschikt') mogelijk te zijn.

Ik heb hele goeie ervaringen met de maatschappelijk werker, de ergotherapeut, de fysiotherapeut en de sport-.... dinges, vooral omdat ze serieus ingingen op de problemen die [B]ik[/B] ervoer, en mijn eigen behoeften.

Met de ergotherapeut heb ik m'n dagindeling besproken, en de mogelijkheden en onmogelijkheden. Nu varieren die nogal, maar het is wel fijn om er es met een deskundige en niet-belanghebbende over te praten. Daardoor voelde ik me vrijer om - met haar tips - zelf rekening te houden (of niet :D) met m'n grenzen.

Zelfs al had ze helemaal geen tips gegeven, dan was nog het feit dat zij het 'gewoon' vond dat ik een paar uur na het opstaan alweer kei-moe kan zijn al waardevol :).

Kortom... je hebt een goeie huisarts, zou ik zeggen, en ik vind 't ook goed van jou dat je de juiste hulpvraag hebt gesteld!
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Sara, wij waren tegelijk aan het typen. Inderdaad noem je iets waardevols: het UWV laten zien dat ik er alles aan doe om weer iets te kunnen. Nu moet ik wel zeggen: ik hoef voorlopig even niet zo nodig aan het werk. Ik heb echt even genoeg aan mezelf, de onderzoeken, de onzekerheid en alle aanpassingen. Maar je inzet tonen kan erg belangrijk zijn voor het UWV, heb ik al begrepen.

Fijn dat iedereen zo positief is over reva! Ik heb echt een top huisarts. Moet nog steeds een keer mijn huis uit, maar ik wil mijn huisarts niet kwijtraken! (Toen ik dat tegen mijn huisbaas zei, vond hij dat belachelijk en riep dat er honderden huisartsen zijn in Utrecht, de eikel! :o ) Zolang het kan, geniet ik van haar!
M&MS

Bericht door M&MS »

Vraag een doorverwijzing naar de Hoogstraat.

Daar zit in het standaardprogramma fysio, psycho, maatschappelijk werk en ergo. Maar als je daarheen gaat reken dan niet op medelijden. Ze leren je omgaan met de situatie en strijdlust.

De ergotherapeut leert je van alles om het leven makkelijker te maken.

Ik snapte niet echt wat ik daar te zoeken had. Ik heb er ook hevig tegen getrapt, maar ik heb daar toch het een en ander kunnen leren.:D
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Hoogstraat, daar had ze het inderdaad over! Ik ben benieuwd...
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Ik was nog vergeten te zeggen dat ik door de ergotherapie heb ontdekt dat ik op de dagen na het spuiten van Rebif steeds veel vermoeider was dan op de andere dagen.

En het is idd handig om al in het traject te zitten, zelfs als je nu nog niet zo veel hulp nodig hebt. Vorig jaar had ik eigenlijk heel snel hulp nodig, maar ik heb toen bijna vier maanden op de wachtlijst van de revalidatiearts gestaan.

Doordat ik nu al onder begeleiding van een revalidatiearts sta, zou het nu heel snel geregeld kunnen worden. Ik kan gewoon bellen als ik hulp nodig heb en dan kan ik snel (sneller dan vier maanden) terecht.
Joline

Bericht door Joline »

Dag allemaal,

Wat een verhelderend topic!!!

Ik loop al een tijdje met mijn ziel onder mijn arm.

Ik weet niet precies waar het vandaan komt, maar denk dat het voornamelijk komt door mijn onzekerheid over de toekomst.

Ik wilde voordat ik de diagnose kreeg al ander werk. Dit is niet gelukt en nu weet ik niet wat ik moet doen, omdat in mijn huidige werk niet echt meer volhoud. (werk fulltime in de horeca)

Ik heb maandag een gesprek met mijn msvpk en zal dit zeker aankaarten.

Bedankt!

Groetjes Joline
M&MS

Bericht door M&MS »

[QUOTE=leeuwtje-nl;774729]Hoogstraat, daar had ze het inderdaad over! Ik ben benieuwd...[/QUOTE]

Tuurlijk dat is HET revalidatiecentrum van Utrecht, hoewel ze in het klein ook te vinden zijn in ziekenhuizen. Maar wat ik tot nu toe erover heb gehoord is de Hoogstraat echt de beste (in Utrecht).

Ze hebben ook een specifiek MS-team.

Waar je wel aan moet wennen is dat jij mogelijk de enige bent die normaal loopt. Ik voelde mij zo'n aansteller!

Erg veel mensen zijn verlamd of geamputeerd ivm suiker.
Jildau

Bericht door Jildau »

[COLOR="Purple"]Deelname aan een reva-traject is een grote innerlijke stap,
kost ook ontzettend veel energie, voordat gaat ontdekken dat het erg fijn is dat deze mogelijkheid ons wordt geboden!


Het voordeel als je nog niet veel beperkingen hebt
Het reva-ream je vanaf dat moment volop kunnen begeleiden.
Voorlichting, ondersteuning geven bij aanvragen op allerlei gebied.
[/COLOR]
Knillis

Bericht door Knillis »

Ook ik heb goede herinneringen aan de revalidatietijd (in de vorm van dagrevalidatie).

Veel geleerd op allerlei gebied. De nodige hulpmiddelen gekregen.

Ook psycholoog en maatschappelijk werk hebben me veel aangereikt waarmee ik tot op de dag van vandaag kan werken als het nodig is.

Ook het terug kunnen vallen op de revalidatie arts vind ik heel fijn. Kan altijd bij haar terecht, er is alle tijd en er wordt samen met jou goed gekeken naar de voor jou beste oplossing voor een probleem.

Voor mij was het destijds een grote stap omdat ik in het verleden 11 jaar als secretaresse van revalidatieartsen en hoofd secretariaat in het revalidatiecentrum heb gewerkt.

Nu kwam ik dus aan de andere kant van de balie te staan, gelukkig in een andere woonplaats, maar toch. Kan er zeker met een goed gevoel op terugkijken.

Groetjes,
Nelleke
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp