Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

B12 en ziek voelen

Alles omtrent voeding en supplementen
vlinder009

B12 en ziek voelen

Bericht door vlinder009 »

Hoihoi

Sinds drie dagen neem ik B12 smelttabletten. Sinds ik deze gebruik voel ik me 'niet lekker'. In de zin van misselijkheid, opgezette buik en ineens erg vermoeid, traag reactievermogen. Ik hoop niet dat ik een schub krijg.

Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met deze klachten na gebruik van B12(?)

Alvast bedankt!
PetraH

Bericht door PetraH »

Ik herken het niet. Maar je kunt misschien een paar dagen stoppen, kijken of de klachten wegtrekken en dan weer opnieuw proberen?

Ik slik ook B12, alleen geen smelttabletten, maar pillen van de Hema.
loesepoes

Bericht door loesepoes »

Vlinder.....heb je echt een B12 tekort....is dit een uitslag? Zo ja.....waarom dan geen injecties?
pokey

Bericht door pokey »

welke b12 slik je (merk en hoeveelheid)

is het alleen b12 of multi B ?

misschien een reactie op een hulpstof/vulmiddel ??
Artemis-

Beginverergering klachten...

Bericht door Artemis- »

Beginverergering klachten...

Vlinder, je kan inderdaad na het starten van vit. B12 'beginverergering' van klachten ervaren...

In principe is dit normaal, je lijf gaat flink aan de slag met B12...dit verschijnsel komt vrij veel voor.
Laat je hierdoor niet ontmoedigen, doorgaans normaliseert dit binnen enkele weken...;)

Succes ermee !
vlinder009

Bericht door vlinder009 »

Hallo,

Artemis, we zijn nu ruim een week verder en ik had gedurende vorige week steeds wat klachten, ook van doofheidsklachten die ik al een tijdje niet meer gehad heb. Heb vanaf vandaag het gevoel dat ik wat helderder in mijn hoofd ben oid. Gisteren was ik zo moe dat ik mijn ogen amper open kon houden...

Ik heb de smelttabletten van Bloem recovery power. Ik heb dit op eigen initiatief genomen omdat ik eens wilde weten of ik me er wat beter door ging voelen en al vanaf mijn 15de met zeer ernstige vermoeidheidsklachten loop.

Artemis, heb je verder nog info over B12 (ook in relatie met MS)?
Stance59

B12

Bericht door Stance59 »

B12

Hallo lezers van dit,
ken jullie niet en jullie mij ook niet natuurlijk, want dit is de eerste keer dat ik iets laat horen, maar hebben jullie voor B12 al eens op "stichting B12 tekort" gekeken. Is heel interessant, vooral de gelijkenis
met MS. Heb zelf veel B-complex gebruikt en dat gaf veel verbetering.
vlinder009

Bericht door vlinder009 »

[QUOTE=Stance59;971006]Hallo lezers van dit,
ken jullie niet en jullie mij ook niet natuurlijk, want dit is de eerste keer dat ik iets laat horen, maar hebben jullie voor B12 al eens op "stichting B12 tekort" gekeken. Is heel interessant, vooral de gelijkenis
met MS. Heb zelf veel B-complex gebruikt en dat gaf veel verbetering.[/QUOTE]

Stance, daar heb ik ook op gekeken. Ook las ik een hele waslijst aan klachten door een vit B12 tekort en ik moet zeggen dat ik daar, behalve de glossitis, alle klachten bij mezelf van herkende (inclusief suïcidale gedachten).

Wel heb ik de diagnose MS, maar ik hoop toch een beetje dat veel klachtjes verlicht kunnen worden door het eea (in dit geval vit B12).
Artemis-

Bericht door Artemis- »

[QUOTE=vlinder009;970979]Hallo,

Artemis, we zijn nu ruim een week verder en ik had gedurende vorige week steeds wat klachten, ook van doofheidsklachten die ik al een tijdje niet meer gehad heb. Heb vanaf vandaag het gevoel dat ik wat helderder in mijn hoofd ben oid. Gisteren was ik zo moe dat ik mijn ogen amper open kon houden...

Ik heb de smelttabletten van Bloem recovery power. Ik heb dit op eigen initiatief genomen omdat ik eens wilde weten of ik me er wat beter door ging voelen en al vanaf mijn 15de met zeer ernstige vermoeidheidsklachten loop.

Artemis, heb je verder nog info over B12 (ook in relatie met MS)?[/QUOTE]

Helderder in het hoofd is veelal het eerste verschijnsel, d.w.z. knapt het snelste op na starten van B12 suppletie.

Er is geen directe relatie met MS, maar in de groep mensen met auto-immuun ziekten, ze je gemiddeld meer patiënten die een tekort/ laag B12 hebben.

Vitamine B12 is o.a. nodig voor een goede opbouw van myeline(de omhulsels van onze zenuwen).
Bij MS word deze myeline afgebroken...dus in die context is het belangrijk de B12 op het juiste peil te houden.;)

Voor meer (gedegen) info verwijs ik je graag naar: Stichting B12 tekort.
vlinder009

Bericht door vlinder009 »

Dankje Artemis! Ja, was vandaag aan het studeren en normaal moet ik een zin altijd minimaal 2x lezen voordat ik hem in eigen woorden kan samenvatten en nu had ik de meeste tekst na 1 keer lezen al (letterlijk) in mijn hoofd. Gisteravond een quiz gedaan en ik wist de antwoorden en gewoon het gevoel alles beter op een rijtje te hebben en ook iets minder onhandig te zijn oid.

Neem je zelf ook B12 en/of had/heb je een tekort?


Bedankt dat je je info wilde delen! Ik zal nog eens op die site kijken.

Groetjes van Vlinder
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp