Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Traditionele Chinese Geneeskunde

Alles omtrent voeding en supplementen
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

DC, dank voor je toevoeging. Metaalachtige smaak is een bekend verschijnsel, maar de MSvpk kon mij niet zeggen waar het mee te maken had. Hierbij wordt dus echt vooral uitgegaan van het westerse verschijnsel. Het is "gewoon" een bijwerking. Bij ketose gaat het volgens mij om een fysiek proces en afvalstoffen enzo.

Vanuit de TCM ben ik dus verder gaan kijken en mijn docente onderschrijft mijn gedachtengang: Pred is een aanval op je Xin (hart). Als dit systeem verstoord raakt, kan er een bittere smaak ontstaan. Voor mij vallen er dingen op hun plek. Want door een verstoorde Xin (hart), is er geen goede voeding voor de Pi (milt) met als gevolg een veranderde eetlust, vochtophopingen en spierklachten. Allemaal bijwerkingen van de pred!

Ik zou bijna een nieuwe scriptie willen schrijven, deze keer over Westerse medicatie en TCM! :D
Bixi

Bericht door Bixi »

Heel interessant allemaal, complimenten dames voor zo een leuke topic en initiative!

Ik heb wel een vraagje - als ik het gelezen heb worden groene bladerige saladen aangeraden voor de "lege bloed" en verwarming, maar de rauwkost is koelend... Nu ben ik een beetje aan twijfelen wat precies bedoeld word - mag b.v.b. veldsla gegeten worden?
Ik heb wel begrepen dat rucola verwarmend is...

En nog een vraag - cocos zou caprylzuur als ingrediënt hebben en daardoor dcht ik altijd dat die schimmel-bestrijdend is. Nu lees ik dat die juist niet aanbevolen is. Weet iemand waarom ? Is cocos damp-wekkend misschien..?

Ik neem iedere ochtend graag havervlokken en voeg ik toe een lepel van gemalen cocos en een lepel lijnzaden. Ik doe soya melk met vanille smaak over en het is hemelse ontbijt voor mij! Het enige is - ik heb soyamelk niet warm gemaakt tot nu toe, gaa ik doen vanaf nu...
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Havermout kun je ook heel goed met warm water maken hoor, zo doe ik het altijd. :)
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Hoi Bixi, dank voor het compliment over het topic. :) Ik heb je bijdrage blijkbaar even gemist afgelopen dagen, maar dankzij DC is het topic weer omhoog.

Groene bladgroenten zijn prima, dus inderdaad veldsla, rucola, eikenblad, etc. Alleen ijsbergsla bevat bijna alleen water en heeft geen toegevoegde voedingswaarde. Met rauwkost wordt bedoeld: rauwe tomaat, paprika, wortel, etc. Als je zelf "hitte"-kenmerken hebt, is het niet zo erg. Maar vaak is er toch een verstoring van de milt en kan rauwkost beter vermeden worden.

De kokos: ik ben er zelf ook niet uit. Het schijnt een super olie te zijn, maar inderdaad bij MS afgeraden. Ik wil nog een keer kijken waarom dan precies.
Bixi

Bericht door Bixi »

Hoi leeuwtje-nl,

Bedankt voor je reactie!

Ik heb veel last van "wind" - spasmes, stijfheid van benen, trillen (na dat ik het hier gelezen heb, heb ik mijn tong ook uitgestoken voor de spiegel en die trilde ook!) en "koude". Ik weet niet of er ook een "milt" verstoring is - ik neem aan van wel, zelfs dat het milt eerst uit evenwicht was en het rest kwam als vervolg...

Ik begrijp dat de groene bladeren voor ons goed zijn maar het brengt mij een beetje in de waar - vallen ze niet onder de "salade" klasse, en zijn ze dan niet koelend...?

Groetjes,

Bx
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Je hebt een pm terug, en ook hier kom ik bij je terug. Eerst mijn oog laten herstellen... ;)
vlinder009

Bericht door vlinder009 »

Hoi allemaal,

Was vanochtend wat aan het googelen en kwam op de Chinese geneeskunst.

En toen zag ik dit topic, superinteressant!

@Leeuwtje, doe je ook nog aan de Chinese geneeskunst en geef je zelf ook behandelingen?

Ik las ook een lijst, dat ging over het 'Chang Ming dieet'. Vond het erg interessant.

Zou het kunnen helpen bij het verlichten van de ms-klachten (spasmen, pijn, vermoeidheid etc.)?

En wat zijn geschikte dranken? Ik kom nu niet verder dan groene thee, maar dat is ook te uitdrogend?
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Hey Vlinder, ik "doe" nog steeds wel iets met de TCM, maar ik werk er verder niet mee aangezien ik afgekeurd ben. Ik geef wel hobbymatig nog massages aan vrienden en familie, en ik wissel uit met huidige studenten.

Het Chang Ming dieet ken ik niet. Wat ik heb geleerd, is dat je echt individueel naar klachten moet kijken. De TCM kent geen "MS", maar werkt wel met specifieke klachtenbeelden en tongdiagnostiek.

Groene thee is inderdaad vochtafdrijvend, en daarmee uitdrogend. Beter is om gewoon heet (gekookt) water te drinken. Elke thee is een kruid, en een kruid heeft effect op het lichaam. Heet water is beter dan gewoon koud/lauw water, vanwege de warmte die de miltmeridiaan nodig heeft om je lichaam zo optimaal mogelijk te laten functioneren.

Qua dranken is het eigenlijk heel simpel: geen suiker, geen zuivel, geen koffie, geen zwarte thee, liefst ook geen groene thee en afwisselende kruidentheeën. Maar bovenal: heet water, en vooral geen koude dranken uit de koelkast of met ijsblokjes. (Ook niet in de zomer...)
vlinder009

Bericht door vlinder009 »

@Leeuwtje, bedankt voor je advies!!

Leef jij ook volgens de Chinese geneeskunst? En zo ja, wat heeft het jou gebracht, voornamelijk voor je MS?
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

De TCM heeft mij vooral kennis en inzicht gegeven. :D De moeilijkste stap is om er ook echt naar te leven. :o Ik ben wel veel minder zuivel gaan gebruiken en ik drink geen koffie. Maar het beste om zulke dingen te testen, is om iets 2 weken uit je voeding te halen, en het na 2 weken weer te gaan gebruiken. Dan merk je echt verschil, en zulke dingen heb ik nog nooit gedaan, ik ben gewoon gaan minderen.

Heel goed is het ook om 3x daags warm (of eventueel weer afgekoeld) te eten, bij het laatste kun je denken aan rijstsalade bijvoorbeeld: is allemaal gekookt, maar je kunt het gewoon "koud" als lunch eten. Heel goed is verse soep voor het ontbijt, maar dat doe ik eerlijk gezegd alleen in de winter.

Ik pas dus kleine dingen toe en voel me daar goed bij. Maar het belangrijkste vind ik mijn kennis, met name van de Chinese gezondheidszorg. Ik lees hier bijvoorbeeld dingen over haaruitval bij bepaalde medicatie, en denk dan zelf meteen: "Haaruitval betekent een disfunctie van de niermeridiaan", en dus zou ik meer water gaan drinken en bijvoorbeeld detox-thee gaan gebruiken. Dat vind ik een veel fijnere denkwijze dan "Het is nou eenmaal een bijwerking".

Toen mijn teennagels ineens loslieten toen ik overstapte van Rebif 22 naar 44, wist ik meteen dat mijn leverfunctie verstoord was. En zo zijn er heel erg veel dingen die je als signalen kunt zien en waar je aan kunt werken. Beter zou natuurlijk zijn om 100% volgens de TCM te gaan eten en er massages bij te ontvangen. (Chinezen gaan in hun lunchpauze gewoon even naar de masseur die op elke straathoek zit, puur uit preventie. Wij gaan misschien 2x per jaar een keer vanuit het Wellness-principe, en dan ontspannend, en niet als onderhoudsbeurt voor je meridiaansysteem. Want geloof mij dat een échte Chinese massage allesbehalve pijnloos is als je er net mee gaat starten!)

Maar de waarheid is dat ik weinig discipline heb en dus al snel weer bezwijk voor het koekje bij mijn kruidenthee en een zak chips in het weekend. En een boterham bij het ontbijt is makkelijker dan de dag ervoor een pan verse pompoensoep maken..... ;)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp