Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Revalidatie en alles wat daarbij hoort

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Sara

Bericht door Sara »

Hai Leeuwtje,

ik denk er ineens aan.. de maatschappelijk werkster prees me omdat ik zelf de regie nam: omdat ik van huisarts gewisseld was omdat ik niet door 1 deur kon met de ouwe, en ook omdat ik zelf 't initiatief tot 't reva-traject had genomen, maar ze wees me er wel op dat die manier van doen z'n eigen valkuilen kent.

Ik heb 'r toen niet gevraagd welke dan... :o, en da's vast een aspect van de zelfde eigenschap :). maar ben er wel achter gekomen achteraf, denk ik: zorgverleners hebben bij mij al gauw 't idee - denk ik - laat die maar schuiven, die redt zichzelf wel, en wachten totdat ik met een concrete vraag kom. Maar soms heb ik toch ook gewoon behoefte aan iemand die [B]mij[/B] stuurt, ipv andersom.

Bij jou denk ik een beetje de zelfde houding te herkennen. Zou dat kunnen?
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

@ Liselotje: ik had mijn gesprek gewoon in het ziekenhuis, dus heb geen mensen voor revalidatie gezien. Maar dat gaat vast komen zodra ik ga starten! Ik houd het even alleen bij fysio, maar wie weet wat er nog gaat komen!

@ Sara: oeps.... Ja, dit herken ik maar al te goed! Dank voor de waarschuwing! Ik heb dit gevoel nu al een beetje. Toen ik mijn neuroloog vertelde dat ik naar reva ging via mijn huisarts, werd er ook niet echt op gereageerd.

Mensen denken bij mij al snel: ik hoor het wel als ze me nodig heeft. En dat terwijl er een schreeuwende behoefte kan zijn aan een spontaan hulp-aanbod. Inderdaad: je wilt ook wel eens gestuurd worden...
Fia

Bericht door Fia »

@leeuwtje-nl

Ik herken ook die gevoelens. Zat een tijd terug (februari ook bij de reva. Ging toen net weer slechter met me (net een nieuwe baan dacht toen dat dat te veroorzaker was, bleek zwangerschap).

Ze stelde voor dat ik een ergotherapeut en psycholoog zou krijgen. Dit wees ik uiteraard resuluut van de hand, kan ik immers makkelijk zelf allemaal. Ik ging naar haar toe om te zorgen dat het beter met lopen zou gaan.

Mijn man die mee was heeft toen ingegrepen en gezegd dat het misschien toch verstandig was om te proberen. toch maar gedaan (naar hem wil ik wel eens luisteren, soms;) ).

Ik eb nu inmiddels een GPK en krijg binnenkort een rolstoel, zodat ik weer meer op stap kan. En de psycholoog. Vind ik altijd een beetje een lastig verhaal. Ze vindt me vooral erg eigenwijs (geloof ik niets van:D ) en dat ik vooral alles zelf uitzoek en dus ook in de meeste gesprekken direkt de regie pak.

Ben achteraf toch blij dat ik naar mijn man heb geluisterd (hoewel de rolstoel die nog moet komen, moet ik wel erg aan wennen).:D

Maar eigenlijk voel ik mezelf nog altijd niet ziek genoeg voor ergo... en ook niet voor een rolstoel of GPK (ben erg verbaast dat ik er een heb, hoewel erg ver lopen kan ik niet).

Succes met je vervolg traject!

Liefs,

Fia
Roely

Bericht door Roely »

hoi leontien,

als er iemand str*nt eigenwijs is dan ben ik dat wel dus dan kan het bij jou alleen maar meevallen :D

maar deze str*nt eigenwijze smurf heeft wel twee keer een revalidatie traject doorlopen in de hoogstraat en ik heb daar enorm veel baat bij gehad :goed:

ik had pysio en ergo therapie, een maatschappelijk werkster en een psycholoog (waar ik niks aan had dus die heb ik maar twee keer gezien:p )

verder heb ik nog getekend en muziekles gevolgd (tja je wilt ook wel eens leuke dingen doen :) ) en heb ook een NPO gehad (neuro psychologisch onderzoek).

ik heb bij hun geleerd om mijn leven anders in te delen en heb ook de adviezen aangenomen qua hulpmiddelen en mijn leven met MS is daardoor destijds een stuk makkelijker geworden !!

ik kan hulp/therapie dus alleen maar aanraden want je hebt het echt nodig ;)

succes met je therapie en ik hoop dat je er baat bij hebt :bloem:
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

@ Fia Ik vind jouw verhaal echt zo herkenbaar. Ik vind ook dat ik alles zelf wel kan, dat ik prima in staat ben om alles zelf te regelen. Anderen noemen dat eigenwijs. :???:

@ Leontien Misschien heb je ook zo de balen omdat je door de revalidatiearts met je neus op de feiten bent gedrukt, geconfonteerd bent met je beperkingen. Daardoor had ik altijd een rotgevoel als ik daar geweest was (wel veel aan gehad, hoor).
Belle73

Bericht door Belle73 »

Misschien dat het wel heel goed is om eens met de neus op de feiten gedrukt te worden.

Ik ben ook enorm eigenwijs.
Ik weet niet of ik er beter of slechter aan toe ben dan een ander.

Maar weet je waar ik zo'n moeite mee heb?
Ik heb overgewicht en daardoor voel ik me soms ook lui als ik de trap maar niet neem.
Ik heb het gevoel dat het dan daardoor komt en niet door de ms zeg maar.

Ik ga trouwens wel al naar de psycho.
Heb eigenlijk meer een persoonlijkheidstest gehad.
Fia

Bericht door Fia »

ligt het nu aan mij, maar zou het kunnen dat eigenwijs zijn een symptoom van MS is:D . Ik lees iedereen erover.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Tsja, ik geloof niet dat ik nu echt met mijn neus op de feiten ben gedrukt... Het enige feit dat naar voren kwam, was dat ik krachtverlies in mijn benen heb. En ja, dat wist ik al, daarom wilde ik graag fysio!

(En nu ik dit teruglees, weet ik stiekem dat er wel meer confrontaties waren inderdaad... Al die simpele testjes, die me best wat moeite kostten... :o )

Wat wel een beetje confronterend was: door de amitriptyline en Lyrica ben ik in een jaar zo'n 8 kilo aangekomen, samen met minder bewegen natuurlijk. Ik weet het, probeer er ook heel gericht iets aan te doen. Maar ik moest daar wel ineens mijn lengte en gewicht noemen, wat ik altijd een beetje probeer te vermijden...

Ik heb meteen gezegd dat er 8 kilo bij is gekomen sinds de medicatie en baanverlies, en volgens hem was dat heel goed te verklaren. Maar feit was dan wel dat ik die extra kilo's mee moet nemen de hele dag en dat was toch wel een puntje van aandacht...

WIST ik maar hoe ik er persoonlijk vanaf kom! Ja, je weet het wel, maar het werkt bij mij dus allemaal niet zo op de "gewone" manier... Zelf hoop ik met Lyrica te kunnen stoppen en daarnaast door fysio meer beweging te hebben.

Misschien als de eerste shock van de reva voorbij is en ik in het traject ben gestapt, ik zit te springen om ergo en andere gesprekken...

Ik heb al wat psychologische ervaringen (op ander gebied), dus zie daar echt niet tegenop. Ik weet wat het met me doet en voel me er echt niet "minder" of "gek" door.

Maar ik zie er zo tegenop om wéér opnieuw te beginnen bij iemand, wéér het verhaal te vertellen, wéér het vertrouwen van iemand op te zoeken. Voorlopig nog maar even bij mijn vertrouwde hapto blijven! :p

@ Fia: daar zou je zomaar gelijk in kunnen hebben!! Wéér een extra symptoom erbij... :D
E.R.

fysio-tegoed al op voor dit jaar

Bericht door E.R. »

fysio-tegoed al op voor dit jaar

[COLOR="Blue"]Even een vraagje tussendoor:


[CENTER][I]Mijn fysio-tegoed is al op voor dit jaar, help![/I][/CENTER]



Ik loop bij de fysio voor krachttraining/algemene conditie.
Nu heb ik maar 27 keer - ga elke week - en heb dit jaar al 20 verbruikt. Ik heb dus nog maar 7 keer voor de komende half jaar. :( Hebben jullie ook maar 27 keer? Dit is de max. bij mijn verzekering namelijk. Straks kom ik zonder te zitten en daar baal ik van! Ben net zo goed opweg!


Iemand ervaring of tips? :cool: (Ik val niet onder chronische ziekte geval, by the way, waarbij wel alles word vergoed.. :huh: )

Groetjes,
E.R.[/COLOR]
Belle73

Bericht door Belle73 »

Als je een definitieve diagnose hebt, dan heb je een chronische ziekte en kun je dus onbeperkt naar de fysio met een verwijzing van de neuroloog.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp