Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

vit b12 en foliumzuurtekort

Alles omtrent voeding en supplementen
Mootje81

Bericht door Mootje81 »

Nouja, in die zin..ik heb weleens gebeld met het vu en die zeiden dat de pp vorm vaak bij oudere mensen voor komt.

en mijn klachten zijn niet begonnen met de benen.

Ik heb in 1e instantie evenwichtsstoornissen gehad (4 jaar geleden ook al)maar daar ben ik toen goed van hersteld.(na 3 maanden)

Ik heb pas 3 maanden gevoelsstoornissen.

Maar ja, ik heb dus het hele neurologische traject afgelegd maar ze hebben echt niks kunnen vinden.

Behalve dat mijn vitb12 aan de lage kant is.

Groetjes!
Jewel

Bericht door Jewel »

Mootje ik ben ook pas 27. Maar dat zegt niets helaas..

Ik heb stroomstoten door mijn hals, nek en rug. Nu ik zwanger ben heb ik ze niet trouwens.

Het lastige is dat al die B12 tekort klachten, ook passen bij MS.

Maar voor mijn gevoel, correct me if i'm wrong, zijn er bij MS toch echt plaques te zien op MRI's als je zoveel en zo

langdurig klachten hebt??

Daarom denk ik dat het bij mij toch alleen een B12 tekort is.

Maargoed dat blijft gissen..
Jewel

Bericht door Jewel »

Nou heb EINDELIJK mijn B6 waarde binnen.

49. En dat is goed volgens de assistente. (Referentiewaarde ligt tussen de 35 en 110, aldus haar, ik heb geen flauw idee).
Margreeth

Bericht door Margreeth »

Hoi Jewel, nog even over dat knappen in mijn hals, gaan bij jou dan ook de klachten al dan niet tijdelijk over wanneer dat gebeurt??? Wat dat gebeurde bij mij wel namelijk, ik heb me toen 2 dagen lang helemaal leeggeplast, mijn ene oog heeft 2 dagen lang getraand en toen gingen van lieverlee de gevoelsstoornissen over, ook de watten onder mijn voet lostte op.

Ik heb eigenlijk niet echt last van stroomstoten verder maar wel nogal eens dat wanneer ik in bed lig, dat het net lijkt of mijn gsm gebeld wordt, die staat namelijk altijd op trillen en dan hoor of voel ik ineens van zzzzzz zzzzzz, vaak maar 1 of 2 x en dan is het weer over maar gebeld ben ik niet dus dat zit echt in mijn hoofd.

Dat HLA B27 eiwit, wat moet dat volgnes jou doen?? Of waar is dat goed voor??

Gr. Margreeth
Margreeth

Bericht door Margreeth »

Jewel, ik heb nog ff bij de stichting gekeken over jou B6 en hun zeggen dat B6 het liefst boven de 50 moet zitten dus opzich zit je wel goed dan maar het kan wel beter.

Gr. Margreeth
Candy † 2-12-2016

Bericht door Candy † 2-12-2016 »

HLA-B27 is een marker met een sterke associatie met de ziekte van Bechterew, ook wel spondylitis ankylosans genaamd.

Als je HLA-B27 via google zoekt vind je heel veel.
Jewel

Bericht door Jewel »

Hoi Margreeth,

Uuh, dan moet ik even terugdenken. De eerste keer was een enorme klapper in mijn hals. Ik kan me niet goed herinneren of

mijn klachten toen minder werden of verdwenen. Dat was nl in een nogal hectische tijd.

Daarna een klapper van mijn nek naar mijn rug. In die periode had ik onwijs veel last van allerlei neurologische

problemen. Die zijn niet over gegaan. Later weer zo'n zelfde klapper en ook toen zijn de klachten niet overgegaan.

Overigens heb ik na die laatste keren wel blaasproblemen gehad, blaasontstekingen.

Dat trillerige gevoel herken ik wel hoor, een soort spiertrillinkjes in mijn benen, armen enz.

Dat HLA-B27 is een erfelijk kenmerk, een soort bloedgroep van de witte bloedlichaampjes. Ik weet er weinig van hoor, maar het schijnt vaker

voor te komen bij mensen die bepaalde auto-imuumziektes hebben geloof ik. Vooral bij mensen met reumatische problemen.

Maar hou me ten goede, ik weet er het fijne niet van. Mijn zusje heeft het en zodoende heb ik er weleens van gehoord.

Het is in elk geval beslist niet allesbepalend en zegt verder ook weinig..

Ik zit trouwens ook op het B12 forum.. was er een tijd niet geweest, zag jou daar idd ook voorbij schuiven.
Margreeth

Bericht door Margreeth »

Hoi Jewel, ik heb dat knappen in mijn hals niet als pijnlijk ervaren en ook niet als heel heftig ofzo. Het ging meer van knap en toen voelde ik als een spinneweb iets uistralen naar alle kanten en werd mijn hoofd ineens helder, net of iemand het licht aan deed. Wat er verder gebeurde heb ik hierboven al beschreven.

Candy, ik heb dus even gegoogled op de HLA B27, heeft dus nogal te maken met de ziekte van Bechterew. Zou kunnen dat het dat geweest is want wat mij wel verteld is dat men vermoedde dat ik nog ergens een ontsteking zou hebben gehad. Ik heb dus nogal eens last van mijn gewrichten, maar daar is verder helemaal niet naar gevraagd en ik heb het ze ook niet verteld, gut, we voelen allemaal wel eens wat. Ik dacht trouwens meer aan wondjes ofzo.

Gr. Margreeth
Jewel

Bericht door Jewel »

Oh bij mij was het echt heel erg hard en ook pijnlijk, maar slechts heel kortdurend. Echt alsof de bliksem insloeg!
Margreeth

Bericht door Margreeth »

Hallo allemaal.

Ik heb gistermiddag nog bezoek gehad van de huisarts. Hij had een telefoontje gehad van de neuro en de neuro heeft hem wijsgemaakt dat de internist hààr gebeld had dat hij mij niet wou zien.

Ik heb de ha even verteld wat ik nou eigenlijk van mijn neuro denk en dat het van de belachelijke is dat zij ons niet eens ons verhaal liet doen en alleen haar eigen verhaal deed.

Volgens de ha bijt ik mij veel te vast in het B12 verhaal, ik heb nu dus de nieuwsbrief van het MS Centrum Nijmegen onder zijn neus gehouden en erbij gezegd dat ik mij afvraag of de neuro zulke berichten niet lees of krijgt. En hoe belangrijk het is voor het herstel van mijn myeline dat mijn B12 hoog is.

De ha stelde mij toen voor dat hij mij wel één injectie wilde geven zodat mijn bloedwaarde omhoog ging, pff, nou daar heb ik dus voor bedankt want dat heeft dus helemaal geen zin.

Vervolgens stelde hij voor dat ik zelf een internist mag zoeken om daar op consult te gaan en dat hij mij dan een verwijsbrief zou geven.

Hij vroeg of ik er mij er dan bij neer kon leggen wanneer die internist niks vond. Ik heb hem gezegd dat ik dat alleen kan wanneer ik de juiste onderzoeken krijg.

Hij wou mij trouwens ook wel naar Nijmegen sturen maar ik heb gezegd dat het toch van de belachelijke is dat ik helemaal naar Nijmegen moet voor onderzoeken die de ha om de hoek al kan doen?? Nijmegen is voor mij ongeveer anderhalf uur rijden. En dan moet ik nog terug ook!

Nou, ik heb hem in elk geval die Nieuwsbrief meegegeven van Nijmegen en ik hoop dat hij daar ook wat mee gaat doen. Hij stelde mij trouwens ook voor om via het forum een internist te zoeken!!!!!

Zou hij dan nu ook forums zijn gaan lezen????

Op het moment heb ik het wel weer ff helemaal gehad met alles. Vrijdag heeft de tandarts min of meer onverwachts een kies getrokken, brrrr en op zaterdag schade gereden aan me auto en nu ineens de ha weer op de stoep, mijn lichaam protesteert echt tegen al die spanningen. Kortom, slappe knieën en tintelingen/prikkelingen op allerlei plekken.

Gr. Margreeth
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp