Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

struikelen

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
diorama

struikelen

Bericht door diorama »

Hallo,

Ik had een vraagje, in de laatste drie, vier weken heb ik al een paar keer gestruikeld (linker voet) eerst drie keer met heel goedkope botjes en nu met platte schoenen.

Eerste keer was het heel erg, ik kon niet op mijn been lopen en heb die nog eens verstruikeld. mijn enkel doet nog altijd pijn als ik bvb op mijn knieen probeer te zitten.

Ik vraag me nu af of dit iets met MS te maken heeft?! Zijn er mensen die mij zouden kunnen helpen? Verder heb ik geen problemen met lopen of wandelen ....

Grts,
Diorama
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Daar begon het bij mij mee voordat ik mijn sleepbeen kreeg. Ik vond traplopen zonder leuning toen ook opeens eng. Het kan dus met MS te maken hebben, maar het hoeft natuurlijk niet. Misschien je neuroloog even bellen?
diorama

Bericht door diorama »

wel ik ga morgen naar de neuro voor controle, maar nu werd ik wel een beetje bang en wilde hiet hier een keer vragen :???:

ik vraag me af of mijn neuroloog dat zou kunnen weten...
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Misschien kan hij wel iets bepalen aan de hand van neurologische testjes en/of vragen over je exacte klachten.

Het is iig heel fijn dat je morgen naar je neuro moet. Ik hoop dat hij je onzekerheid weg kan nemen. Veel sterkte morgen.
MetYumi

Bericht door MetYumi »

ben regelmatig gevallen in mijn MS carrière, mij werd door andere peopletjes gezegd dat ik mijn voeten goed moest optillen. :ogen:
ik tilde mijn voeten goed op maar toch viel ik regelmatig, krijg je er gratis bij als je MS hebt.
ik lag op de grond voor ik wist, heb te vaak de stoeptegels van dichtbij mogen bekijken. :D
Billy

Bericht door Billy »

Het half jaar voor mijn diagnose ben ik ruim 10 x gevallen. Al vonden andere dit zorgelijk, ik zag er niets kwaads in :ogen:.

Paar x van de trap, over een opstaand randje, over glad ijs, ergens achter blijven hangen in de winkel... Gebeurt iedereen toch :D.

Ik kreeg ook een klapvoet tijdens het sporten. Wist alleen niet dat het een klapvoet was, maar dacht dat ik harder moest sporten.

Bij mij was het een combi van een slecht evenwicht samen met een voet die niet goed van de grond wil komen. Aan de fysio heb ik heel veel, ben volgens mij de afgelopen 4 jaar nog maar 1x gevallen :).

Je enkel doet nog steeds zeer zeg je :(. Ben je daar wel mee naar de dokter geweest, kan natuurlijk door je val wat kaduuk zijn...
Sharon

Bericht door Sharon »

Hier vond ik de grond ook erg lief. Regelmatig ben ik gevallen het afgelopen jaar. Bij mij is dit gekomen door een schub en wijdt ik het zeker aan de Ms.

Inmiddels gaat het mede door de fysio iets beter.
Al vindt hij dat ik nog niet goed loop.

Ik loop namelijk met een vrij stijf been terwijl ik dat zelf niet echt door heb. Ik voel wel dat de spierspanning in mijn ene been iets hoger is maar een stijf been :???:

Vorige week heeft hij mij gefilmd tijdens de fysio en bleek ik inerdaad op een vreemde manier te lopen.

Ik heb dus het gevoel vrij goed te lopen, weet dus ook hoe het moet maar bij de uitvoering gaat er iets fout, herkennen julie dat?
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik struikel ook over de kleinste oneffenheid. Altijd goed kijken waar ik loop helpt al heel veel.

Maar de revalidatiearts zag dat ik mijn voeten niet voldoende optil tijdens het lopen waardoor het vallen ook vaak wordt veroorzaakt.

Nu gebruik ik aan beide onderbenen EVO's (enkel-voet-orthese) en is het een heel stuk minder geworden.

Mijn voeten blijven nog wel regelmatig achter dingen hangen (paaltjes, stoelpoten etc). Maar dat is vaak een kwestie van even iets beter opletten bij wat ik doe.

Nelleke
Ruitje † 17-03-2019

Bericht door Ruitje † 17-03-2019 »

Dat struikelen en een traptrede missen is heel herkenbaar. Met name dat laatste was voor mij de reden om in oktober 2008 naar de huisarts te gaan. Mijn linkerbeen was de veroorzaker van het probleem.

Bij de huisarts gingen alle alarmbellen rinkelen omdat in 2006 al sprake was van mogelijk ms. Ik werd direct naar de neuroloog doorgestuurd.

Ik kreeg eind december 2008 de definitieve diagnose... en zit nu in de progressieve fase van ms (SP).

Ik miste regelmatig een traptrede, gelukkig meestal bijna onderaan de trap zodat ik niet echt viel. Ik kon me altijd nog net vastgrijpen of had het geluk dat er een muur was aan de zijkant waar ik tegenaan kwam.

Ik heb inmiddels twee EVO's en daarmee heb ik wat meer stevigheid. Ik loop maar hele kleine stukjes. Mijn rechterbeen is inmiddels zo slecht dat ik zelfs met die EVO ga slepen. Mijn voet blijft wel goed staan maar ik krijg het hele been bijna niet van de grond.
Luca76

Bericht door Luca76 »

yep herkenbaar struikelen etc. zeker als de vloer niet gelijk is, dus zeker buiten.

waar ik binnen nog weleens door struikelen zijn "sleeptenen" tenminste zo noem ik ze ik weet niet hoe het echt heet. ;)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp