Rijbewijs verlengen

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik ben het voor het grootste deel helemaal eens met je uitleg Anne. Duidelijk omschreven.


Alleen dit:

[QUOTE=Anne=5;985809]
Je moet het bewijs van rijgeschiktheid dan ook naast je rijbewijs bij je hebben.[/QUOTE]

ben ik niet met je eens.

Het bewijs van rijgeschiktheid krijg ik van het CBR na de medische keuring en eventueel afgelegde rijvaardigheidstest.

Alleen mét dat bewijs kan ik bij het gemeentehuis mijn rijbewijs laten verlengen voor de periode die aangegeven wordt op het bewijs van rijgeschiktheid.

Pas dan wordt het rijbewijs (met beperkte duur) gemaakt en afgegeven en op het nieuwe rijbewijs staat weer tot wanneer hij geldig is.

Hoe het zit als je alleen mag rijden in een auto met aanpassingen (bv handbediening) weet ik niet want daar heb ik gelukkig (nog) geen ervaring mee.

Ik bewaar het bewijs van rijgeschiktheid bij alle papieren die gebruikt zijn voor de rijbewijsverlenging maar hoef hem niet bij me te dragen voor zover ik weet.
Anne=5

Bericht door Anne=5 »

Je zegt exact (maar duidelijker) wat ik bedoel.
Je moet met het bewijs van geschiktheid idd naar gemeentehuis om je rijbewijs te krijgen.

Alleen moet je nadat je je rijbewijs hebt gekregen (met of zonder codes en beperkte geldigheidsduur) het bewijs van geschiktheid bij je rijbewijs bewaren en meenemen, staat er bij mij zelfs op dat dat moet.

Aanpassingen heb ik ook gelukkig nog niet ik heb alleen de beperking automaat en beperkte geldigheidsduur en dat ik met de hele zwik medicijnen mag rijden.
Tientje

Bericht door Tientje »

Dannifan: Ik snap je punt!

Ik zie het zeker niet als vrijbrief, ik ben juist heel voorzichtig: ik ga niet rijden als ik vermoeid ben, slik overdag bewust geen medicijnen omdat ik niet onder invloed daarvan de weg op wil, ik drink geen druppel als ik moet rijden..

Ik heb nog nooit een bekeuring gehad en ook nog nooit schade gereden. Ik heb ook geen seconde gedacht dat ik mijn rijbewijs niet zou mogen verlengen.

Ik ben de molen in gegaan omdat mijn revalidatiearts aangaf dat ik dit verplicht was i.v.m. de verzekering. Het staat ook duidelijk op de site van het CBR vermeld.

Ik ben op zoek gegaan naar ervaringen, omdat ik wilde weten hoe dit proces zou verlopen en kwam erachter dat er dus heel veel mensen zijn die dus geen eigen verklaring invullen en gewoon het rijbewijs verlengen.

Ik vind dat persoonlijk niet handig en ben blij (tussen haakjes, want de hele rompslomp eromheen is natuurlijk niet leuk) dat ik zelf wel die eigen verklaring heb ingevuld en er daardoor dus ook zeker van ben dat ik gedekt ben door de verzekering, mocht er iets gebeuren. En 50,000 euro lijkt veel, maar als je betrokken raakt bij een ernstig ongeluk (god verhoede) is het heel weinig.

[B]Maar het is natuurlijk nog steeds aan mijzelf om op een verantwoorde manier de weg op te gaan. Ik ga niet ineens knettervermoeid autorijden omdat ik goedgekeurd ben en de verzekering goed geregeld is.. [/B]

Duidelijker zo? ;)
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Keurig Tientje van je.

Ik lees;
[B]Dhr. Bredewoud geeft aan dat er nog altijd niet een wettelijke plicht is om te melden aan het CBR dat je MS hebt.[/B] Wel is het je eigen verantwoordelijkheid als je zelf het idee hebt niet meer veilig te rijden zodat je samen met het CBR kan kijken naar eventuele een aanpassing in de auto zodat men veilig kan blijven rijden.

En wat is die 50.000 toch voor een getal???
Anne=5

Bericht door Anne=5 »

Dannifan: Wat mijnheer Bredewoud zegt klopt helemaal. Het is ook niet verplicht om te melden dat je MS hebt aan het CBR..... Da's algemeen bekend.
Maar daar gaat het nou net niet om. Zie wat verder terug in het topic geschreven is.
Tientje

Bericht door Tientje »

Als je het net zo sarcastisch bedoelt als je het schrijft Dannifan.. laat maar dan; blijkbaar maakt het niet uit wat ik schrijf.
Knillis

Bericht door Knillis »

[QUOTE=Anne=5;985829]Je zegt exact (maar duidelijker) wat ik bedoel.
Je moet met het bewijs van geschiktheid idd naar gemeentehuis om je rijbewijs te krijgen.

Alleen moet je nadat je je rijbewijs hebt gekregen (met of zonder codes en beperkte geldigheidsduur) het bewijs van geschiktheid bij je rijbewijs bewaren en meenemen, staat er bij mij zelfs op dat dat moet.

Aanpassingen heb ik ook gelukkig nog niet ik heb alleen de beperking automaat en beperkte geldigheidsduur en dat ik met de hele zwik medicijnen mag rijden.[/QUOTE]


Op de brief van het CBR die ik bij de vorige rijbewijs verlenging ontving stond niet vermeld dat ik die brief samen met het rijbewijs bij me moet hebben als ik ga rijden.

Waarschijnlijk is dat zo omdat ik tot nu toe nog zowel in een schakelauto als in een automaar mag rijden. De geldigheidsduur staat op het rijbewijs vermeld dus daarvoor heb ik de brief van hrt CBR niet nodig. Verder heb ik geen beperkingen.

Eind dit jaar zullen we het weten want onze huidige auto is een automaat en als ik dit keer opnieuw een rijtest moet doen zal ik voor zover ik begrijp uit verhalen van anderen, ook alleen nog maar automaat mogen rijden als ik de test afleg in onze eigen auto.
Anne=5

Bericht door Anne=5 »

Heb maar effe mijn brief erbij opgesnord. Er staat het volgende.

..."Wij raden u aan de volledige omschrijving en betekenis van de beperkende codes in deze brief te bewaren bij uw rijbewijs"

dus.... je hebt eigenlijk wel gelijk. Ze raden het alleen aan :haha::haha:
Dannifan

Bericht door Dannifan »

[QUOTE=Tientje;985848]Als je het net zo sarcastisch bedoelt als je het schrijft Dannifan.. laat maar dan; blijkbaar maakt het niet uit wat ik schrijf.[/QUOTE]

Lees het zoals je wil en denk ervan wat je wil, ik bedoel het goed.
Tientje

Bericht door Tientje »

Oké, excuus dan! :hand:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp