Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vitamine D - deel 5

Alles omtrent voeding en supplementen
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Er op letten dat je genoeg buiten komt, is altijd een goed idee. Is voor iedereen gezond. En 8 minuten per week op een zonnebedje zou ik ook nog wel redden met mijn Uthoff.
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

[QUOTE=Toeter;1106644]Er op letten dat je genoeg buiten komt, is altijd een goed idee. Is voor iedereen gezond. En 8 minuten per week op een zonnebedje zou ik ook nog wel redden met mijn Uthoff.[/QUOTE]

Ik zorg sowieso dat ik iedere dag buiten kom, maar in het najaar en op bewolkte dagen dan is er niet veel Vit.D te produceren door de huid.

Ik zie het niet zitten om half ontbloot over straat te gaan op minder zonnige dagen om maar meer huidoppervlak ontbloot te hebben om zonlicht op te nemen.
De medemens zal daar ook niet echt blij mee zijn.;)
Klick

Bericht door Klick »

[QUOTE=Mulder's Girl;1106621]Vandaag kwam ik dit artikel tegen, over het gevaar van hoge dosis Vit.D supplementatie.

Ergens vraag ik me toch af of er waarheid in dit artikel zit...
Ik merk nog steeds,ondanks supplementatie, dat zonlicht nog het beste effect op mij lijkt te hebben. Ook wat hij schreef over calcium overload, klinkt akelig bekend.....het zou best eens de oorzaak kunnen zijn van mijn hoge bloed calcium, ondanks een normale PTH waarde.

[url]https://www.facebook.com/notes/garrett- ... 903016705/[/url]

(Als jullie de link niet kunnen openen, dan kan ik het hele artikel wel knippen en plakken.)[/QUOTE]

inmiddels is het gelukt :p

en ik heb een andere mening.
Hier kan ook waarheid in zitten hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ik zit in de “vitamine D tunnel” ;)
ik geloof er in dat als je mineralen en vitaminen in balans zijn je de beste weerstand hebt en je lijf het beste kan presteren.

Ik heb wel weer even een trigger gekregen om te kijken naar UVB, omdat ik nu de zon schijnt me toch beter voel, vooral minder mistig..
misschien zit er nog wel een stofje in zonlicht wat we nodig hebben..

de laatste tijd veel en snel blauwe plekken dus k2 maar weer nemen.

ik gebruik nooit meer zonnebrandcrene en ben minimaal (opgeteld) een uur buiten per dag..
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Ja,de juiste balans van vitaminen en mineralen heb je idd (volgens hem) nodig zodat het lichaam effectief Vit.D kan produceren.
De laatste keer dat mijn waarde is getest was in februari dit jaar, toen was de waarde 175. Dat zou dan inhouden dat ik iig voldoende van de genoemde mineralen en vitaminen heb (...mag ook wel o.a. met alle supplementen:ogen:) ,voor het lichaam om er vit.D van te maken....

De Vit.D tunnel heb ik ook heel lang in verkeerd...en nog steeds wel,maar ik begin toch mijn twijfelingen te krijgen over mijn (hoge) dosering. Wat ik interessant vond is dat hoge dosering over een langere periode, het immuunsysteem juist zou onderdrukken.

Als ik erover denk, zou het wel een logische verklaring zijn waarom mensen met autoimmune ziektes vooruitgang ervaren bij hogere dosis.....omdat het immuunsysteem compleet wordt onderdrukt. Uiteindelijk functioneert het dan als een pleister op de wond, want het lijkt me ook niet wenselijk als 'de deur openstaat' voor vanalles en nog wat.
Nessa

Bericht door Nessa »

[QUOTE=Mulder's Girl;1106774]Als ik erover denk, zou het wel een logische verklaring zijn waarom mensen met autoimmune ziektes vooruitgang ervaren bij hogere dosis.....omdat het immuunsysteem compleet wordt onderdrukt.[/QUOTE]

Als dit het werkingmechanisme zou zijn, dan zou je verwachten dat een hoge dosis vit D gepaard gaat met meer infecties en ontstekingen (zoals je bij de remmers ziet die op de T en B-afweercellen werken) en waarschijnlijk ook vaker kanker. Ik weet niet of dat wel eens onderzocht is?
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

[QUOTE=Nessa;1106825]Als dit het werkingmechanisme zou zijn, dan zou je verwachten dat een hoge dosis vit D gepaard gaat met meer infecties en ontstekingen (zoals je bij de remmers ziet die op de T en B-afweercellen werken) en waarschijnlijk ook vaker kanker. Ik weet niet of dat wel eens onderzocht is?[/QUOTE]

Geen idee.....ik weet wel dat Vit.D een anti-ontstekende werking zou hebben.
Wat betreft infecties.....ik heb zelf wel het idee dat ik met het e.e.a. kamp.

Wat betreft de mineralen en vitamine balans/tekort theorie om goed vit.d aan te kunnen maken. Ik denk dat daar wel waarheid inzit, want ik vond het altijd al opmerkelijk dat Coimbra's patiënten in eerste instantie vnl Brazilliaans waren. Je zou verwachten in zo'n zonnig land dat mensen daar niet met tekorten kampen (als ze buiten komen).
MarcC

Bericht door MarcC »

Ik slik al ruim een jaar dagelijks een tabletje van 800IU vitamine D. 2 maanden geleden bloed laten prikken --> een vitamine D gehalte van 80. Best aardig, maar ik wil toch graag rond de 150 zitten. En mijn huisarts gaat daar gelukkig in mee.

6 weken geleden begonnen met een oplaaddosis van 50.000IU per week (zelf verdeeld over iets meer dan 7.000 elke dag), en dat 4 weken lang. 2 weken na start met het vitamine D - opladen voelde ik me beter en beter, meer energie, ik kon beter bewegen, minder snel moe. Na 4 weken opladen weer gestopt met de 50.000IU vitamine D per week. En eigenlijk begon het na een weekje weer minder met me te gaan. Placebo, inbeelding? Ik vind het allemaal wel heel toevallig, zeker omdat ik in het verleden wel vaker hetzelfde heb ervaren.

Nu wil ik echter op een verstandige manier doorgaan met vitamine D supplementatie en minimaal op die 125 blijven, liever nog naar 150. Wat is slim om te doen. Doorgaan met wekelijks 50.000IU lijkt me niet handig (in 4 weken van 80 naar 125), dan wordt het vitamine D gehalte waarschijnlijk te hoog.

Wat is wijsheid? Dosis halveren misschien? Ik ga in ieder geval mijn huisarts ervan proberen te overtuigen weer mijn vitamine D gehalte te laten testen. Ben erg benieuwd naar de waarde nu ik 2 weken geleden ben gestopt met vitamine D.

groetjes, Marc
Klick

Bericht door Klick »

ik kan je er niet bij helpen helaas...

ik gebruik die stootkuur al 3jr en zit nu op de 100..
zelf denk ik dat het niet zo snel zakt, of je lijf moet veel verbruiken..
toen ik deze stootkuur al gebruikte en mn waarden omhoog kropen had ik een schub en daarmee kelderde mn D (ontdanks doorgaan met stootkuur) met ik geloof iets van 20 punten...

als je voelt dat je lijf het beter doet met dan zonder is dat ook wat waard natuurlijk! dan zou ik kiezen voor met
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

En 2 tabletten nemen? Of 3?

Ik neem zelf in druppelvorm 5000ie per dag. 1000ie per druppel (25mcg), dus 5 druppels.

10 euro voor een flesje waar ik maanden mee doe. Voor dat bedrag ga ik niet in conclaaf met de huisarts.

Hoe zit het met je overige vitamines? Slik je magnesium? Vitamine K? Dat zijn belangrijke vitamines die helpen om je vitamine D waardes omhoog te krijgen.
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

@Toeter Welk merk gebruik jij van de D3 druppels? Ik heb zelf wel eens van Bonusan de druppels gebruikt,maar die zijn niet zo hoog gedoseerd per druppel.
Gesloten Vorig onderwerpVolgend onderwerp