Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Rijbewijs verlengen

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Steenbokje76

Re: Rijbewijs verlengen

Bericht door Steenbokje76 »

Nou ik moet helaas wel een rijtest doen. :bah:

Dit stond in de brief van het CBR:

Waarom moet u een rijtest doen?
Er is bij u sprake van Multiple sclerose met mogelijk functiebeperkingen.


Dit terwijl neuroloog in het verslag had aangegeven dat mijn beperkingen het rijden niet beïnvloeden. Heel lief van haar. Maar daar gaat het CBR dus niet zomaar blind vanuit.. en op zich logisch want de neuroloog weet niet hoe ik auto rijd.

Moet voor die rijtest eerst naar Rotterdam rijden = 30 min rijden en daar moet ik nog een rijtest doen van een uur! Heb lang in Rotterdam gewoond, dus ken de stad grotendeels, maar kom er al een aantal jaren niet meer. Het is een ONWIJS drukke stad met enorm veel verkeer..
En zolang rijd ik nooit meer achter elkaar. Juist vanwege de cognitieve problemen.

Maarja we zien het allemaal wel weer. Ik ga er gewoon vanuit dat ik slaag!
Soms heb ik wel gewoon echt even genoeg van die MS shit. Niks lijkt meer makkelijk te gaan. :cry:
Marina

Re: Rijbewijs verlengen

Bericht door Marina »

Steenbokje76 schreef: 15 mar 2022, 11:30 Soms heb ik wel gewoon echt even genoeg van die MS shit. Niks lijkt meer makkelijk te gaan. :cry:
:knuffel: :aai:

Balen dat je toch een test krijgt :hmmm:.
Zou iemand je niet kunnen brengen naar de testlocatie? Dat scheelt toch weer een half uur zelf moeten rijden. En is er misschien nog gelegenheid om te oefenen zodat je misschien wat zekerder bent?

Ik vind het wel goed dat je dit doet hoor :thumbup: ! En lijkt me ook goed voor je gemoedsrust wanneer je slaagt en bevestiging hebt dat je veilig en verantwoord de weg op kunt blijven gaan voorlopig.
Steenbokje76

Re: Rijbewijs verlengen

Bericht door Steenbokje76 »

@Marina

Dank voor je berichtje. :) oefenen zou voor mijzelf weinig toevoegen. Zo'n rijtest is een moment opname en ik weet de rit ook nu nog niet. Autorijden an sich gaat gewoon nog wel. En ik heb vanaf mijn 18e al kunnen oefenen met autorijden. Dat zou voldoende moeten zijn.
En ben ook wel van mening dat je met een rijbewijs en ruimschootse rijervaring overal zou moeten kunnen rijden. In drukke gebieden etc. ook. Heb 19 jaar in het drukke Rotterdam rond gereden. Altijd zonder problemen. En als dat me nu niet meer lukt, dan moet ik mijn conclusies gaan trekken misschien. De rijtest is een afspiegeling van rijden in het dagelijks leven dus dat zou dan gewoon goed moeten komen. En zo niet, dan niet. Zeg ik nu heel stoer hoor... maar ja dat is wel hoe het is eigenlijk. Iemand mij laten brengen is geen optie. Ik ga moet er namelijk in mijn eigen auto heen en iedereen werkt ook rond die tijd.
Daarna moet ik ook weer half uur terug, dus wordt gewoon 1 grote test die middag. :ster:
Maar dan rijd ik hopelijk wel met minder spanning terug.

Ik heb de rijtest al gepland voor maandagmiddag aanstaande. Dat was de eerste optie.
Dan ben ik er maar vanaf! En ik ga er gewoon vanuit dat ik ga slagen! :zon:

Bedankt voor het meedenken. Lief van je!
Marina

Re: Rijbewijs verlengen

Bericht door Marina »

@Steenbokje76 als je al zoveel jaren rijervaring hebt, en zelfs in een heel drukke stad, dan zou je er wel vanuit mogen gaan dat dat genoeg oefening is ja :). Ik doelde dan ook eigenlijk vooral op dat je zolang nooit meer achter elkaar rijdt tegenwoordig en dat dat misschien nog wat te oefenen is. Misschien een beetje een naieve gedachte van mij :heilig:

Goed van je dat je meteen voor de eerste optie hebt gekozen :girlpower: !
Alvast heel veel succes gewenst :zon: !!
Iris J.

Re: Rijbewijs verlengen

Bericht door Iris J. »

Heb ook ooit een rijtest gehad bij t CBR in Nijmegen, zag er toen ook heel erg tegenop, wist ook niet wat me te wachten stond.
Ik weet wel dat te geen examenachtig iets is, ze meten de kracht in je benen en verder moest ik gewoon een minuut of 10 rijden, stukje autoweg en verder gewoon 80 en 50 km wegen.
Moest wel een noodstop maken of je reactie snel genoeg is.

het heeft echt niet veel te betekenen vond ik toen en diegene besliste ook voor hoe lang ik t rijbewijs kreeg.

Ik heb t later met verlengen ook nooit meer hoeven te doen.

In ieder geval succes!!
Steenbokje76

Re: Rijbewijs verlengen

Bericht door Steenbokje76 »

@Marina ,
hi!
Helemaal geen naïeve gedachte hoor, denk dat sommige mensen er wel baat bij kunnen hebben door extra te gaan rijden. Bij mij komt de onzekerheid meer voort uit het feit dat dit een test is en mijn rijbewijs ervan af hangt. Soms rijd ik nog wel meer dan een uur, maar ik kies er nu vaak niet meer voor omdat ik dan er na vaak heel erg moe ben. Het rijden op zich gaat ook bij een uur (of langer) nog goed. Het lange autorijden of rijden in drukke gebieden etc vergt alleen wel heel veel van mijn concentratie en aandacht de laatste jaren. En als er dan iemand naast je zit die ook nog op je vingers kijkt.. is een extra prikkel.

