Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Tecfidera en bijwerkingen

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Tecfidera en bijwerkingen

Bericht door Toeter »

Mirei schreef: 10 sep 2021, 10:33
Ivm glutenvrij en lactose vrij is de geadviseerde 'boterham met pindakaas of ontbijt met kwark' ontbijt wat lastig, nu muesli met quinoa gaat goed tot nog toe -
De kwark en pindakaas worden geadviseerd omdat ze hoog zijn in proteïne en vet, dat beschermt je gestel tegen de tecfidera.

Pindakaas is hoog in proteïne en vet, maar die boterham hoef je er niet bij te eten. Je kunt ook kloddertjes pindakaas (of gemengde notenpasta) op plakjes banaan smeren. Nog verrassend lekker ook.

Muesli met quinoa lijkt me vooral koolhydraten.

In principe kun je dus alles eten wat hoog is in proteïne en vet. Gebakken eieren, avocado met (gerookte) kipfilet, een vette vis (vooral s ochtends lekker ;))

Albert Heijn heeft trouwens ook lactosevrije roomkaas en kwark die niet al te duur is.

Heb je contact met de ms-verpleegkundige? Ik ben een beetje verbaasd dat dit niet is uitgelegd, terwijl je zoveel klachten hebt.

Oh wat ik nog wilde toevoegen: meestal went je lichaam wel aan tecfidera en straks kun je waarschijnlijk weer gewoon eten wat je gewend was.

Dat je niet denkt 'ja hallo elke dag gebakken eieren, straks kom ik 10 kilo aan om deze medicijnen te kunnen verdragen'

Ik neem mijn ochtendpil nu in met koffie met melk en ik eet pas bij de lunch. Dat kon eerst echt niet maar ik gebruik het nu bijna een jaar en nu gaat het goed.
Mirei

Re: Tecfidera en bijwerkingen

Bericht door Mirei »

Fijn! Dat geeft de burger moed! Dank!
Roadrunner

Re: Tecfidera en bijwerkingen

Bericht door Roadrunner »

Ik nam het inderdaad in met soya yoghurt, en glaasje soya bananenmelk.

En helaas, die zware diarree ken ik, dikke maand gehad in het begin. Ging vanzelf weer over daarna. Vergeet niet, als je het het erg lange tijd hebt, iets als bijvoorbeeld O.R.S. zout te nemen. Zo lang diarree, de kramp schiet anders in je ledematen continue.
Ruby+

Re: Tecfidera en bijwerkingen

Bericht door Ruby+ »

Dag Mirei,

Vervelend dat je zulke bijwerkingen hebt. Ik had zelf ook last van misselijkheid en diarree toen ik begon met Tecfidera en bij de overgang van 120 naar 240.

Op aanraden van tips op dit forum at ik voordat ik Tecfidera nam eerst een eiwitreep, dan de pil zelf, en vervolgens at ik nog iets kleins. Dat hielp bij mij al veel met de misselijkheid en buikpijn.

Ook ben ik later mijn eerste pil pas bij de lunch gaan nemen in plaats van het ontbijt. Ik ben namelijk niet zo'n grote ontbijter en als ik niet genoeg at, dan waren de bijwerkingen veel erger. Wel zorgde ik er dan voor dat er minstens 4 uur en bij voorkeur langer zat tussen lunch en avondeten.

Van de diarree heb ik toch nog wat langer last gehouden. Ik merkte zelf dat het met veel rijstgerechten minder erg was dan met bijvoorbeeld aardappelen of vet eten. Uiteindelijk is dat vanzelf overgegaan. Nu ik al een jaar Tecfidera gebruik, hoef ik niet meer zo extreem op te letten met wat ik eet bij de pil. Dus hopelijk gaat het bij jou met de tijd ook vanzelf wat beter.
Klick

Re: Tecfidera en bijwerkingen

Bericht door Klick »

ik at in het begin een hele eiwitreep als ontbijt bij de tec, nu doe ik 1/3 reep en een grote bak koffie
D-Cheryl

Re: Tecfidera en bijwerkingen

Bericht door D-Cheryl »

Lastig hé, die bijwerkingen.
Ik neem inderdaad vaak die boterham met pindakaas, maar een ontbijtpap als havermout legt ook een goede bodem.
Vetvrij en tec gaan bij mij na 2 jaar nog steeds niet goed samen: magere kwark of magere yoghurt dus niet.
Als ik een flush heb, helpt een eetlepel olijfolie meestal bijna direct.
Diekies

Re: Tecfidera en bijwerkingen

Bericht door Diekies »

Je gaat vanzelf merken waar je op gaat reageren. Zo kreeg ik mega flush als ik ff een wit (stok)broodje at. En met te veel koffie, maagpijn.

Maar goed, ik ga na een kleine pauze binnenkort weer beginnen. (Hopelijk blijft de huiduitslag weg) Heb alweer een emmertje Grieks yoghurt in huis. Idd, als je lactose hebt, is dat een beetje lastig ja. Misschien nog ff wat extra tips vragen bij je ms-verpleegkundige.
Merk wel dat buiten de ms-poli weinig kennis is van tecfidera.
Reacties hier zijn daarom zeer prettig.

Succes!
Diekies

Re: Tecfidera en bijwerkingen

Bericht door Diekies »

Je gaat vanzelf merken waar je op gaat reageren. Zo kreeg ik mega flush als ik ff een wit (stok)broodje at. En met te veel koffie, maagpijn.

Maar goed, ik ga na een kleine pauze binnenkort weer beginnen. (Hopelijk blijft de huiduitslag weg) Heb alweer een emmertje Grieks yoghurt in huis. Idd, als je lactose hebt, is dat een beetje lastig ja. Misschien nog ff wat extra tips vragen bij je ms-verpleegkundige.
Merk wel dat buiten de ms-poli weinig kennis is van tecfidera.
Reacties hier zijn daarom zeer prettig.

Succes!
D-Cheryl

Re: Tecfidera en bijwerkingen

Bericht door D-Cheryl »

Ohja, ik maak havermoutpap met water, niet met melk. Dat gaat prima!
Ruby+

Re: Tecfidera en bijwerkingen

Bericht door Ruby+ »

Ik gebruik inmiddels twee jaar tecfidera. In het begin waren de bijwerkingen het ergst, maar een deel daarvan is gelukkig uiteindelijk overgegaan.

Wel ben ik altijd last blijven houden van maagpijn, oprispingen en boeren. Ik heb zelfs het idee dat het de laatste maanden erger wordt. Ik vroeg mij af of anderen hier ook nog last van hebben en of het bij jullie ooit helemaal weg is gegaan.

Ik las hier op het forum over Vumerity als alternatief voor tecfidera. Dit medicijn zou minder bijwerkingen moeten hebben. Volgens mijn neuroloog is dit echter voorlopig nog niet beschikbaar in België dus helaas voor mij geen optie.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp