Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Tuin Balkon en Terras topic deel 3

Hier kun je alles kwijt wat niets of niet direct met MS te maken heeft
Suzan

Bericht door Suzan »

Er zit een heel slinks en slim struikrovertje in mijn tuin....

Sinds een aantal weken zie ik regelmatig dat m'n insectenhotels geplunderd worden. :hmmm:

Er wordt dan zo'n rietje/bamboostokje uit het geheel getrokken en geopend. Het insect, of de eitjes die ze er in gelegd heeft worden dan opgepeuzeld want ik vind dat steeds open en leeg op de grond.
De resten van bewoning zijn nog zichtbaar.

Het begon er mee dat er stukjes zaagsel en ander verstopmateriaal uit de kast getrokken waren. Ergens in juli had een vogeltje dat ontdekt.
Want ik heb m'n tuinklompjes daar onder staan, en steeds had ik zaagselprutjes er in zitten. :???:

En ik weet dat het een vogeltje moet zijn, want ik zie regelmatig hele kleine vogelpoepjes daar onder de insectenhotels op de container of tafeltje wat er onder staat.

Er heeft dus een slim vogeltje uitgevogeld ( :D) hoe het gebruik kan maken van die insectenhuisvesting.

Knap van het vogeltje, alleen jammer voor m'n insecten die dachten een veilig schuil/nestplekje gevonden te hebben..... :sorry:
Suzan

Bericht door Suzan »

Zo. De GFT-container zit weer even vol. Heb net de vlinderstruik bruut gesnoeid. Niet het "gewone onderhoud" maar dus echt drie enorme dikke, verhoutte takken die al járen niet gesnoeid zijn geweest weggehaald.

Ik heb een giga vlinderstruik in de achtertuin. Fantastisch ding. Helaas alleen jaren verwaarloosd dus vreselijk uit de kluiten gewassen en hij blokkeert zo ongeveer het totale looppad.
Dus elke keer als ik daar langs moet lopen met m'n tassen vol boodschappen of sowieso als ik via de achterdeur weg wil, zit ik klem in de struik, vast met m'n haren en noem maar op. Knetterirritant dus.

Vorig jaar had ik 'm al wel bescheiden gesnoeid, me niet realiserend dat het ding nog tientallen centimeters weer in de breedte zou gaan.
Dus nu heb ik gewoon op hoop van zegen een poging gedaan om 'm nog wat te verjongen zonder 'm te vermoorden.

Volgende week de andere takken nog wat bescheidener snoeien, zodat hij wel weer (gedeeltelijk) in bloei kan komen. Want de insecten zijn enorm blij met de struik. En ik ook... als ik niet er in blijf hangen. :ogen:

Zo jammer.... Het is zo'n mooie struik, alleen door verwaarlozing is het een last i.p.v. een lust. :hmmm:
Ik hoop dat 'ie overleeft.
Knillis

Bericht door Knillis »

Het zal vast goedkomen met je vlinderstruik al weet ik niet zeker of hij aankomende jaar wel bloemen zal hebben.

Wij hebben ooit een enorme vlinderstruik tot vrijwel de grond afgeknipt (afgezaagd). De eerste zomer geen bloemen maar het jaar er op stond hij er weer prachtig bij.

Dat zelfde hebben we ooit gedaan met een oleander. De takken werden steeds langer, dunner en de onderste helft van de plant was bladloos.

Mijn man heeft hem toen ook helemaal kort geknipt en tot m’n verrassing hebben we inmiddels weer een prachtig volle oleander.

Succes met de verdere tuinwerkzaamheden.
Suzan

Bericht door Suzan »

Ja, de vlinderstruik bloeit op tweejarig hout, vandaar dat ik ook maar een paar dikke takken gesnoeid heb.
Want die boom was afgelopen zomer een oase van zoemers... Je hoorde de struik op ruime afstand "brommen". :)

(Voordat mensen denken dat je daar als mens "last" van hebt, nee hoor. Ik ben knetterallergisch voor prikbeesten maar maak me geen seconde zorgen dat ik geprikt word. De bijen/wespen zijn véél te druk met nectar verzamelen van de bloemen, zolang ik ze met rust laat zijn we vriendjes. ;) )
Nessa

Bericht door Nessa »

Hortensia's bloeien ook op 2-jarig hout. Daarom snoei je normaal de takken die vorig haar bloeiden, weg. En laat je de nieuwe takken staan.

Maar ik zag vandaag dat er nauwelijks nieuwe takken staan die vorig jaar geen bloemen droegen.... ik vrees dat ze dus toch een tik hebben gehad van de droogte. En dat we dit jaar weinig bloemen hebben:(
Elenitsa

Bericht door Elenitsa »

Ik ga dit jaar beginnen met een moestuintje.
Anderhalf jaar geleden huis met tuin gekocht en een deel van het betegelde deel gaat eruit om plek te maken voor allerlei groenvoer. Afgelopen jaren wel al druk geweest met die AH moestuintjes in potten en daar soms best wel leuk van gegeten.

Plan voor de komende jaren is sowieso meer bloemen in de tuin. Er ligt nu vooral heel veel grind, dus dat ga ik er langzaam uitwerken en vervangen door bloemen en struiken. Eerst achter. En daarna voor (daar ligt echt alleen maar grind).
Suzan

Bericht door Suzan »

Je maakt me blij met dit bericht. Ik word tegenwoordig zo droevig van al die betontuinen van nu. Er leeft niets meer, alles wordt "weg ge-designd"...

En ondertussen al die mensen maar klagen dat het zo heet achter het huis is dat je er overdag niet kunt zitten en de riolering het regenwater niet aankan tijdens zomerse buien.
Hoe zou dat toch komen??! :ogen:

En dan heb ik het nog helemaal niet over de insectensterfte en het simpele feit dat er geen egel kan overleven in die tegeltuinen...
Maar ach, zolang we alles in de natuur maar flink dood maken, komt het vanzelf wel goed met onze kinderen en kleinkinderen. :cool:
Elenitsa

Bericht door Elenitsa »

Ja, ik weet het.
Mijn wens tot meer planten in de tuin is ook deels inderdaad voor de natuur en de insecten. Maar ook omdat ik het leuk vind. Nu nog mijn vingers wat groener zien te krijgen.

Zal binnenkort anders eens wat foto’s maken en laten zien wat het nu is.
Suzan

Bericht door Suzan »

[URL="https://www.nu.nl/binnenland/5785245/ne ... ogels.html"]'Nederlanders maken zich zorgen over verdwijnen van insecten en vogels'[/URL]

Lekker schijnheilig mekkeren over het buitengebied (want daar ben je tenslotte niet verantwoordelijk voor dus dat kun je gemakkelijk afschuiven) en ondertussen je tuin volgooien met tegels en round-up op je terras spuiten omdat het onkruid zo hardnekkig terugkomt....
Knillis

Bericht door Knillis »

Groene aanslag, onkruid en mos tussen de tegels/straatstenen kun je heel makkelijk te lijf gaan met schoonmaakazijn.

Er op spuiten op een mooie zonnige dag. Echt lekker ruikt het op een gegeven moment even niet (beetje “poepgeurtje”) maar alles ziet er weer schoon en fris uit.

Schoonmaakazijn is (voor zover ik weet niet schadelijk voor insecten etc. Maar ik hoor graag als het anders zou zijn.

Inmiddel hebben we geen tuin meer maar een balkon maar ook die tegels moeten af en toe schoongemaakt worden.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp