Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Tecfidera en bijwerkingen

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
D-Cheryl

Re: Tecfidera en bijwerkingen

Bericht door D-Cheryl »

Ik gebruik de tec nu 3 jaar. Ik herken persoonlijk de bijwerkingen die je noemt niet maar volgens mij zijn het geen onbekende bijwerkingen voor Tecfidera.

Ik gebruik al bijna vanaf het begin een maagbeschermer ernaast.
Misschien dat nog eens proberen als je verder wel tevreden bent?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Tecfidera en bijwerkingen

Bericht door Toeter »

Ik herken het ook niet!

Ik had sowieso alleen milde bijwerkingen. Buikpijn kreeg ik in het begin alleen als ik niet goed had gegeten, maar nu kan ik de pil gewoon op mn nuchtere maag nemen en krijg ik geen buikpijn. Ik heb ook geen flushings meer.

Wel heel vervelend dat je nog steeds zo'n last hebt! Ik kan me voorstellen dat je er erg van baalt.

Merk je ook verschil met hoeveel last je hebt, als je een atevig ontbijt neemt?

Sterkte met het zoeken naar een oplossing.
Ruby+

Re: Tecfidera en bijwerkingen

Bericht door Ruby+ »

Bedankt voor jullie reacties! En fijn dat bij jullie de bijwerkingen uiteindelijk zijn weggegaan.

De maagpijn die ik soms ervaar is totaal anders dan in het begin. Toen hielp het inderdaad om wat steviger te eten. Nu lijkt het meer alsof ik een soort van overgevoelig ben geworden. Ik heb ook meer en vaker last van de oprispingen en boeren.

Ik had nog niet gedacht aan een maagbeschermer. Ik gebruik wel soms aspirine tegen het flushen (daar heb ik ook nog dagelijks last van). Maar ik zal ook eens vragen aan de huisarts of neuroloog of dat kan helpen. Bedankt voor de tip!
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Tecfidera en bijwerkingen

Bericht door Toeter »

Hmmm als het anders is dan de pijn in het begin, is een bezoekje aan de huisarts ook wel verstandig.

Er zijn heel veel aandoeningen die maagpijn en oprispingen geven. Zoals bijvoorbeeld gastritis en helicobacter pylori.

Het is altijd verstandig om andere oorzaken uit te sluiten.

Vergeet je wel eens een pil? Heb je het dan minder?

Misschien interessant om eens te testen of de klachten blijven als je 1 of 2 pillen overslaat.

Als dat fijner voelt kun je daarover overleggen met je neuroloog.
Ruby+

Re: Tecfidera en bijwerkingen

Bericht door Ruby+ »

Als ik 1 of 2 pillen vergeet of oversla merk ik inderdaad direct verschil. Het is dan niet helemaal weg, maar wel beduidend minder. Vandaar ook het vermoeden dat het door de Tecfidera komt. De neuroloog zei dat veel bijwerkingen minder worden of verdwijnen binnen een aantal maanden tot jaar. Wat betreft ben ik een beetje de uitzondering.

Binnenkort ga ik nog eens langs de huisarts. Naast die maagbeschermer zal ik zeker nog eens informeren of hij vermoedt of er ook nog andere zaken kunnen spelen.
AngelNoa

Re: Tecfidera en bijwerkingen

Bericht door AngelNoa »

Ruby+ schreef: 29 sep 2022, 19:42 De neuroloog zei dat veel bijwerkingen minder worden of verdwijnen binnen een aantal maanden tot jaar. Wat betreft ben ik een beetje de uitzondering.
Oa vreselijke maagpijn en flushing van kop tot teen waren bij mij de oorzaak dat ik niet eens op heb kunnen hogen. Vijf weken geprobeerd maar het werd niet minder. MS-verpl. had dit nog nooit meegemaakt. De neuro vond het middel ook erger dan de kwaal op deze manier en dus ben ik gestopt.
Ruby+

Re: Tecfidera en bijwerkingen

Bericht door Ruby+ »

Klopt helemaal wat je zegt. Helaas zijn er ook mensen die het helemaal niet verdragen. Vervelend dat dat bijna jou zo erg is dat je het niet hebt kunnen voortzetten. Hopelijk heb je andere medicatie gevonden die beter bij je past!

Wat ik bedoelde is dat als je die eerste periode voorbij bent en het voldoende verdraagt, dat vaak - maar zeker niet altijd- de bijwerkingen minder worden. Bij mij is dat gelukkig ook deels het geval geweest. Mijn flushings zijn bijvoorbeeld nog aanwezig, maar veel minder erg dan in het begin. Daarom dat ik het vreemd vind dat de maagklachten geleidelijk aan erger worden. Ik ga daarom volgende keer zeker bij de huisarts/neuroloog eens verder informeren.
AngelNoa

Re: Tecfidera en bijwerkingen

Bericht door AngelNoa »

Ruby+ schreef: 30 sep 2022, 19:17 Klopt helemaal wat je zegt. Helaas zijn er ook mensen die het helemaal niet verdragen. Vervelend dat dat bijna jou zo erg is dat je het niet hebt kunnen voortzetten. Hopelijk heb je andere medicatie gevonden die beter bij je past!
ik gebruik niks meer. Nooit willen doen, 1x geprobeerd; zelfs de neuroloog durft me niks meer voor te schrijven.
TinaW

Re: Tecfidera en bijwerkingen

Bericht door TinaW »

Hey iedereen,

Ik ben pas gestart en buiten wat lichte ongemakken en de flushing viel het goed mee. Nu was ik zondagochtend mijn pil vergeten en had deze s' middags genomen. Helaas is mijn maag daar helemaal van slag van geraakt in combinatie met die van s'avonds. Echt ziek maandag en dinsdag, met veel maagpijn en misselijkheid. Heb er gisterenavond geen genomen en het gaat instant veel beter. Nu heb ik pantomed, een maagbeschermer op voorraad liggen. Weet er iemand of dat mag gecombineerd worden met Tecfidea? Zou het anders eens een weekje durven combineren. Binnen 3 weken zowiezo al naar de dokter, dus niet veel zin om extra afspraak te maken. Zeker gezien het al wat beter gaat.
PS: Blij om te horen dat de bijwerkingen normaal verdwijnen of minder worden. :)
Klick

Re: Tecfidera en bijwerkingen

Bericht door Klick »

@TinaW de tijd tussen 2 tec pillen is heel belangrijk! vooral in t begin. als je de ochtendpil later neemt neem dan ook de avondpil later.
en denk aan je eten, erbij eten en het liefst met veel eiwit is belangrijk. (ik neem in de ochtend een eiwitreep met de tec..)
neem de pil midden in je maaltijd. dan valt hij lekker zacht.

je moet t zo zien, tec is een zuur en dat is een belasting voor je maag.
je moet het verdelen… kijk ermee uit.. vergeten kan je ook als vergeten bestempelen en de pil bewaren in je tas (als je hem een keer vergeet mee te nemen..) inhalen en daarmee de tijd tussen pillen verkorten is geen goed idee..

de maagbeschermer moet je even aan je msverpleegkundige of tec contactpersoon vragen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp