Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Revalidatie en alles wat daarbij hoort

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
knutselsmurf

resultaten

Bericht door knutselsmurf »

resultaten

Ik zit inmiddels 7 maanden in het revalidatietraject.
2 Keer per week fysiotherapie en 1 keer zwemmen.
Ergotherapie heb ik na 2 sessies laten vallen.

Op aanraden van de fysiotherapeute heb ik een diëtiste bezocht, een psychologe en een maatschappelijk werkster.
Op eigen verzoek ben ik na 3 maanden begonnen met zwemmen in het revalidatiecentrum.

En ik ga volgende week ook nog naar een andere revalidatiearts om te kijken of botoxinjecties iets voor mij zijn.
En naar de slaappoli i.v.m. een gestoord dag/nacht ritme.

Het gaat veel beter met me dan toen ik aan de revalidatie begon.
Vooral sinds ik zwem.
Dat gaat elke week beter. Bij de eerste les had ik een drijfhulpmiddel nodig en kon ik niks met mijn benen.

Vorige week begon het me te irriteren dat het bad zo kort is :-)
Toen ik begon met revalideren plaste ik soms in mijn broek als ik thuis mijn fiets in de berging wilde zetten.
En ik kon niet afstappen, ook al heb ik een damesfiets.

Ik heb me nu een truukje aangeleerd om zonder omvallen of mijn schoen te verliezen van die fiets af te komen.
Vorige week moest ik al plassen toen ik in het zwembad stapte, en ik heb het opgehouden tot na het aankleden en ik plaste als een echte vent.

Vorig jaar viel ik soms om, als ik moest stoppen. Mijn voeten schoten steeds van de trappers.
Vorige week heb ik er een kilometerteller op gezet, omdat ik nu weleens wilde zien hoe hard ik ging.
Toch 25, zonder wind.
Ik fiets 75 km per week.

Ik train nu op de legpress op 100kg.
Ik gebruik ook een soort handfiets, waarmee ik 20 minuten train tussen 65 en 90 watt.

Het is niet zo dat het vanaf dag 1 steeds een beetje beter ging.
Ik heb een ontsteking gehad waardoor het 2 weken beroerd ging.
Ik ging de eerste maanden maar heel langzaam vooruit.

Een paar weken geleden zei de fysio tegen me dat ik waarschijnlijk mijn top bereikt had.
En juist toen ging het opeens versneld beter.

Ik was toen ik begon erg mager, op een zeker moment woog ik nog maar 55 kg.
Vanmorgen wees de weegschaal 59 aan, dus ook dat gaat de goede kant op.

Ik heb veel geexperimenteerd met mijn eten.
De oplossing bleek : 2 keer per dag warm eten.
's-middags pasta en 's-avonds een wat zwaardere maaltijd met meer eiwit.

Vanaf dat moment schoten de sportprestaties omhoog.
Ik verlang nu weer naar even lekker bewegen, in plaats van dat ik al moe ben als ik er aan denk.

De vermoeidheid is er nog wel.
Als ik vrijdag na het zwemmen thuis kom, plof ik op mijn bed en als ik niet oppas, slaap ik 8 uur.
Mijn voeten optillen tijdens het lopen lukt ook niet.

De vermoeidheid is wel anders.
Ik kan het "ophouden" tot ik thuis ben en daarna stort ik in.
Knillis

Bericht door Knillis »

Een super prestatie Knutselsmurf met een super resultaat!

Ik zou zeggen "vooral doorgaan"!

Het "kost" veel (energie) maar dan heb je ook wat. Geniet van je overwinningen en van het leven :goed:

Erg leuk hier te lezen dat het zo goed met je gaat.
Sharon

Bericht door Sharon »

Wat een heerlijk bericht Knutselsmurf. Ontzettend leuk om te lezen dat je beloond wordt voor de energie en de tijd die je in het revalideren steekt :goed:
bos

Bericht door bos »

super goed knutselsmurf! Geeft mij ook weer de moed om vol aan de bak te gaan. Waar volg jij de revalidatie? Ik word nu doorverwezen naar de VU. Hoop dat het ook wat voor mij gaat doen :)
knutselsmurf

Bericht door knutselsmurf »

Het meeste in het OLVG ziekenhuis in Amsterdam. Zwemmen doe ik bij Reade op de Overtoom. Het OLVG en Reade werken samen. Reade huurt een verdieping van het ziekenhuis. De fysiotherapeut is in dienst van Reade, maar de psycholoog werkt weer voor het ziekenhuis. Je merkt er niks van, behalve dat je zelf moet checken of je niet 2 afspraken op hetzelfde moment hebt.
bos

Bericht door bos »

Ben je dan ook onder behandeling bij het OLVG? Ik kwam op de VU ivm onderstaand artikelen.

[url]http://www.msweb.nl/ms-centra/ms-centrum-amsterdam/2280[/url]

[url]http://www.msweb.nl/zorg-revalidatie/be ... rapie/1880[/url]

Heb vervolgens zelf een verwijzing gevraagd naar prof de Groot. Denk je dat Reade en OLVG dezelfde behandelwijze hebben? Lijkt me lastig om te weten bij welke behandeling je t beste terecht kan. Ben zelf namelijk onder behandeling bij een perifeer ziekenhuis, maar woon in Amsterdam en wil dus hier het revalidatietraject in.
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Super, Knutselsmurf! :goed:
Dawn

Bericht door Dawn »

Wauw wat super voor je! :goed:
knutselsmurf

Bericht door knutselsmurf »

[QUOTE=bos;1018895]Denk je dat Reade en OLVG dezelfde behandelwijze hebben?[/QUOTE]

OLVG is een ziekenhuis; Reade is een revalidatiecentrum. Ik had een waaier van problemen. Slecht lopen, weinig energie, blaasproblemen, moeite met acceptatie, praktische problemen thuis, verstoord dag/nacht ritme. Ze proberen alles aan te pakken, maar de meeste aandacht gaat naar de energie.

Voor het lopen heb ik al een gangbeeldanalyse gehad en er is ge-experimenteerd met spalken, maar de revalidatiearts is nog niet helemaal tevreden. Eerst wilde ze me voor een second opinion naar de VU sturen, maar die hadden een mega-wachtlijst.

Daarom ga ik in plaats daarvan volgende week naar een revalidatiearts van Reade. De revalidatiearts die ik nu heb werkt voor het OLVG, net als de neuroloog en de verpleegkundige.
Ik heb een complex loopprobleem. Links en rechts verschillend, erger als ik moe ben en ook nog de ene dag meer dan de andere.
Ik fiets liever, zelfs belachelijk korte stukjes.
bos

Bericht door bos »

Dank voor de info knutselsmurf. Ik denk dat onze klachten redelijk vergelijkbaar zijn met name mbt lopen. Probeer dat nu zelfstandig te verbeteren in de sportschool en met zwemmen, maar dat schiet niet echt op. Heb echt begeleiding hierin nodig en hoop dan ook dat zo'n revalidatie traject echt wat voor me gaat doen. Mocht het wachten erg lang duren bij de VU dan is Reade zeker een optie. Ik woon er immers tegenover. Net zo makkelijk :)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp