Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Prednisonkuur, dagopname of driedaagse opname?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Artemis-

Bericht door Artemis- »

Lieve Miriam,

Heeft de neuroloog jou ook verteld wat de winst kàn zijn na zo'n prednisonkuur?
Voors/tegens?
Eigenlijk kijk ik er een beetje van op dat dit is voorgesteld...:???:

Naar wat ik weet van jou, heb je al zeker twee jaar dezelfde laesie in het ruggenmerg, en is het beeld tot nu toe ongewijzigd gebleven.
Of ben ik inmiddels achter op jou ontwikkelingen, en speelt er nu wel een actieve ontsteking of nieuwe laesie?

Volgens mij(maar kan ook mis hebben:o) wordt een pred kuur vooral gebruikt om een actieve laesie, en daardoor schub, sneller rustig te krijgen...
Wellicht dat de neuroloog gewoon 'iets' wil proberen?

Maar even terug komende op jou vraag...;)
Ik zou zo'n eerste kuur kiezen voor ziekenhuisopname.
Je wordt in de gaten gehouden, zodoende kan er vlot iets gewijzigd worden indien nodig.

Sterkte met overdenken...:knuffel:
Snowym

Bericht door Snowym »

Ik heb mijn eerst kuur poliklinisch gedaan. In 2 uurtjes was ik weer thuis. Heerlijk.
De bijwerkingen onstonden mn na de kuur.
De 3e dag benik zelfs 's middags naar Amsterdam geweest, er was toen een feest, iets met MS zoveel jaar, mijn eerste MS-uitje.
Behalve een rode biet (je gezicht:D) had ik toen geen klachten.

Maar je moet doen waar jij je het beste bij denkt te voelen. Ik vind het prettig om in mijn eigen omgeving te zijn en ik ben evt. in 10 min. in het ziekenhuis.
Wel een tip; laat het langzaam(3 uur) inlopen, dan heb je minder last van bijwerkingen. En opgelost in 500 ml. Dit heb ik bij de volgende kuren gedaan en dat scheelde enorm in de bijwerkingen.
veronique68

Bericht door veronique68 »

Ik heb tegenwoordig mijn kuur gewoon thuis.
Dan komt er één legt het infuus aan en na het infuus vertrekt zij/hij weer. Ideaal
WoodyF4u

Maak de keuze die het beste past bij je gevoel

Bericht door WoodyF4u »

Maak de keuze die het beste past bij je gevoel

Ik neem aan dat je ondertussen de keuze al wel hebt gemaakt.
Volg in ieder geval je eigen gevoel en laat je niet beïnvloeden door de mensen in het ziekenhuis.
Als jij het prettiger vindt om het via opname in het ziekenhuis te doen, dan moeten ze dat accepteren.

Uiteindelijk werken stress en MS ook niet echt goed samen.
Als je nu dus last hebt van de schub en ze die nu met de predkuur willen onderdrukken, dan moet je dat ondergaan in een omgeving die voor jou het meest comfortabel is.

Ik wens je sterkte.
move

Bericht door move »

3 daagse opname!!!!

dan rust je meteen uit en kom je niet in de verleiding toch nog

dingen te gaan doen.

Ik heb 2 keer dagopname gehad en vond dat erg vervelend. Je gaat

toch even dat boodschapje doen of iets anders waardoor je niet je

rust neemt..

Nu geen keus meer, ik heb de laatste 3 keer een kuurtje in pilvorm

gekregen. Dan merk je er helemaal niets van en ga je gewoon door

met je dagelijkse dingen.

suc6 met het maken van de keuze
Nessa

Bericht door Nessa »

Ik heb de eerste kuur direct na de diagnose gekregen. Ik was toen toch opgenomen voor onderzoek en ben gebleven voor de kuur. Wel hebben ze de infusen zo gepland dat ik op zaterdagavond nog naar huis kon.

Als ik nu weer een kuur zou moeten, dan zou ik niet voor opname kiezen. Het geeft wel rust, maar je zit niet in je eigen omgeving. Het infuus zelf duurt meestal maar kort,. Dus er is dan veel tijd over op een dag die je in die medische omgeving door moet brengen.

Maar het is net je eigen gevoel: ik heb in het ziekenhuis ook mensen gezien die kozen voor opname. Omdat ze alleenstaand waren en er in het ziekenhuis voor ze werd gezorgd en er een wakend oog was. Of juist omdat ze kinderen hadden en thuis niet aan hun rust toekwamen,
Sharon

Bericht door Sharon »

Bij de eerste kuur heb ik een opname gehad, daarna kreeg ik ze via dagopnames.

De laatste 2 kuren heb ik thuis gehad via Eurocept. Dat vind ik echt ideaal. De verpleegkundige komt dan bij je thuis, zit bij je zolang het infuus loopt en gaat als alles goed gaat weer naar huis.

Ik vind het heerlijk dat ik niet elke dag naar het ziekenhuis moet. Thuis een infuus krijgen in je vertrouwde voelt voor mij erg prettig.
Mocht je zin hebben om te kletsen dan kan dat, mocht dat niet zo zijn dan is de verpleegkundige met haar eigen dingen bezig.

Sterkte :knuffel:
chyta

Bericht door chyta »

[COLOR="Purple"]Moeilijke keuze hoor , vooral omdat je alleen woont !

En je weet niet hoe je gaat reageren .. Zou het geen optie zijn dat je het de eerste dag aankijkt , hoe je er op reageerd , en naar aanleiding daarvan beslist ?????

Thuis vond ook ik het fijnst , maar heb ook nooit de keuze gehad .

Wens je sterkte toe en hoop dat het mag helpen , en dat de bijwerkingen mee mogen vallen 😉

Liefs chyta[/COLOR]
MissGarfield

Bericht door MissGarfield »

Heel erg bedankt voor alle reacties!!

Ik kreeg gistermiddag telefoon van de MSverpleekundige en zij was toch echt voor opname, omdat het mijn eerste kuur is en ik dus alleen woon. Als er vervelende bijwerkingen zijn, zit ik er alleen mee als ik thuis ben.

Na eerst een pruillipje (mijn kat drie dagen alleen :eek: ja, ik ben zo'n muts), heb ik haar advies maar aangenomen.
Máár.... ik vind het een goeie tip om de eerste nacht aan te kijken en als het dan goed gaat zou ik inderdaad toch nog de tweede nacht naar huis kunnen.

De kuur zal waarschijnlijk heel snel kunnen. De MSpleeg zou vermelden dat ik dan wel graag volgende week zou willen, dan kan ik nog even het e.e.a. regelen (en voor mij niet onbelangrijk: mezelf voorbereiden).

Ja, de bedenkingen dat ik zo'n kuur doe zijn niet onterecht. Het is zeer de vraag of het überhaupt iets op zal leveren. Het initiatief kwam ook van mij; de neuro heeft er mee ingestemd, maar ook duidelijk gezegd dat hij zich afvraagt of het meerwaarde heeft.

Ik kreeg er zelf ook twijfels over of ik er wel goed aan deed. Ik heb dit met de MSverleegkunde besproken en zij noemde dat een andere neuroloog ook wel eens kuren deed wanneer het beeld zo verloopt als bij mij.

En dus wil ik het toch doen. Dan gebeurt er tenminste iets. Dan zal het ook niet blijven knagen. Tsja.... Misschien een rare beslissing, maar wie weet, misschien ook niet.
Snowym

Bericht door Snowym »

Ik heb voor mijn eerste kuur 9 maanden met enorme zrnuwpijn gelopen. Door de kuur was de pijn in 3 dagen weg. Dus: het zou kunnen helpen. Helaas was na 4 maanden de pijn weer terug. Niet geschoten is altijd mis en ik kan me voorstellen dat je iets wilt proberen.

MAAIKE
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp