Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vitamine D - deel 5

Alles omtrent voeding en supplementen
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Het merk is AOV, is een goed merk. Ook wel eens van het merk NOW gehad en van vitaminstore huismerk. Allemaal hebben ze er 1 met 1000ie per druppel.
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

[QUOTE=Toeter;1107222]Het merk is AOV, is een goed merk. Ook wel eens van het merk NOW gehad en van vitaminstore huismerk. Allemaal hebben ze er 1 met 1000ie per druppel.[/QUOTE]

AOV ken ik inderdaad, daar heb ik wel eens een ander supplement van gehad.
Bedankt!
Klick

Bericht door Klick »

mijn waarde na de zomer is 99..
1 puntje gezakt, die zag ik niet aankomen... na deze zomer had ik verwacht hoger te zitten.
maar iig ook niet extreem gezakt dus :D ;)
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Toevallig heb ik recentelijk een DNA-test gedaan. Hieruit kwam o.a. dat ik een genmutatie heb (een van de twee) m.b.t. Vitamine D receptors.

Over dit gen werd geschreven dat mensen met dit gen effectief Vit.D zouden kunnen omzetten van inactieve naar actieve vorm. Dat het dus soms kan zijn dat je gemeten waarde lager is dan de aanwezige actieve vitamine D.
Meestal wordt de inactieve vorm (1,25D) gemeten in het bloed en niet de actieve vorm (0.25D). Waardoor suppletie niet altijd wenselijk kan zijn.

Ik zou vooral dus uitgaan van hoe je je voelt Klick. Als je je nu niet slechter voelt,dan zou ik niet te veel waarde hechten aan het nummertje van de meting.
Klick

Bericht door Klick »

helemaal met je eens!
je hebt gelijk, ik wil van nature alles kunnen verklaren, maar zo werkt het niet. Ik gebruik nog altijd de D-cura en ga dat zo houden. Ik voel me er prima bij (voor zover dat kan).

wel denk ik (weer verklaring zoekend :haha:) dat ik te weinig mg gebruik.. hahaha ik moet ophouden.. streefwaarde is 100-150 dan is 99 ook prima :haha::haha:
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ik heb ook ooit in een onderzoek gelezen (in dit topic, maar waar en welk deel?):

Dat als je veel supplementeert en je daarna in de zon gaat, je waardes niet verder stijgen, maar je lichaam de 'neppe' vitamine D vervangt door zelf aangemaakte vitamine D.

En dat je daardoor nooit een overdosering kunt krijgen als je supplementeert en daarnaast veel in de zon zit.

Dat zou een verklaring kunnen zijn!

Verder vind ik 1 puntje minder niet echt 'gezakt'. Kan ook nog een miniem afrondingsverschil zijn. Was je vorige keer 99,6 en deze keer 99,4 .
Klick

Bericht door Klick »

dat is een mooie verklaring ;) dank je
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

[QUOTE=Toeter;1112997]
En dat je daardoor nooit een overdosering kunt krijgen als je supplementeert en daarnaast veel in de zon zit
.[/QUOTE]

Van de zon kun je idd geen overdosis vitamine D krijgen, van suppleren wel. In de zon zitten verandert niks aan dat risico.

Te veel slikken terwijl je in de zon zit, kan dus wel. ;) Maar dan moet je wel heeeeeeel veel slikken.
Miss J

Bericht door Miss J »

En wie is nu zo dom te veel te slikken niemand toch :???: :haha:
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

@ sylvia: het onderzoek zegt dus dat je waardes niet verder stijgen van zon, als je supplementeert. Dat de synthetische vitamine d wordt afgebroken en vervangen door zelf aangemaakte.

Zoals de casus van klick: de verwachting is dat als voor de zomer je waardes 100 zijn, dat het na de zomer hoger is, omdat je dan naast je supplementen, ook nog in de zon hebt gezeten maar dat bleek niet zo te zijn.

Ik heb het verder zelf nooit getest. Ik kan het onderzoek ook niet meer vinden. Veel van de links op de eerste pagina werken ook niet meer. Msweb lijkt zijn website opgeruimd te hebben.
Gesloten Vorig onderwerpVolgend onderwerp