Dank je @ maandag! :)
Steenbokje76

Re: Rijbewijs verlengen

Bericht door Steenbokje76 »

@Iris J.

Bij CBR Nijmegen heb ik ooit praktijkexamen gedaan! Dat was in 1994, was toen net 9 maanden 18 jaar. :-)
Bij mij gaan ze de onderdelen denken en doen testen. Het stukje doen is idd kracht testen, noodstop etc. Dat zal met mijn lichamelijke milde beperkingen vanuit de MS te maken hebben. Het stukje denken heeft te maken met mijn cognitie en dan testen ze of je langere tijd je aandacht, concentratie etc. bij het rijden kan houden.

Als alles goed gaat, ga ik nog proberen om mijn rijbewijs voor 5 jaar verlengd te krijgen i.p.v. 3jr. Al zullen ze wellicht advies neuroloog hierin volgen. Maar proberen kan uiteraard geen kwaad ;).
Marina

Re: Rijbewijs verlengen

Bericht door Marina »

Steenbokje76 schreef: 16 mar 2022, 10:37 Bij mij komt de onzekerheid meer voort uit het feit dat dit een test is en mijn rijbewijs ervan af hangt. Soms rijd ik nog wel meer dan een uur, maar ik kies er nu vaak niet meer voor omdat ik dan er na vaak heel erg moe ben. Het rijden op zich gaat ook bij een uur (of langer) nog goed.
Ah oke, ik snap het. In ieder geval is het dan wel goed en fijn te weten (voor jezelf) dat het rijden op zich ook nog goed gaat als je een uur of langer moet rijden!
Als je dan voor de test goed uitgerust bent (zo goed als mogelijk natuurlijk) en met jouw jarenlange rijervaring, ook in drukke gebieden, zou het wel goed moeten komen :)!
Dan is het misschien vooral een kwestie van je zenuwen onder bedwang houden. Misschien heb je nog iets aan wat tips die ik las:
- denk niet dat je foutloos kunt rijden op het examen. Dat lukt eigenlijk niemand. Als je fouten maakt, gaat het erom dat je die zelf veilig oplost
- doe van tevoren iets dat je ontspant zodat je niet de hele tijd bezig bent met de test in je gedachten
- eet een banaan van tevoren: goed tegen de zenuwen en ontspant de spieren door de magnesium die er in zit
Steenbokje76

Re: Rijbewijs verlengen

Bericht door Steenbokje76 »

@Marina
hi!

De test zit er op en het ging goed. :) Vond het erg lijken op een praktijkexamen. Kreeg stukje snelweg, rijden in woonwijk, 30 km zone, rotondes etc. Was enorme drukte op de weg met dit goede weer.
En moest ook de noodstop maken vanuit 40 km snelheid, volop op de rem, als test. Dit ging ook goed.
Vooraf werd de kracht in mijn benen gemeten via aparaatje op de rem. Er werd hiermee vastgesteld dat de kracht in mijn linkerbeen, een stuk minder is dan rechts. Maar nog wel goed genoeg!!
Ik koppel ook alleen met links en dat is ook weer opgelost door tzt een automaat te gaan rijden... die tip gaf hij mij ook al voorafgaand aan de rijtest. Rijden met schakelbak is toch moeilijker dan automaat en valt toch onder het multitasken en dat vergt meer energie als je rijdt. Zeker bij neurologische aandoeningen gaf hij aan.
(tijdens rijtest ging schakelen & koppelen heel vloeiend, ook mijn aandacht voor voetgangers en fietsers was heel goed).
het viel hem wel op dat ik veel om me heen keek, soort adhd achtig noemde hij dat.
En dat weet ik van mezelf... dat doe ik sinds een jaar... soms weet ik nml niet meer of ik al op bijv. fietspad gekeken heb of er iemand aankomt of niet, dus dan doe ik dat nog een keer. Dus doe alles dubbel voor de zekerheid. Dat heb ik echter maar niet gezegd.
Dit is ontstaan is door die cognitieve problemen.

Bedankt nog voor je tips. Ik was halverwege de week niet meer zenuwachtig voor de test en heb mijn normale dingen gedaan de afgelopen week. Uiteraard vandaag wel beetje zenuwachtig maar niet te erg gelukkig.
Het rijbewijs wordt nu ws voor 3 jaar afgegeven en daarna maar weer kijken hoe het met me gaat. Weet ik zelf nu ook echt nog niet. :confused:
Afwachten even op bericht CBR, maar mijn huidige rijbewijs is nog bijna 3 jaar geldig dus heb geen haast hiermee.
Marina

Re: Rijbewijs verlengen

Bericht door Marina »

Yess :goed: :klap:, gefeliciteerd :bloem: !! Top, ben blij voor je :D !

Het lijkt me ook heel prettig en een geruststelling om te weten nu dat de kracht in je linkerbeen nog goed genoeg is en dat je aandacht ook voor fietsers en voetgangers nog goed is! En al doe je alles dubbel, zolang het op die manier werkt en alles goed gaat..
Heel fijn!!
Ging het terug rijden nog goed ook?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp