Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Tecfidera en bijwerkingen

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Klick

Bericht door Klick »

Lareb weer wat geleerd ;)
idd 4x gemeld.. Biogen zou het moeten weten, ook omdat dit al jaren een topic is bij gebruikers van tec. Heb echt het gevoel dat ze het niet willen weten..

b12 gebruik ik 5000mcg per dag
b8 en b11 moet ik me nog in verdiepen goeie tip ;)
ik heb b8 in huis ff inlezen voor ik iets slik..
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

B11 kan ook goed zijn, aangezien je met het slikken van b12 meer b11 verbruikt.

Ook staat b11 bekend als 1 van de vitaminen bij haaruitval.
Billy

Bericht door Billy »

Ben je al bij de huisarts geweest voor wat waarden te prikken? Ik had 2 jaar geleden ook extreem haaruitval en gebruik dit medicijn niet ;).

Ferritine was heel veel te laag bij mij.
Klick

Bericht door Klick »

beetje late reactie...:o
nee ik ben nog niet bij de ha geweest..
Ferritine
b11
ff op inlezen..
b8 gebruik ik inmiddels 2 wk, maar helpt nog niet echt..
Klick

Bericht door Klick »

b11 gekocht en ingenomen inmiddels👍
Iris J.

Bericht door Iris J. »

Ben vandaag met de zevende week Tecfidera begonnen. Zit nu op 2x daags 240 Mg.

Ik weet niet of er meer gebruikers zijn die last hebben van een vol gevoel en pijn achter t borstbeen dat vooral met liggen heel vervelend is, net of het helemaal verkrampt.
Moet dan t bed aan t hoofdeinde hoger zetten en dan zakt t wel iets maar niet helemaal.
Overdag heb ik wel dat volle gevoel maar niet die vervelende pijn.

Hierdoor kan ik steeds maar hooguit 2 uurtjes slapen en dan soms echt een paar uur wakker.
Ben echt gebroken door die slechte nachtrust, heel erg vermoeiend.

Vraag me af of dit wordt verergerd door de Tecfidera.
Had daar voorheen ook wel eens last van maar niet zo heftig.
Ik gebruik al jaren maagzuur remmers.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Poeh dat klinkt heel naar zeg! Ik zou het met de neuroloog bespreken!

Misschien dat andere maagbeschermers kunnen helpen?

Neem je de pil in het midden van de maaltijd in?

Brocacef-verpleegkundige zei dat je bij maagpijn kunt proberen om nog iets vets en eiwitreiks te eten, dat dat kan helpen.
Iris J.

Bericht door Iris J. »

Heb mijn klachten gemeld bij Brocasef, hebben deze klacht eigenlijk nog nooit gehoord. Konden mij verder ook niet echt advies geven als wat ik zelf al weet en doe.

Heb het ook bij de MS verpleegkundige gemeld, ook zij heeft dit nooit als bijwerking gehoord.
Maar zegt ik zeg niet dat het niet kan.
Ik kan eventueel weer terug gaan naar de 120 Mg om het zo wat langer op te bouwen, probeer nu ‘s avonds nog een kracker of zo te eten dat de maag niet te leeg is.

Heb van de huisarts nu nog een extra drankje voor maagzuur Antagel gekregen. Dat helpt wel ietsje.
Een andere maagzuur remmer is wat moeilijker omdat ik ook bloedverdunners heb en daar niet alles mee samen kan.

Wil ook niet meteen minderen met het medicijn.
Moet volgende maand toch naar de internist dan zal ik het probleem ook eens met hem bespreken.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Een cracker is qua maagbescherming een beetje karig. Misschien eens kaas erop of pindakaas op smeren voor wat vet en proteïnen.

Of wat volle kwark eten.
Job

Bericht door Job »

Ik zou het goed in de gaten houden. Dit klinkt niet goed. Het kan ook helemaal los staan van de Tecfidera.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp